احمدوند با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران هیچ ردیف بودجه ای ندارد، تاکید کرد: میزان اتکای بودجه نمایشگاه به بودجه های دولتی کاهش پیدا کرده و این دستاورد بزرگی است و به جایی رسیده‌ایم که عملاً نمایشگاه در حال خودکفا شدن است.

نمایشگاه کتاب تهران در مسیر خودکفایی است / حضور ۶۰ ناشر خارجی با ۵۰هزار عنوان کتاب

به گزارش گروه فرهنگی قدس، نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس این دوره از نمایشگاه و علی رمضانی مدیرعامل خانه ادبیات و کتاب و قائم مقام نمایشگاه صبح امروز ۱۶ اردیبهشت ماه در مصلی تهران برپا شد.

در ابتدای این نشست احمدوند با اشاره به اینکه سی و پنجمین دوره نمایشگاه با شعار «بخوانیم و بسازیم» از چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت تا پایان روز شنبه ۲۹ ماه جاری برگزار می شود، گفت: این نمایشگاه که بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران است حول محور دانش،‌ آگاهی و ‌کتاب شکل می گیرد و با اهتمام نهادها و دستگاه های مختلفی برپا می شود که شایسته است از همه آنها تشکر کنیم. همچنین امیدواریم با حضور مشتاق ناشران در دو بخش مجازی وحضوری، این نمایشگاه به نقطه عطفی در فعالیت های فرهنگی و پیشرفت کتاب و کتابخوانی تبدیل شود.

نمایشگاه بعد از گذشت ۳۵ دوره به استقرار و قوام رسیده است

وی در ادامه افزود: طبیعتاً نمایشگاه بعد از گذشت ۳۵ دوره به استقرار و قوامی رسیده و توانسته جایگاهی را در تقویم خانواده ها به خودش اختصاص دهد و من هم از همین جا از مردم برای حضور و بهره مندی از آثار ناشران مختلف در این نمایشگاه دعوت می کنم و امیدوارم میزبان شایسته و خدمتگزار لایقی برای فعالیت های فرهنگی مردم و ناشران باشیم.

احمدوند با بیان فعالیت هایی که برای ارتقای بخش های مختلف صورت گرفته، اظهار کرد: تلاش کردیم ضعف ها و کاستی ها را پوشش بدهیم و در بخش های مختلف افزایش سطح رضایتمندی در امکانات رفاهی و همچنین در زمینه اطلاع رسانی نیز به مردم آگاهی بخشی داشته باشیم و امسال پیش از آغاز نمایشگاه نقشه کامل غرفه ها در دسترس مردم خواهد بود که فردا منتشر می شود و برای نخستین بار است که پیش از شروع نمایشگاه مردم از بخش های مختلف مطلع می شوند. همچنین تلاش شده واگذاری غرغه ها زودتر انجام شود و در مراحل اجرا و تکمیل هستند و از امروز هم طبق اطلاع رسانی صورت گرفته غرفه ها را تحویل می گیرند.

برپایی برنامه های فرهنگی در ایام نمایشگاه

وی با تاکید بر اینکه برنامه های فرهنگی متعددی پیش بینی شده که به زودی اطلاع رسانی می شود، به دو محور اصلی اشاره کرد و گفت: یک موضوع برنامه های ویژه ای برای غزه و فلسطین است که کار حجمی و نمادسازی برای یادبود مجاهدت های مردم انجام شده؛ همچنین به دلیل همزمانی با دهه ایام کرامت ویژه برنامه‌های نمایشگاه کتاب برای پاسداشت مقام و جایگاه دختران و زنان گرامی ایران در نظر گرفتیم و برنامه های فرهنگی دیگری مانند نشست ها و تقدیر از ناشران فعال ونویسندگان تدارک دیده ایم.

به گفته احمدوند؛ دو ‌بخش مجازی و حضوری داریم که امسال هم استمرار دارد و تعداد قابل توجهی از ناشران در دو ‌بخش حضور دارند و با همکاری شرکت پست امیدواریم پاسخ دهی مناسب و با شرایط مطلوب‌تری به درخواست های مردم صورت بگیرد. همینطور حضور کتابفروشان در بخش مجازی به صورت قاعده مند با رفع نواقص در دوره های قبل ادامه خواهد داشت و پیش بینی می کنیم حجم استقبال از نمایشگاه بیشتر از سال های گذشته باشد.

رییس سی‌ و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به بخش بین الملل گفت: حدود ۶۰ ناشر خارجی امسال در نمایشگاه حاضر خواهند بود و قریب به ۵۰هزار عنوان کتاب خارجی عرضه می شود که سال گذشته ۴۵ هزار عنوان بود و پیش بینی می کنیم ۷۰ تن مرسوله خارجی داشته باشیم. همچنین رویداد نشر ایران در روزهای ۲۴،۲۵،۲۶ اردیبهشت در بخش خارجی خواهیم بود. این رویداد برای معرفی نشر ایران برای ناشران خارجی و کارگزاران خارجی انجام می شود .این رویداد براساس نیاز معرفی بیشتر نشر ایران به جامعه جهانی و ناشران خارجی و ‌کارگزاران منظقه ای طرح ریزی شده و ۲۰ میهمان از کشور منطقه شرکت خواهند کرد.

