افتتاحیه مجلس دوازدهم روز دوشنبه ۷ خرداد برگزار می‌شود که طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سازوکار خاصی دارد.

جزئیات سازوکار آیین نامه داخلی برای برگزاری افتتاحیه مجلس دوازدهم

به گزارش قدس آنلاین، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفته گذشته ( اول خرداد ماه) به پایان رسید و افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار است روز دوشنبه (‌۷ خردادماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، در نخستین روز مجلس دوازدهم و در مراسم افتتاحیه مجلس باید حداقل دوسوم مجموع نمایندگان در صحن حاضر باشند تا مجلس رسمیت یافته و اداره جلسه نیز به عهده هیات رئیسه سنی خواهد بود.

وظیفه هیات رئیسه سنی در نخستین جلسه مجلس، قرعه‌کشی برای تعیین اعضای شعب، توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب، برگزاری انتخابات هیأت رئیسه و اداره امور اداری مجلس تا زمان انتخاب هیأت رئیسه است.

بر اساس ماده ۱۰ آیین نامه داخلی مجلس، مسن‌‏ترین فرد از نمایندگان به‏ عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به ‏عنوان نایب رئیس در نخستین جلسه مجلس دوازدهم انتخاب خواهند شد و در روز افتتاحیه در جایگاه هیات رییسه خواهند نشست. براساس برآورد سنی، علاءالدین بروجردی منتخب مردم لارستان(حدود ۷۴ سال سن) و حسینعلی شهریاری منتخب مردم زاهدان(حدود ۷۳ سال سن) به ترتیب رییس و نایب رییس هیات رییسه سنی خواهند بود.

همچنین طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در روز افتتاحیه، ۲ نفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر در مجلس به عنوان دبیر در هیات رییسه سنی انتخاب خواهند شد.

در روز افتتاحیه مجلس نیز پس از استقرار رییس و نایب رییس سنی، دبیر هیات رئیسه دستور کار نخستین روز مجلس دوازدهم را قرائت خواهد کرد که شامل «تلاوت قرآن مجید و آیات (۳۵) تا (۴۲) سوره شوری، گزارش معاون اجرایی مجلس، نطق رئیس سنی مجلس، قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس، گزارش انتخابات دوازدهمین دوره مجلس توسط وزیر کشور، مراسم تحلیف نمایندگان و انتخاب شعب به وسیله قرعه کشی خواهد بود. درادامه نیز حضور نمایندگان منتخب در مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام و تجدید عهد با آنان، از دیگر برنامه‌های روز افتتاحیه است.

در سنوات گذشته رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه سخنرانی داشت که با توجه به شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی،‌ احتمالا سرپرست ریاست جمهوری که به عهده محمد مخبر است، ایراد سخنرانی را بر عهده خواهد داشت.

همچنین منتخبان حاضر در مجلس براساس اصل ۶۷ قانون اساسی، سوگند نمایندگی را برای انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا یاد می‌کنند. متن سوگندنامه توسط رئیس جلسه قرائت می‏‌شود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضا می‌کنند. نمایندگان اقلیت‏‌های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.

نمایندگانی که در جلسه نخست مجلس شورای اسلامی شرکت ندارند، باید در نخستین جلسه رسمی که حضور پیدا می‏‌کنند، سوگند را به‌جا آورند و زیر سوگندنامه را امضاء کنند.

متن سوگندنامه نمایندگان به این شرح است:

«بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحیم؛‏ من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»

بر اساس افتتاحیه ادوار گذشته مجلس،‌ در مراسم افتتاحیه از مسئولان و مقامات لشکری و کشوری دعوت به عمل می‌آید.

پس از سخنرانی‌ها و ادای سوگند منتخبان دوره دوازدهم، نمایندگان براساس قرعه‌کشی به‌طور مساوی به ۱۵ شعبه برای بررسی اعتبارنامه‌ها تقسیم می‏‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.