استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی درباره مصرف مکمل های غذایی به قدس آنلاین می گوید: تأکید متخصصان تغذیه همواره بر این است تا آن جا که امکان دارد مواد مغذی را از غذاها دریافت کنیم نه از مکمل های غذایی.

مکمل های غذایی را چگونه و چقدر مصرف کنیم؟ / عوارض مصرف نابجای ویتامین‌ها

دکتر خدیجه رحمانی می افزاید: انواع مکمل ها از ویتامین ها گرفته تا مینرال ها، همه به معنای تکمیل کننده هستند. در واقع مابه التفاوت نیاز و مصرف، مکمل نامیده می شود. به عنوان مثال اگر به ماده ای به اندازه ۱۰واحد نیاز داریم اما تنها ۶واحد مصرف می کنیم ضروری است ۴ واحد کسری را از مکمل بگیریم.

تأکید متخصصان تغذیه

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه می دهد: تأکید متخصصان تغذیه بر این است تا آن جا که امکان دارد همه مواد مغذی را از مواد غذایی دریافت کنیم چراکه مکمل ها می توانند دارای عوارض نیز باشند از جمله این که مصرف نابجای ویتامین (د-ث) سبب آسیب به کلیه و کبد می شود.

رحمانی درباره چگونگی تشخیص نیاز به انواع ویتامین ها توضیح می دهد: نیاز به انواع مکمل ها باید با مشاوره متخصصان تغذیه صورت گیرد چراکه آنان با بررسی الگوی تغذیه فرد یا انجام آزمایش می توانند تعیین کنند نیاز به مصرف مکمل به چه میزان است.

مدت زمان مصرف مکمل ها

وی یادآور می شود: مدت زمان مصرف مکمل، محدود و حداکثر تا ۶ماه است. بنابراین نباید به آن وابسته شد و به مدت نامحدود آن را مصرف کرد. در واقع باید الگوی غذایی تان را اصلاح کنید تا از همه گروه های غذایی به مقدار کافی دریافت کنید و هیچ کمبودی برایتان ایجاد نشود.

استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی می افزاید: علاوه بر این که انواع مواد غذایی می توانند بیشترین مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کنند اما در برخی موارد ضرورت دارد که از مکمل ها استفاده شود. به عنوان مثال افرادی که گیاهخوار هستند نیاز به مصرف (ویتامین ب۱۲) دارند چراکه این ویتامین در منابع گیاهی وجود ندارد.

بهترین زمان مصرف ویتامین (د-ث)

رحمانی درباره برخی دیگر از ویتامین ها می گوید: بیشترین مقدار ویتامین (د) از طریق تابش آفتاب در زیر پوست تأمین می شود اما با توجه به آلودگی های هوا، این تابش به طور کامل انجام نمی گیرد و افراد در معرض کمبود ویتامین (د) هستند به همین دلیل باید مکمل ویتامین (د) را حتما مصرف کنند و البته در این زمینه از سوی وزارت بهداشت توصیه کشوری شده افرادی که با انجام آزمایش، مطمئن هستند ویتامین (د-ث) را در سطح نرمال دارند باید ماهانه یک عدد ویتامین (د) ۵۰هزار را از طریق مکمل دریافت کنند.

وی یادآور می شود: از آن جا که ویتامین (د) محلول در چربی است توصیه می شود حتما پس از غذا مصرف شود تا همراه با چربی غذا جذب شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره مصرف دیگر مکمل ها از جمله (امگا۳) و (کلسیم) می گوید: غذاهای دریایی بهترین منبع (امگا ۳) هستند بنابراین کسانی که از غذاهای دریایی استفاده نمی کنند حتما باید حداقل تا یک ماه روزانه و پس از آن هفته ای دو بار  این مکمل را مصرف کنند. اما افرادی که حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف می کنند هیچ نیازی به مصرف (امگا۳) ندارند.

شیوع پوکی استخوان

وی ادامه می دهد: با توجه به شیوع پوکی استخوان در جامعه ایران به ویژه زنان، توصیه می شود مکمل کلسیم از ۴۵ سال به بالا روزی یک عدد مصرف شود.

رحمانی درباره مصرف دیگر ویتامین ها بیان می کند: با انجام آزمایش یا بررسی الگوی غذایی توسط متخصصان تغذیه، چنانچه فردی کمبود در ویتامین ها و مینرال ها داشته باشد طبق جدول سنی در نظر گرفته شده، می تواند مکمل مصرف کند. برای مثال افرادی که در معرض کم خونی قرار دارند باید مکمل آهن و افرادی که به دلیل مصرف نکردن میوه در معرض کمبود ویتامین (ث) هستند باید از مکمل ویتامین(ث) استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.