یک اقتصاددان: هزینه های درمان به قدری بالاست که اگر افراد بخواهند مالیات نپردازند اما از خدمات درمانی آزاد استفاده کنند، ضرر خواهند کرد و این رویکرد مهم در تخصیص منابع مالیاتی به مصارف خدمات عمومی بسیار مهم و کلیدی است.

استفاده از درآمدهای مالیاتی برای ارائه خدمات به مردم در راستای بازتوزیع عادلانه ثروت در کشور

مالیات به عنوان یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت ها می تواند نقش های مختلفی ایفا می کند. به زعم بسیاری، مالیات ابزاری در دست دولت هاست که می توانند در آن در راستای سیاست گذاری در کشور بهره ببرند.

به طور مثال، برخی به این موضوع اشاره می کنند که دولت می تواند با اعمال مالیات بیشتر بر خام فروشی به حمایت از توسعه زنجیره ارزش محصولات مبادرت کند. همچنین آنان به امکان اعمال مالیات بیشتر بر فعالیت های مخرب و سوداگرانه به منظور حمایت از تولید اشاره می کنند.

یکی از کارکردهای مالیات، بازتوزیع ثروت در کشور است. به زعم کارشناسان، مالیات ستانی حقه از همگان و صرف درآمدهای مالیاتی برای ارائه خدمات به مردم به معنای بازتوزیع عادلانه ثروت در کشور است. به این ترتیب، بخشی از درآمد اقشار متمکن اخذ می شود تا در زمینه ارائه خدمات به مردم به مصرف برسد.

به زعم کارشناسان، هر چقدر دولت ها بتوانند زمینه را برای مالیات ستانی عادلانه و حقه از همگان فراهم کنند و درآمدهای مالیاتی را در زمینه افزایش سطح رفاه عمومی به کار بیندازند، به نفع کشور است. نظرات آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی را در خصوص مصارف مالیات در کشورمان در ادامه می خوانید.

بغزیان در خصوص این موضوع که قرار است درآمدهای مالیاتی در حوزه توسعه اقتصادی و تحقق رفاه اجتماعی صرف شود، تصریح کرد: این نکته بسیار مهمی است که مردم بدانند درآمدهای حاصل از مالیات کجا هزینه می شوند. وقتی مالیات ها صرف ارائه خدمات به مردم می شود، کسانی که مالیات نمی پردازند و فرار مالیاتی دارند، در واقع از مالیاتی که دیگران می پردازند، بهره می برند.

وی ادامه داد: وقتی افراد ببینند که مالیات هایشان در حوزه های افزایش خدمات ارائه می شود و به بهبود سطح رفاه آن ها می انجامد، انگیزه بیشتری برای پرداخت مالیات خواهند داشت.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: این اقدام صحیحی است که مالیات ها برای امور توسعه ای و افزایش سطح رفاه مردم به کار گرفته شود. این طور مصارف در جهت ارائه خدمات به مردم است و مثبت ارزیابی می شود.

بغزیان گفت: از نشانه های بازتوزیع ثروت در کشور همین موضوع است که مالیات ستانی حقه از همگان صورت بگیرد و جلوی فرار مالیاتی را بگیریم و از درآمدهای حاصله در جهت ارائه خدمات به مردم و افزایش سطح رفاه جامعه بهره ببریم.

وی ادامه داد: این که افراد با استفاده از شرایطی که در کشور مهیا شده است به کسب درآمد می پردازند، توزیع اولیه ثروت است. بازتوزیع ثروت به این معناست که دولت از طریق دریافت مالیات از افراد متمکن به اقشار ضعیف در قالب یارانه و یا خدمات عمومی کمک کند. بازتوزیع ثروت در سایه شفافیت اتفاق می افتد.

بغزیان درباره این موضوع که درمان رایگان کودکان زیر 7 سال در مراکز دولتی و دانشگاهی با تکیه بر منابع مالیاتی طی سال جاری پیش می رود، تصریح کرد: هزینه درمان به ویژه درمان کودکان بسیار بالاست و ارائه خدمات درمانی به کودکان با استفاده از درآمدهای مالیاتی مستقیم پرداختی توسط مردم اقدام درستی است. هزینه های درمان به قدری بالاست که اگر افراد بخواهند مالیات نپردازند اما از خدمات درمانی آزاد استفاده کنند، ضرر خواهند کرد و این رویکرد مهم در تخصیص منابع مالیاتی به مصارف خدمات عمومی بسیار مهم و کلیدی است

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: وقتی مالیات ها جمع آوری می شود و هزینه های درمان از این محل داده می شود، بخشی از هزینه های این بخش را اقشار مرفه می پردازند و این به معنای بازتوزیع ثروت و کمک به اقشار ضعیف و متوسط کشور است.

بغزیان گفت: استفاده از درآمدهای مالیاتی برای هزینه های جاری دولت منطقی به نظر می رسد. درآمدهای نفت و گاز باید برای طرح های توسعه ای به کار بیفتد. از آنجائیکه درآمدهای مالیاتی کمی با تأخیر وصول می شود، بهتر است از این درآمدها برای امور جاری کشور بهره ببریم تا طرح های توسعه ای معطل نمانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.