رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد از شکست طرح عضویت دائم فلسطین در این سازمان سخن گفت.

عدم دستیابی به توافق درباره عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل

«وانیسا فرایزر» نماینده مالت در سازمان ملل که کشور متبوعش ریاست شورای امنیت را طی ماه جاری بر عهده دارد از شکست طرح عضویت دائم فلسطین در این سازمان خبر داد.

این در حالی است که به گفته فرایز دوسوم اعضای کمیته مربوط به بررسی پذیرش عضویت اعضای جدید در سازمان ملل متحد در جلسه خود درباره عضویت دائم فلسطین در این سازمان به این موضوع رای مثبت داده‌اند.

فرایزر ضمن اعلام این موضوع تاکید کرد: اتفاق نظر در این خصوص وجود نداشت.

وی بدون اعلام نام کشورها تصریح کرد که دوسوم اعضا شورای امنیت عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را تایید می‌کنند اما کمیته مربوطه تنها با اتفاق نظر اعضا می‌تواند تصمیمات را اتخاذ کند.

با این وجود این موضوع به معنای توقف تلاش فلسطین نخواهد بود و هر کدام از کشورهای عضو شورای امنیت می‌توانند رای‌گیری درباره تلاش فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد را مطرح کنند.

منابع دیپلماتیک تاکید کردند امکان رای‌گیری درباره عضویت دایم فلسطین در سازمان ملل در شورای امنیت به درخواست الجزایر در هجدهم آوریل جاری وجود دارد.

فرایزر اعلام کرد که برای تصویب چنین موضوعی به ۹ رای از ۱۵ رای نیاز است، اما ناظران به دلیل مواضع آمریکا در تحقق این موضوع تردید دارند.

«رابرت وود» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه ضمن تاکید بر عدم تغییر موضع این کشور در قبال این مساله افزود: به رسمیت‌شناختن کشور فلسطین باید در چارچوب توافق با اسراییل و نه در سازمان ملل به انجام برسد.

وی تصریح کرد که کشورش به قانون آمریکا مبنی بر این که «در صورت تصویب عضویت کشور فلسطین خارج از توافق با اسراییل تامین مالی سازمان ملل باید قطع شود» پایبند است.

گفتنی است محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان سپتامبر ۲۰۱۱ درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد را ارایه کرد، اما سازمان ملل در نوامبر ۲۰۱۲ تنها موافقت کرد که فلسطین به عنوان ناظر غیرعضو در این سازمان پذیرفته شود.

هفته گذشته نیز تشکیلات خودگردان در نامه‌ای به شورای امنیت درخواست عضویت دائم فلسطین در این سازمان را بار دیگر مطرح کرد؛ موضوعی که بررسی آن از دوشنبه گذشته آغاز شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.