در ادامه رمضانی با بیان اینکه نمایشگاه امسال مزین به روزهای ولادت و جشن دهه کرامت است، ابراز امیداری کرد که نمایشگاه متفاوتی نسبت به دوره های قبل خواهیم داشت و گفت: پس از پایان نمایشگاه سی وچهارم ارزیابی های مختلفی از نحوه برپایی آن صورت گرفت و نتایجش در قالب کارگروه ها بررسی شد و ‌امیدوارم بتوانیم آن خدمات را به بهترین ‌شکل ارایه دهیم.

کلیه ناشران در فضای مسقف مستقر شده‌اند

وی در ادامه افزود: آنچه در دو دوره تجربه شده نمایشگاهی به وسعت مرزهای کشورمان است و تلاش می شود آنچه در تهران رخ می دهد در بخش های دیگر کشور هم باشد. مجموعه دستگاه هایی که در حال تلاش برای برپایی این رویدادند بیش از هفتاد دستگاه هستند که شامل مجموعه های شهرداری، انتظامی و سایر دستگاه ها مانند شرکت پست، مجموعه مصلی و بانک ملی و ... می شود.

رمضانی یادآور شد: امسال کلیه ناشران در فضای مسقف مستقر شدند و مقدار متراژ ‌در بخش کودک، آموزشی و ... گسترش پیدا کرده است.  عمده فضاها بهسازی شده و مجموعه پارکینگ افزایش داشته که شامل درب ۲۱ برای ناشران و چهل سرای جنوبی برای عموم مردم در نظر گرفته شده اما از مردم درخواست می کنیم از مترو و اتوبوس استفاده کنند و شهرداری نیز وعده کرده تا سر خطوط را کوتاه تر کند که مردم راحت تر در نمایشگاه حاضر شوند. سه درب جدید به محوطه اصلی اضافه شده که دو درب برای ورود نفرات و یک درب خوردویی است و از همه جهت های جغرافیایی مصلی ورود داریم.

رمضانی ادامه داد: در بحث شعار آینده موضوع گردشگری ادبی مورد توجه است و نمایشگاه تهران می تواند به عنوان یک گردشگاه فرهنگی در اختیار مردم باشد.

افزایش میزان یارانه دانشجویان، طلاب و اساتید هیئت علمی

وی درباره میزان یارانه دانشجویان، طلاب و اساتید هیئت علمی گفت: مبلغ یارانه دانشجویان ۷۰۰ هزار تومان و اساتید و اعضای هیات‌علمی ۸۰۰ هزار تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

رمضانی با اشاره به ثبت نام خبرنگاران در این رویداد فرهنگی نیز گفت: امسال در ثبت نام خبرنگاران، خبرنگار در حوزه های غیرفرهنگی هم داشتیم و ۶۱۰ نفر درخواست کارت داشتند که تعدادی کارت ثابت و تعدادی کارت روزانه دریاف می کنند. همچنین ۸۴ شهروند خبرنگار در نمایشگاه حضور دارند و ‌به تولید می پردازند و در ادامه زبده ترین آنها برای شرکت در دوره های آموزشی انتخاب می شوند. ۳۹ نفر از نمایندگان رسانه های خارجی حاضر در ایران هم در این دوره نمایشگاه حضور دارند. امسال کارافزار بله و نشان با دقت و ‌جزییات بیشتری در جست و جوی ناشر و کتاب به بازدیدکنندگان کمک خواهند کرد و مرکز پاسخگویی این رویداد نیز با حضور ۱۰۰ پاسخگو با شماره‌های ۹۱۰۰۹۸۹۸ درباره نمایشگاه اطلاع رسانی‌های لازم را انجام می‌دهند  و بیش از ۱۲۰ نفر از اطلاع رسانان نیز در بخش های مختلف حضور خواهند داشت و همچنین مجموعه مشاوره کتاب نیز در شبستان به صورت متمرکز حضور دارند.

به گفته رمضانی؛ مجموعه ناشران در دو بخش حضوری و مجازی ‌نهایی شده که تا روزهای آتی احتمال افزایش دارد اما تاکنون ۲۶۱۹ ناشر حضورشان قطعی شده و ۲۵۰ ناشر به بخش مجازی اضافه خواهند شد.

