دستور بانک مرکزی مبنی بر ممانعت از عرضه طلای وارداتی توسط صادرکنندگان پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی از محل ارز صادرات متعلقه به منظور رفع تعهدات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلا اعلام شد.

ممنوعیت فروش طلا توسط صادرکنندگان پتروشیمی در مرکز مبادله

به گزارش قدس آنلاین، بانک مرکزی طی نامه‌ای به مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرد: طبق آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مصوب آذرماه سال ۱۴۰۱ هیات وزیران است، صادرکنندگان محصولات با کد تعرفه کالایی پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده‌های نفتی مکلفند ۱۰۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به صورت حواله در سامانه نیما بفروشند و رفع تعهد صادراتی کنند.

همچنین به استناد تبصره یک این قانون، واردات مواد اولیه و کالا و خدمات ضروری سالانه صرفا به منظور نیاز تولید است؛ بنابراین مشمول واردات طلا نخواهد بود. از این رو، باتوجه به مجموعه مقررات ارزی که رفع تعهدات صادراتی منوط به اخذ تاییدیه تحویل، عرضه و فروش طلای وارده از آن مرکز شده است، خواهشمند است با توجه به بند اعلام شده ترتیبی اتخاذ گردد که از عرضه طلای وارداتی توسط صادرکنندگان مشمول بند فوق از محل ارز حاصل از صادرات متعلقه به منظور رفع تعهدات صادراتی ممانعت شود و از ارائه تاییدیه موصوف نیز خودداری گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.