آیت‌الله رئیسی صادقانه خدمت کرد، به همه سِمت‌ها به چشم مسئولیت نگاه کرد و تا هنگام شهادت، از نظر تواضع و روحیه انقلابی در اوج قرار داشت. مردم هم که رئیس جمهور را در خدمت؛ صادقانه، دغدغه‌مند و دردمند خود یافتند، چنین حماسه‌ای را در تشییع رئیس جمهور محبوب خود رقم زدند.

دستاوردهای تاریخی معامله شهیدِ جمهور با خدا

اگرچه خیلی زمان نیاز داریم تا به دردی که این روزها از فراق رئیس‌جمهور مردمی و انقلابی و همراهانشان بر جان ایرانی‌ها سنگین می‌کند، خو بگیریم و عادت کنیم که «رئیسیِ عزیز» دیگر در میان ما نیست، اما در همین چند روز و با همه رنج و دردش، این حضور تاریخی مردم در تشییع باشکوه رئیس‌جمهور شهید بود که بار دیگر روح جمعی و خِردگرایی مردم ایران را به رخ کشید و وفاق ملی را در بحران‌ها و حوادثی چنین دردناک تجلی داد. در بررسی چرایی‌ این تشییع میلیونی و ماندگار در کتاب تاریخ، با آیت‌الله محمود رجبی، عضو خبرگان رهبری و رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت‌وگو کرده‌ایم.

این جمله معروف را بسیار شنیده‌ایم که برای شهید شدن باید شهید زیست و زندگی کرد، چقدر زیست شهیدگونه در زندگی آیت الله رئیسی جریان داشت و این زیست در مناصب و مسئولیت‌هایی که ‌ایشان داشتند چقدر جلوه‌گر بوده است؟

زندگینامه و شرح حال و وصیتنامه شهدای ما موجود است و به خوبی نشان می‌دهد که آن‌ها بر اساس احساس وظیفه و در پی لبیک به دعوت خدا در نهایت اخلاص و صفای باطن و صداقت در کلام و عمل، راهی جبهه‌های دفاع مقدس یا دفاع از حرم و نیز دیگر جبهه‌ها شدند و از جان در این مسیر گذشتند؛ شهید رئیسی عزیز هم اینگونه بود و در همه مناصب و مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفت با صداقت، صفای باطن و اخلاص به میدان آمد تا به مردم خدمت و مشکلات آن‌ها را حل کند.

ویژگی دیگر زیست شهدایی، عشق به مردم است، همه شهدای ما عشق به مردم داشتند و برای مردم ارزشی والا قائل بودند؛ این خصیصه هم به وفور در رئیس‌جمهور شهید وجود داشت!‌ ایشان هم واقعاً به مردم عشق داشت و هم دل‌نگران مشکلات و دردهای آن‌ها بود و همه توان خود را برای گره‌گشایی از مردم به ویژه محرومان به کار می‌گرفت تا مشکلی از مشکلات آن‌ها را حل کند، اینکه شهید رئیسی به سید محرومان شهرت داشت بحق و شایسته است چون آن شهید بزرگوار واقعاً مدافع و دردمند مستضعفان و محرومان جامعه بود.

علاوه بر این، همان طور که شهدای ما استکبارستیز و مدافع مظلومان عالم و جبهه مقاومت بودند شهید رئیسی هم بشدت اهل استکبارستیزی بود و روحیه استکبارستیزی در سلوک ‌ایشان نمایان بود؛ کمکی که به جبهه مقاومت کرد، بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما می‌دانیم! عشق به مظلومان و محرومان عالم و دردمندی آن‌ها در شهید رئیسی بسیار بود به ویژه در چند ماه اخیر بسیار برای مردم مظلوم غزه دردمند بود.

چه ویژگی‌های دیگری در آیت الله رئیسی وجود داشت که زیست ‌ایشان را هم شهیدگونه کرده بود و نهایتاً هم زندگی‌شان به شهادت ختم شد؟

شهدای ما پُرکار و فعال و خستگی‌ناپذیر بودند هیچ کدام در آن عرصه و می‌دانی که حضور داشتند خسته نشده و آنچه از دست‌شان برمی آمد، انجام می‌دادند، رئیس جمهور شهید هم واقعاً خستگی را خسته کرده بود، سفرهای استانی با همه سختی‌ها و خستگی‌هایش‌ایشان را متوقف نکرد و از نزدیک جویای حال مردم و در تلاش برای رفع مشکلات آن‌ها بود؛ اگر رزومه همین مدت کوتاه ریاست جمهوری‌ایشان را بررسی کنیم از این همه تلاش و کوشش و مجاهدت شگفت‌زده می‌شویم و این سند دیگری بر شهیدزیستن آیت الله رئیسی است.

علاوه بر این، شهدای ما ولایتمدار بودند و همه به خواست امام خمینی(ره) و بعد ازایشان، به خواست رهبر معظم انقلاب به دفاع از انقلاب و نظام در سنگرهای مختلف اعم از دفاع مقدس و دفاع از حرم و دیگر عرصه‌ها پرداختند؛ برای آن‌ها فرمایشات امام و رهبری نصب العین و سرمشق بود؛ این ویژگی در شهید رئیسی تجلی خاص داشت و هم واقعاً ولایتمدار بود و فرمایشات رهبری معظم را قطب‌نمای فعالیت خود قرار داده بودند.

