یک کارشناس اقتصادی: سامانه خودنویس امکان ایجاد فضای رقابتی در جهت اخذ نماینده برای خرید و فروش مسکن ایجاد خواهد شد و به این ترتیب اختیار انتخاب نماینده برای عقد قرارداد یا بدون رجوع به مشاوران املاک فراهم شده است.

رایگان شدن قرارداد اجاره و قدرت انتخاب در مراجعه به مشاوران املاک؛ مهم‌ترین مزایای سامانه خودنویس

ارسلان محمدی کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت سامانه خودنویس اظهار کرد: سامانه «خودنویس» که اخیرا توسط وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم رونمایی شده است، امکان این انتخاب را به مستاجر و مالک داده است که طبق قانون جهش تولید مسکن بدون واسطه با هم تعامل کنند. سامانه مودیان با توانمندسازی افراد برای کنترل نیازهای مسکن خود، می‌تواند به بازار اجاره‌ای عادلانه‌تر کمک کند. این سیستم بستری امن و مطمئن را فراهم می کند که در آن مالکان و مستاجران می توانند به طور مستقیم با یکدیگر تعامل داشته باشند و اعتماد و احترام متقابل را تقویت کنند.

وی در مورد ترویج رقابت و شکستن انحصار مشاوران املاک اظهار کرد: معرفی سامانه «خودنویس» انحصار سنتی مشاوران املاک در بازار اجاره را به هم می زند. این سیستم با ارائه یک کانال جایگزین برای ارتباط مالکان و مستاجران، رقابت سالم را ترویج می کند و زمینه بازی برابر را برای همه شرکت کنندگان تضمین می کند. این افزایش رقابت می‌تواند منجر به کیفیت خدمات بهتر، قیمت‌های رقابتی‌تر و به طور کلی بازار اجاره کارآمدتر شود.

ارسلان محمدی در ادامه با اشاره به آزادی انتخاب در بحث سامانه خودنویس اظهار کرد: آزادی انتخاب ارائه شده توسط سامانه "خودنویس" هم صاحبخانه و هم مستأجر را در زمینه کاهش هزینه های عقد قرارداد توانمند می سازد در حالی که قبلا چنین امکانی وجودنداشت. به این ترتیب مستاجر و مالک می توانند انتخاب کنند که مستقیماً از طریق پلتفرم و سامانه به عقد قرارداد بپردازند یا به استفاده از خدمات مشاوران املاک ادامه دهند. این انعطاف‌پذیری تضمین می‌کند که همه طرف‌ها آزادی انتخاب سیستمی را دارند که به بهترین وجه با نیازها و ترجیحات آنها مطابقت دارد.

این کارشناس اقتصادی در مورد کاهش دلالی و چانه زن در کنار تضمین معاملات منصفانه و اخلاقی برای طرفین عقد قرارداد اجاره مسکن اظهار کرد: هدف سامانه "خودنویس" کاهش پتانسیل دلالی و چانه زنی بیش از حد است که اغلب می تواند بازار اجاره سنتی را درگیر کند. فرآیند شفاف و استاندارد این سیستم فرصت‌های بهره‌برداری را به حداقل می‌رساند و رفتار عادلانه را هم برای مستاجران و هم برای مالکان تضمین می‌کند.

وی در پایان گفت: سامانه خودنویس یکی از سامانه‌های مهم و راهبردی در بحث بازار رهن و خرید مسکن در کشور است؛ به پشتوانه این سامانه، امکان ایجاد فضای رقابتی در جهت اخذ نماینده برای خرید و فروش مسکن ایجاد خواهد شد و به این ترتیب اختیار انتخاب نماینده در هنگام عقد قرارداد یا بدون رجوع به مشاوران املاک فراهم شده است. نکته بسیار مهم رایگان بودن هزینه تمام شده عقد قرارداد اجاره برای مستاجر و مالک در صورت مراجعه به سامانه خودنویس است که منجر به کاهش چشم‌گیر هزینه تحمیلی مشاوران املاک در هنگام عقد قرارداد بین مستاجر و مالک خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.