نمایشگاه کتاب تهران هیچ ردیف بودجه ای ندارد

در ادامه احمدوند درباره بودجه نمایشگاه کتاب و شفاف سازی هزینه‌کرد نمایشگاه گفت: نمایشگاه کتاب تهران هیچ ردیف بودجه ای ندارد و این تصور که ردیف بودجه مستقل دارد اشتباه است بلکه هزینه ها از محل بودجه هایی که برای حمایت از نشر و کتاب در اختیار قرار می گیرد استفاده می شود. قبل از استقرار این دولت بیش از ۶۰ درصد هزینه نمایشگاه را دولت می پرداخته و مجموعه درآمدهای نمایشگاه شامل حامی مالی و اجاره غرفه ها و ... بود که مجموع اینها کمتر از یک پنجم هزینه نمایشگاه را ‌پوشش می داد و فاصله زیادی بین درآمدهای نمایشگاه و هزینه هایی که دولت متحمل می شده وجود داشت اما تلاش شده طی دو سه دوره گذشته حجم کمک دولت و بودجه ای که برای هزینه های نمایشگاه دریافت می شد کاهش پیدا کند. سال گذشته نمایشگاه هشتاد درصد بودجه را از محل درآمدهای خودش تامین کرد و حدود ۲۰ درصد آن نیز بر دوش دولت بود و امسال هم این روند ادامه دارد. با این حال با وجود بخش مجازی هزینه ها زیاد شده اما میزان اتکای بودجه نمایشگاه به بودجه های دولتی کاهش پیدا کرده و تقریباً معکوس شده و حدودا ۲۰ درصدش را دولت می دهد و باقی آن هم با اجاره غرفه و درآمدزایی و از تبلیغات و ‌حامیان مالی به دست می آید که دستاورد بزرگی است. در حالی که نمایشگاه در حال تعطیل شدن بود به جایی رسیدیم که عملاً در حال خودکفا شدن است و هرچقدر دولت کمک کند آن را صرف یارانه برای مصرف کنندگان خواهیم کرد.

وی درباره شفافیت هزینه ها هم تاکید کرد: در مورد هزینه‌کرد هم ناظران قانونی وجود دارند و علاوه بر سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و مجموعه داخلی وزارتخانه بر همه چیز نظارت می کند و عملکرد خانه کتاب به عنوان برگزارکننده نمایشگاه برای حسابرسی وزارتخانه مطلوب ارزیابی شده است.

تعدادی از ناشران امسال هم شرکت نمی کنند

احمدوند درباره عدم شرکت برخی ناشران گفت: تعدادی از ناشران هرسال شرکت نمی کنند و امسال هم شرکت نمی کنند البته امکان حضورشان فراهم است. عدم حضور برخی ناشران در برخی ادوار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طبیعی است اما اولویت حضور در نمایشگاه کتاب تهران با مجموعه‌هایی است که به شکل مستمر در آن حضور خواهند داشت.

وی درباره حضور ناشران کتاب ساز در نمایشگاه گفت: ما ناشری با این عنوان که مشخص باشد کتاب ساز است در دسته بندی نشر نداریم و این ‌عبارتی است که به تعدادی ناشران که پخته خواری می کنند اطلاق می شود و معمولا از خلاء‌ها و گریزگاه های قانونی کتاب ها را چاپ می کنند و در قیمت گذاری هم رعایت انصاف نمی شود. امسال تلاش کردیم اگر ناشری آثار ناشران دیگر را کپی یا استفاده نادرست کرده و برای ما هم مشخص شده در  نمایشگاه حضور پیدا نکند.

احمدوند درباره انتقاداتی که به افزایش اجاره بهای غرفه ها از سوی ناشران صورت گرفته گفت: به نظرم اگر این ارقام را با حضور در هر نمایشگاهی مقایسه کنید می بینید که اجاره بها نسبت به هزینه ها اندک است و در یک غرفه ۱۵ متری عدد ۵ میلیون تومان  که می شود حدوداً روزی کمتر از ۵۰۰ هزارتومن اصلاً عدد بالایی نیست.

وی درباره میهمان ویژه نمایشگاه هم گفت: در این دوره هند به عنوان میهمان ویژه انتخاب شد و این کار با هدف توسعه ارتباط با جامعه فرهنگی صورت گرفت و در همین راستا توافقات و تفاهمات انجام شد و حضورشان قطعی بود اما بعد از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری و پاسخ ایران، وزارت خارجه هند بیانیه ای صادر کرد که محدودیت هایی در سفر اعلام شد. سفیر هند درخواست برپایی جلسه کرد و مهلتی خواست اما به رغم تلاش و پیگیری، نتوانستند محدودیت را بردارند و کشور یمن میهمان ویژه اعلام شد.

احمدوند درباره همزمانی برپایی فیزیکی و مجازی نمایشگاه گفت. این مسئله محل بررسی ما هم بوده اما به دلایل مختلف همزمانی ترجیح دارد و هرکدام البته فواید و مشکلاتی هم با خودش دارد. مثلا اگر این نمایشگاه ها همزمان برپا نشود امکان استفاده از بن را در نمایشگاه فیزیکی نداریم و از سوی دیگر نمی توان موج رسانه ای ایجاد کرد.

وی همچنین درمورد اختصاص یارانه به هزار مدرسه خبر داد که در این خصوص تجهیز کتابخانه مدرسه مورد نظر است و این یارانه به آنها اختصاص داده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.