اگر نخواهیم در مراسم حج صحبتی از غزه داشته باشیم و از مردم مظلوم فلسطین حمایت نکنیم دیگر کجا می‌توانیم این کار را انجام بدهیم؟

برائت از مشرکین یکی از اعمال اصلی یوم الحج الاکبر است

به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ادیان و مذاهب سومین وبینار تخصصی «حج ابراهیمی؛ از توحید تا برائت» با سخنرانی دکتر مسعود اسداللهی کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شد.

دکتر مسعود اسداللهی حج را یکی از مهمترین و بزرگترین مناسک اسلامی خواند و گفت: خداوند حج را مقرر کرده و در آیات قرآن به تفسیر آن پرداخته است تا در بین مسلمانان اختلاف نظری پیش نیاید. این جمع عظیم مسلمانان در حج، حکمتی از حکمت‌های خداست تا مسلمانان در یک برهه زمانی بیایند و یکدیگر را ببینند و عظمت اسلام را درک کنند و از دیگر هم‌کیشان خود در دیگر مناطق جهان مطلع شوند.

وی ادامه داد: حج چند بعدی بوده و بعد اول آن معنویت است. معنویت است که انسان را از علقه‌های دنیایی‌اش دور می‌کند. انسان در این بعد خانواده‌اش را به مدت طولانی ترک کند و به یک سرزمین بی‌آب‌و علف می‌رود (بِوادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ)، و با خلوص نیت به عبادت می‌پردازد.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه ای و بین‌المللی گفت: در گذشته حج گزاردن بسیار سخت بود و امکانات امروزی وجود نداشت، در حال حاضر اما امکانات زیاد است و مشقت رفت‌وآمد و اسکان برای حجاج بسیار کم شده است. خداوند اعمال حج را به‌گونه‌ای قرارداده است تا کسی برای رفاه به حج نیاید و تمرکز حجاج بر روی خلوص نیت‌شان باشد. حاجیان بعد از غروب نهم عرفات را ترک کرده و به مشعرالحرام می‌روند و یک شب تا صبح را زیر آسمان و بدون امکانات سر می‌کنند. این عمل بسیار زیبایی است که خداوند متعال به حاجیان امر کرده‌ است تا با دو تکه پارچه در چنین شرایطی زندگی کند تا کبر و نخوت و غرورشان بریزد. انسانی که از حج برمی‌گردد مانند نوزادی است که از مادر زاده شده است. او پاک شده و گناهان او بخشیده می‌شود. بنابراین بعد معنویت برای انسان سازی است. تا انسان‌ها به خودشان بیایند.

دکتر مسعود اسداللهی ادامه داد:‌ بعد دوم حج امامت و رهبری است. چرا حج با نام حضرت ابراهیم (ع) گره خورده است؟ زیرا حضرت ابراهیم (ع) از پیامبران بزرگ الهی بوده و داستان زندگی ایشان و ایثارهایی که به‌خصوص در سرزمین مکه کرده، نشان از اراده و خلوص نیت ایشان دارد. به‌همین جهت است که خداوند نام ایشان را با حج گره زده است. وظیفه ما نیز این است تا نام مقدس ایشان را حفظ کنیم.

وی با اشاره به جریان عادی سازی بین کشورهای عربی و اسرائیل تصریح کرد: معاهده‌ای چند سال قبل تحت عنوان معاهده ابراهیم یا آبراهام امضا شد. این معاهده یک معاهده ننگین بود و طرفین این معاهده می‌خواستند با استفاده از اسم حضرت ابراهیم (ع) آن را تبدیل به یک معاهده مطلوب کنند. مخاطب اگر توجه نکند قطعاً به دام چنین ترفندهایی خواهد افتاد. هدف اسرائیل از این عادی سازی این است که بر مسلمانان تسلط پیدا کند. اما مسلمانان باید هوشیار باشند و نگذراند که چنین اتفاقی بیفتد.

وی در خصوص رهبری و رسالت حضرت ابراهیم (ع) بیان کرد: حضرت ابراهیم (ع) خانه کعبه را ساخت و مردم را به دور کعبه جمع کرد. او با هدایت مردم به سوی خداوند یکتا نشان داد که یک بعد دیگر حج بعد رهبری و امامت است. این وحدت یک وحدت مقدس است و یک وحدت سیاسی صرف نیست. حج وحدتی است روحی، عقیدتی و اخلاقی و … و یک ظرفیت بزرگ است برای توانمندی‌های جهان اسلام تا همه در یک جا جمع شوند و از حال یکدیگر با خبر شوند و بدانند که پشت سر یک رهبر بزرگ قدم برمی‌دارند. بنابراین وحدت امر بسیار مهمی است و نباید از آن غفلت کرد. باید با برنامه‌هایی که در حج پیش‌بینی می‌شود این ارتباط را نزدیک‌تر کرد.

وی ادامه داد: بعد سوم حج بعد سیاسی است. برائت از مشرکین یکی از اعمال اصلی یوم الحج الاکبر است. نمی‌شود که به حج رفت اما از دشمنان خداوند برائت نجست. باید برائت جستن را در کنار توحید و در کنار عبادت قرار داد. چرا که اگر اینطور نباشد این عبادت ناقص است و حرکت سازنده‌ای اتفاق نخواهد افتاد. باید از فرصت حج استفاده کرده و حجاج برائت و انزجارشان را از مشرکان و کافران با صدای بلند بیان کنند چرا که این کار دشمنان را منفعل خواهد کرد.

دکتر مسعود اسداللهی در پایان افزود: ما در این سال شاهد جنایت‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی در غزه هستیم. اگر نخواهیم در مراسم حج صحبتی از غزه داشته باشیم و از مردم مظلوم فلسطین حمایت نکنیم دیگر کجا می‌توانیم این کار را انجام بدهیم؟ برای چه هدفی خداوند تمام مسلمانان را در حج جمع می‌کند؟ باید دقت داشت که یکی از مصادیق برائت از مشرکین حمایت از مردم مظلوم غزه است. چرا که حاجی نمی‌تواند به حج برود اما بگوید که من کاری با مسائل غزه و جهان اسلام ندارم. همه حجاج باید آیات مرتبط با حج را بخوانند و در معانی آن دقت کنند. خداوند نیازی به اعمال حج ندارد. خداوند با این اعمال نمادین به دنبال ایجاد وحدت در بین مسلمانان است. خداوند به دنبال ایجاد موضع واحد و حرکت مسلمانان به سوی توحید و برائت از مشرکان است. امیدواریم حجاج حج واقعی را به‌جا آورند و از این امتحان الهی سربلند بیرون بیایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.