مدیر پایگاه میراث ملی شیخ احمد جام گفت: مجموعه تاریخی شیخ احمد جام با وسعت بیش از هفت هکتار. برای اقامه باشکوه ترین نماز عید سعید فطر شرق خراسان در حال آماده سازی بناها، اماکن روباز، گذرگاه اصلی و معابر پیرامونی است.

نماز عید فطر در مجموعه تاریخی شیخ احمد جام برگزار می‌شود 

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، فرامرز صابرمقدم اظهار کرد: با توجه به تعالیم شیخ جام در ارتباط با نماز که در تألیفات این عارف قرون پنجم و ششم هجری خراسان مشهود است، نماز از جایگاه خاصی برخوردار بوده است. 

مدیر پایگاه میراث ملی شیخ احمد جام ادامه داد: یکی از دلایل اهمیت دادن به نماز در این مجموعه وجود دو مسجد جامع است که در برهه‌های زمانی دوره ایلخانی و به دلیل افزایش جمعیت نمازگزار در عصر تیموری بنیان گذاری شده است. 

صابرمقدم تصریح کرد: با توجه به شواهد، نماز عید فطر در زمان فرزندان و نوادگان شیخ جام در همین مکان که طبق متون کهن موسوم به«معدآباد سفلی» بوده، اقامه می‌شد. 

او گفت: براساس برآورد صورت گرفته بیش از ده هزار نفر از شهرها و مناطق روستایی در این مجموعه و فضاها و معابر پیرامونی نماز عید فطر را اقامه خواهند کرد. 

صابر مقدم گفت: این مجموعه با توجه به ارادت مردم به شیخ احمد جام و بازماندگانش به تدریج و طی قرون متمادی ایجاد شده و پیشینه آن به برهه زمانی از سده هفتم هجری تا دورة قاجار را در بر می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.