مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:آفت زنگ زرد در برخی مزارع گندم شهرستان بویراحمد مشاهده شده و در صورت کوتاهی بهره برداران احتمال خسارت های گسترده به کشاورزان وجود دارد.

مشاهده آفت زنگ زرد در مزارع بویراحمد / احتمال خسارت های گسترده برای کشاورزان

به گزارش قدس آنلاین، حسین لایقی مطلق اظهار کرد: براساس گزارش های دریافتی از کارشناسان جهاد کشاورزی و بازدیدهای میدانی آفت زنگ زرد در مزارع مناطقی مانند دهستان های دلی اولاد مومن و دشت روم از توابع شهرستان بویراحمد مشاهده شده به همین علت نیاز است تا بهره برداران نسبت به سمپاشی گندمزارهای خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه آفت زنگ زرد با عوامل طبیعی مانند باد و باران جابه جا می شود تاکید کرد: این آفت در کمین مزارع مناطق سردسیری استان مانند شهرستان های بویراحمد،دنا و مارگون است و سهل انگاری بهره برداران خسارت های گسترده ای را برای آنان به همراه خواهد آورد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: آفت زنگ زرد نیز از جمله بیماری‌های محصول گندم است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا و دمای پایین باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود.

زنگ زرد قارچی به نام puccinia striiformis است که یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود،این آفت به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر می شود و به سرعت این جوش‌ها به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر دو سطح برگ نمایان می کنند که به دنبال آن کل محصول نابود می شود.


وی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی های لازم برای برای مسئولان مناطق مستعد بروز این آفت و همچنین برای بهره برداران نیز پیامک های آگاهی بخشی ارسال شده است.

لایقی مطلق تصریح کرد: در سال زراعی جاری مبارزه با آفات زنگ زرد در ۲ هزار هکتار از مزارع گندم استان صورت گرفته است .

سالانه حدود یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.