۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۱
کد خبر: 989114

یک مسئول دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، بیماری‌های غیرواگیر را مهم‌ترین عامل تهدیدکننده سلامتی عصر حاضر خواند.

دلایل اصلی مرگ در دنیای امروز چیست؟

مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقای سلامت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران، بیماری‌های غیرواگیر را مهم‌ترین عامل تهدیدکننده سلامتی عصر حاضر خواند.

حسین یاری با بیان اینکه مهم‌ترین عامل تهدیدکننده سلامتی در زمانه ما بیماری‌های غیرواگیر است، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های ریوی، اختلالات عضلانی_اسکلتی و اختلالات روانی به عنوان عامل اصلی ناخوشی و مرگ انسان‌ها در دنیای امروز به حساب می‌آیند. پرسش این است که «چگونه می‌توانیم از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری کنیم؟» و در پاسخ به این پرسش باید گفت «اصلاح سبک زندگی» مهم‌ترین سلاح ما برای پیشگیری و مقابله با بیماری‌های غیرواگیر است.

این عضو گروه پژوهشی پزشکی مبتنی بر سبک زندگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: اصلاح سبک زندگی شامل شش مؤلفه‌ می‌شود. تغذیه سالم، فعالیت بدنی کافی، خواب مناسب، پرهیز از مصرف الکل و نیکوتین، دوری از استرس و تنش و روابط بین فردی مطلوب، مجموعه اقداماتی هستند که ما می‌توانیم در زندگی روزمره خود لحاظ کنیم تا به بیماری‌های قلبی و عروقی و پرفشاری خون و دیابت و .... دچار نشویم.

این متخصص طب فیزیکی و توان بخشی؛ کمردرد، گردن درد، زانودرد، ساییدگی و آرتروز را از جمله شایع‌ترین اختلالات عضلانی-اسکلتی برشمرد و درباره وضعیت این اختلالات گفت: نتایج مطالعات علمی بیانگر این است که شیوع بیماری‌های عضلانی-اسکلتی در جهان رو به افزایش است. سبک زندگی انسان‌ها در گذر زمان تغییر کرده و به حالت «ایستا» در آمده؛ به نحوی که میزان فعالیت‌های بدنی به شدت کاهش یافته است. همچنین میزان امید به زندگی در جوامع بشری افزایش یافته است و سن بالاتر جمعیت با افزایش این اختلالات همراهی دارد؛ از سوی دیگر سوانح و تصادفات هم افزایش داشته است.

وی گفت: همچنین اضافه وزن و چاقی هم از دیگر عوامل زمینه‌ساز در این مسئله بوده و در مجموع این عوامل زمینه ساز موجب شیوع بیشتر بیماری‌های عضلانی-اسکلتی نسبت به دهه‌های گذشته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.