عباسی توضیح داد: پیگیری سیاست سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی با صادرات خدمات فنی و مهندسی و بازسازی پالایشگاه های متسهلک شده در کشورهای منطقه آمریکای لاتین نیز بسیار مهم است. باید در این کشورها حضور داشته و آمریکای لاتین را از حیاط خلوت آمریکا بیرون بیاوریم.

سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی در حیاط خلوت آمریکا

کشورهای دارنده انرژی نیازمند به اجرا گذاشتن سیاست های خاصی در حوزه انرژی هستند. به نحوی که ضمن دستیابی به درآمدهای ارزی بتوانند از دیگر مزیت های این امر مانند وابسته کردن کشور هدف به خودشان بهره ببرند.

وزارت نفت سیاست هایی را در ارتباط با گسترش روابط با کشورهای همسایه به اجرا گذاشته است. در همین ارتباط شاهد هستیم که رایزنی ها برای احیای خط لوله صلح در جریان است، همچنین قرارداد صادرات گاز به عراق تمدید شد و برای دریافت وجوه مربوط به صادرات گاز به این کشور چاره اندیشی کردیم، گسترش روابط با ترکمنستان و سوآپ گاز این کشور نیز در دستور کار قرار گرفت.

کارشناسان، دیپلماسی فعالی را که وزارت نفت به اجرا گذاشته است، مثبت ارزیابی می کنند. به ویژه سیاست هایی مانند توسعه زنجیره ارزش محصولات، استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور، صدور خدمات فنی و مهندسی و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی نیز مورد تأیید است.

روابط ما با همسایگان تحت تأثیر تعاملات ما با دیگر کشورها از جمله عربستان، هند

بازاریابی برای فروش نفت و گاز کشور تخصص خاصی می طلبد، اما این امر در شرایط تحریم اهمیت بیشتری پیدا می کند. نظرات فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در خصوص سیاست های فعال انرژی که وزارت نفت به اجرا گذاشته است، جویا شدیم. نتیجه را در ادامه می خوانید.

عباسی در خصوص به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی توسط دولت سیزدهم در منطقه و در مقابل همسایگان تصریح کرد: دولت تلاش خود را در زمینه افزایش تعاملات با کشورهای منطقه به کار گرفته است. این شروع خوبی است. باید در نظر داشته باشیم که روابط ما با همسایگان تحت تأثیر تعاملات ما با دیگر کشورها از جمله عربستان، هند و... نیز خواهد بود.

وی ادامه داد: ما تنها بازیگر و فاکتور تأثیرگذار در منطقه نیستیم. اما بازیگر مهمی در منطقه محسوب می شویم. همین که سیاست هایمان در حوزه انرژی به گونه ای تغییر کرده است که به 15 کشور همسایه توجه ویژه داشته باشیم و به گسترش روابط با آن ها بپردازیم، مثبت ارزیابی می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: این به نفع ماست که از ابزار انرژی و موقعیت راهبردی کشور در منطقه به نحو احسنت بهره برداری کنیم. گسترش تعاملات در حوزه انرژی با کشورهای ترکمنستان، کویت، قطر و دیگران مثبت ارزیابی می شود. نشان دادن یک ثبات سیاسی و اعتقادی در مقابل دیگران می تواند کمک کننده باشد و بستر را برای همکاری دیگران با ما فراهم کند.

وی ادامه داد: سیاست استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور و تمرکز بر زنجیره ارزش محصولات که وزارت نفت طی سال های اخیر به اجرا گذاشت، بسیار مثبت است. لیکن برخی سوءاستفاده ها صورت می گیرد که باید با افزایش نظارت ها آن ها را رفع کنیم. 

لزوم فعال شدن دستگاه های نظارتی در زمینه اجرای مصوبات مربوط به دانش بنیان ها

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: مصوبات خوبی در خصوص حمایت از دانش بنیان ها داریم، اما بانک ها و مدیران جزء و کارشناسان همکاری لازم را در این حوزه ندارند. مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، وزیر و معاون وزیر نگاه ویژه ای به استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور دارند. لیکن در بدنه دولت این اهتمام را به بهره بردن از توان دانش بنیانی کشور آن طور که شایسته است، نمی بینیم.

وی ادامه داد: دستگاه های نظارتی کشور باید بیش از پیش فعال شوند و بر بدنه دولت در زمینه اجرای مصوبات مربوط به استفاده از توان دانش بنیان ها نظارت حداکثری داشته باشند.

عباسی گفت: پیگیری سیاست سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی با صادرات خدمات فنی و مهندسی و بازسازی پالایشگاه های متسهلک شده در کشورهای منطقه آمریکای لاتین نیز بسیار مهم است. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است که در این کشورها حضور فعال داشته باشیم و آمریکای لاتین را از حیاط خلوت آمریکا بیرون بیاوریم. در همین ارتباط، نیاز است به لحاظ نظامی نیز کمک هایی به کشورهای هدف بکنیم تا امنیت شان حفظ شود و زمینه حفظ دارایی های کشور و سرمایه گذاری ما در این کشورها فراهم باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.