یک کارشناس مالیاتی گفت: در تبصره‌ ماده ۱۰۰، مالیات مودیان مالیاتی بدون مراجعه‌ حضوری، ارائه‌ اظهارنامه و تسلیم اسناد و مدارک به ساده ترین صورت ممکن قطعی‌ می‌شود. همچنین در دستورالعمل تسهیلات مناسبی در خصوص تقسیط مالیات برای مودیان در نظر گرفته شده است.

اخذ مالیات عادلانه و تقسیطی با هوشمندسازی نظام مالیاتی ذیل تبصره ماده ۱۰۰

یک کارشناس مالیاتی در خصوص تبصره‌ ماده ۱۰۰ بیان کرد: دو مورد از مشکلاتی که در نظام مالیاتی کشور وجود داشت و همچنان نیز ادامه دارد، مسئله‌ عدم تشخیص مالیات‌ها بر مبنای واقعیت و همچنین مسئله‌ سلیقه محور یا به اصطلاح ممیز محور بودن آن‌ها است. با اقداماتی که سازمان امور مالیاتی کشور طی سال گذشته و سال جاری انجام داده و اجرای تبصره‌ ماده ۱۰۰ محاسبه‌ مالیات بر مبنای داده‌های واقعی و به صورت سیستمی و هوشمند صورت‌ می‌گیرد.

احمد غفارزاده در ادامه تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی به خوبی از ظرفیت تبصره‌ ماده ۱۰۰ استفاده‌ می‌کند، یکی از مزیت‌های این تبصره کاهش هزینه‌های وصول مالیات برای این سازمان و همچنین کاهش هزینه‌ تمکین مالیات برای مودیان مالیاتی است. بنابراین اجرای تبصره‌ ۱۰۰ اقدام بسیار مثبت و مناسبی در راستای سیستمی و هوشمند کردن تشخیص مالیات برای بخش مشاغل محسوب‌ می‌شود.

وی در ادامه افزود: بزرگترین مزیت اجرای تبصره‌ ماده ۱۰۰ برای صاحبان مشاغلی است که فعالیت آن‌ها در سطح بزرگی نیست و در واقع مودیان متوسط و کوچک محسوب‌ می‌شوند، در این گروه  مالیات با یک روش بسیار ساده تشخیص و قطعی‌ می‌شود. همچنین فرآیندهای مربوط به اعتراض و دادرسی که هزینه بر است، برایشان حذف‌ می‌شود.

این کارشناس در ادامه گفت: در تبصره‌ ماده ۱۰۰ مالیات مودیان مالیاتی بدون مراجعه‌ حضوری، ارائه‌ اظهارنامه و تسلیم اسناد و مدارک به ساده ترین صورت ممکن قطعی‌ می‌شود. همچنین در دستورالعملی که سازمان امور مالیاتی در سال جاری صادر کرده ، تسهیلات مناسبی در خصوص تقسیط مالیات برای مودیان در نظر گرفته شده و امیدواریم با استقبالی که صاحبان مشاغل از این دستورالعمل انجام خواهند داد، پرونده‌ مالیاتی بسیاری از صاحبان مشاغل در این مرحله قطعی و نهایی شود.

غفارزاده در ادامه متذکر شد: سازمان امور مالیاتی کشور باید تمرکز خود را بر مودیان بزرگ بگذارد، در دنیا نیز روند به این صورت است و وصول مالیات که انجام‌ می‌شود می‌گویند ۵ درصد مودیان ۹۵ درصد مالیات‌ها را می‌پردازند. بنابراین سازمان مالیاتی نیز باید تمرکز خود را بر دانه درشت‌ها  و همچنین فعالانی که به هر نحوی فرار مالیاتی دارند و یا مالیات واقعی شان را نمی پردازند، قرار دهد که در سال گذشته در بخش مشاغل به این صورت توانستیم عمل کنیم و به اخذ مالیات از دانه درشت‌ها اقدام کردیم.

وی در ادامه بیان کرد: طی سال گذشته روند حرکت سازمان امور مالیاتی کشور در مسیر تمرکز بر دانه درشت‌ها بوده است. در حال حاضر سازمان امور مالیاتی در مرحله‌ گذار قرار دارد، در گذشته یک سیستم کاملا سنتی، برآورد محور ، سلیقه محور و ممیز محور داشتیم. اکنون رویکرد بر مبنای اعتماد به مودی و اصل صحت است. در حال حاضر در ماده۴ پایانه‌ فروشگاهی نیز دقیقا تاکید بر اجرای اصل صحت شده و بقیه‌ اصلاحات قوانین مالیاتی نیز در این راستا بوده است و نظام مالیاتی در دولت سیزدهم به سمت هوشمندسازی حرکت کرده است.

وی گفت: پیش بینی‌ می‌شود طی ۲ الی ۳ سال آتی کشور می‌تواند به یک سیستم مدرن مالیاتی دست یابد، با اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ مودیان درواقع سلیقه محوری و برآورد محور بودن مالیات‌ها از بین‌ می‌رود و مالیات‌ها بر اساس داده‌های ارائه شده از مودیان و اشخاص ثالث و سایر اطلاعات جمع آوری شده از بانک‌ها، گمرک‌ها و ... تشخیص و عادلانه‌ می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.