معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: هر ۴ ثانیه یک نفر در جهان جان خود را بر اثر استعمال دخانیات از دست می‌دهد.

افزایش مصرف سیگار در دختران و زنان / طرح آزمایشی طرح قلیان اکسیژن در ۱۰ استان

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات گفت: اکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از مردم دنیا دخانیات استعمال می کنند که ۸۰ درصد از این افراد در کشورهای با درآمد کم تا متوسط هستند. 

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که سالیانه ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و به عبارتی هر ۴ ثانیه یک نفر بر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد. سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده که تا پایان قرن ۲۱، حدود یک میلیارد نفر از مردم دنیا قربانی این اپیدمی مرگبار شوند.  

فرشیدی بیان کرد: شیوع مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال، ۴۲ درصد پسران و ۳۱ درصد دختران است. در منطقه مدیترانه شرقی سیگار کشیدن در میان دختران و زنان در حال افزایش است. 

وی افزود: اکنون بیش از ۵۰ هزار نفر در کشور سالانه به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند. خسارت استعمال دخانیات بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال پیش بینی شده است. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد: در دولت سیزدهم افزایش مالیات بر مصرف دخانیات انجام شده است. بررسی ها نشان می دهد که با افزایش قیمت سیگار میزان استعمال کاهش پیدا می کند. 

وی افزود: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت  حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیا ت و  شعار  ایران حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی است. 

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: آیت الله رئیسی جان خود را فدای خدمت رسانی به مردم کرد.

طرح آزمایشی طرح قلیان اکسیژن در ۱۰ استان

 حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص قلیان اکسیژن هم گفت: مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این طرح را ارائه کرده است و اجرای آزمایشی در ۱۰ استان انجام می‌شود. 

وی بیان کرد: وزارت بهداشت بررسی مرکز تحقیقات را تایید کرده است و قرار شده نتایج این طرح به وزارت بهداشت ارسال شود. نتایج اولیه نشان‌ می دهد که قلیان اکسیژن ضرر فیزیک و جسمی ندارد و تمامی موارد بر اساس استانداردها اجرا می‌شود.  یکی از روش‌های کاهش استعمال دخانیات، جایگزین مناسب است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.