همچنین، همان طور که توسل به اهل بیت(ع) در زندگی شهدا بسیار پُررنگ بود، رئیسی عزیز هم چنین بود و چه در جمع خانواده و چه در دیگر جمع‌ها توسل دائمی به اهل بیت(ع) داشت. ویژگی دیگر زیست و سبک زندگی شهدا شجاعت و عدم راه دادن ترس به خود است، رئیس جمهور شهید هم اینچنین بود و در هیچ عرصه‌ای از ارزش‌ها کوتاه نیامد و مقابل استکبار محکم‌ایستادگی کرد.

این‌ها ابعاد مختصری از زیست و سیره شهدا است و که در شهید رئیسی عزیز هم وجود داشت و همین سبک زندگی شهیدگونه نهایتاً‌ایشان را به فیض شهادت رساند و نامشان را در زمره شهدا ماندگار کرد.

از نخستین دقایق اعلام خبر سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور تا تشییع تاریخی و آرام گرفتن ‌ایشان در جوار امام رئوف(ع) مردم لحظه‌ای آرام نداشتند، از توسل و استغاثه گرفته تا اشک‌های جانسوز و عزاداری، این همه عشق و ارادت به سید محرومان از کجا ریشه می‌گیرد؟

این تشییع باشکوه و تاریخی دو دلیل عمده دارد، یکی فهم و بصیرت ملت ما است لذا هر چه صحنه‌های مهم پیش می‌آید اعتقاد و ‌ایمان ما به این فهم و بصیرت و ارتقای معرفتی و سیاسی و اجتماعی مردم افزایش می‌یابد و به آن افتخار می‌کنیم و دنیا بیشتر با این جلوه از بصیرت ملت ایران آشنا می‌شود؛ چنان‌که به رغم همه تلاش‌ها و توطئه‌های دشمنان برای ایجاد فاصله میان ملت و مسئولان به ویژه سیاهنمایی درباره آیت الله رئیسی، و باوجود همه سیاه‌نمایی‌ها علیه دولت مردمی و انقلابی، مردم اجازه ندادند و هوشیار عمل کردند و توطئه آن‌ها را با بصیرت خود به خوبی درک کرد و آن را ناکام گذاشتند.

علاوه بر این، آیت الله رئیسی صادقانه خدمت کرد ذره‌ای سمت‌ها و پُست‌ها برایش منصب تلقی شد و به همه آن‌ها به چشم مسئولیت نگاه کرد و در هیچ یک از این سمت‌ها ذره‌ای روحیه‌اش تغییر نکرد و تا هنگام شهادت، از نظر تواضع و روحیه انقلابی در اوج قرار داشت. مردم هم که رئیس جمهور را در خدمت صادقانه و دغدغه‌مند و دردمند خود یافتند و جز صداقت از ایشان چیزی ندیدند، چنین حماسه‌ای را در تشییع رئیس جمهور محبوب خود رقم زدند، حماسه‌ای که همه جهان را به حیرت و تواضع واداشت! لذا از یک سو رشد و بصیرت و بلوغ ملت و از سوی دیگر خدمت صادقانه و خالصانه و بدون چشمداشتِ این عزیز از دست رفته خود را در این عرض محبت و ارادت مردم به شهید جمهور نشان داد.

آیه ۲۳ سوره مبارکه احزاب که از معامله برخی از انسان‌ها با خدا و وفاداری‌شان به این عهد سخن می‌گوید، چقدر در سیره شهید رئیسی تبلور داشت و آیا می‌توان سوز دل مردم و تشییع تاریخی را هم از دستاوردهای چنین معامله‌ای بدانیم؟

بنابر تصریح این آیه شریفه، هر کس در راه خدا تلاش کند خدا برای او کافی است اگر کسی با خدا از روی صداقت و عمل به عهدی که بسته، رفتار کند خدا هم آنچه را شایسته است و به ذهن بشری خطور نمی‌کند در دنیا و آخرت به او پاداش می‌دهد. این حضور میلیونی همراه با اشک و آه در بدرقه رئیس جمهور به خانه ابدی صرفاً اثرات دنیایی معامله با خدا است و قطعاً اثرات اخروی آن به مراتب بیشتر و بهتر است.

صداقتی که شهدای خدمت در وفای به عهد با خدا داشتند باعث شد دل‌ها اینچنین متوجه و داغدار آن‌ها شود چون دل‌ها در دست خدا است و او است که محبت کسی را به دل دیگران می‌اندازد. بی‌شک آن رابطه عمیق با خدا و تضرع در درگاه الهی و احساس مسئولیت مقابل خدا و صداقت در وفای به عهد الهی، اینطور دل‌ها را شیفته رئیسیِ عزیز کرد. همان طور که دیدیم مردم صرفاً در تشییع شهید رئیسی حضور نیافتند بلکه حضورشان با سوز دل همراه بود و این سنت الهی است که هر کس به عهد خود با خدا وفا کند خدا او را در دنیا و آخرت عزیز و سربلند می‌کند.

این حضور یکپارچه همه توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد آن همه سیاه‌نمایی و دسیسه و هزینه رسانه‌ای علیه آیت الله رئیسی و نظام، القای اینکه مردم از نظام و ارزش‌ها دست برداشته را نقش بر آب کرد و وفاداری ملت به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و ولایت و هبری عزیز را نشان داد، این تشییع هم نشان قدردانی از رئیس جمهور انقلابی و مردمی بود هم نشانه وفاداری به ارزش‌های اسلام و مکتب اهل بیت(ع). قطعاً آیت الله رئیسی مثل این دنیا، در آن دنیا هم دل‌نگران مردم و دردمندِ غم و غصه آن‌ها و دعای خیر ایشان از آن دنیا هم بدرقه راه ما است.

خبرنگار: آمنه مستقیمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.