رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه حفظ و حراست از خاک کشور مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: مناطق زاگرس در این زمینه از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

حفظ منابع آبی و خاکی زاگرس از اولویت‌های مدیریت بحران کشور است

محمدحسن نامی روز جمعه در جلسه ستاد بحران لرستان بیان کرد: یکی از مشکلات کشور عدم واگذاری کار به شرکت های خصوصی است و رودخانه ها باید اصلاح مسیر و لایروبی شوند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع لایروبی رودخانه ها بیان اینکه در کشور ما به دنبال شن و ماسه هستند، افزود: در سطح کشور ما ۵۹ درصد سنگ و ۴۱ درصد گل وجود دارد.

رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم اظهار داشت: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری توجه به حفظ خاک و منابع آبی باید در اولویت قرار داشته باشد.

نامی ادامه داد: آب رودخانه ها باید اصلاح مسیر شود ، ۱۴۴ هزار و ۶۲۰ کیلومتر رودخانه در اقصی نقاط کشور وجود دارد که مقدار بالایی از این حجم از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می کند.

وی افزود: یکی از کارهایی که در اولویت کار قرار گرفته است بررسی لایه های رودخانه و اصلاح مسیر است.

رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به وقوع بحران های همچون سیل در کشور تاکید کرد: منابع آبی امکان ورود به کشور را دارند ، ولی جایگزین کردن خاک میسر نیست که باید این موضوع مدیران را برای حفظ منابع خاکی حساس کند.

نامی یادآور شد: اهمیت ارتفاعات زاگرس و البرز در کشور بسیار ارزشمند است و پوشش گیاهی آنها باید حفظ شود.

وی ادامه داد: شخم زدن بصورت عمودی خاک را از بین می برد و بالای تراز ۲۰۰ باید درخت کاشته شود تا پوشش گیاهی حفظ شود.

رییس سازمان مدیریت بحران گفت: کشورهای پیرامون ما در حال افزودن به فضای سبز هستند و باید در سطح کشور نیز این مهم پیگیری و گزارش هر استان بصورت جداگانه به استحضار مقام معظم رهبری می رسد.

نتمی افزود: در صورت اصلاح مسیر رودخانه های کشور در مرز با کشورهای همسایه هشت هزار هکتار زمین به کشور بر می گردد.

وی ادامه داد:یک هزار و ۶۴۸ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق داریم که ۴۰۲.۵ کیلومتر رودخانه است، ولی سهم رانش ما بیشتر است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.