مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: بالغ بر۶۴۶۶ واحد مسکونی خالی در سطح استان وجود دارد که در این راستا برای ۵۸۰۹ مودی مالیاتی پرونده تشکیل شده است.

وجود ۶۴۶۶واحد مسکونی خالی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، احمد مدبرنیا در خصوص تبیین قانون پایانه‌های فروشگاهی، فرهنگ خود اظهاری و فرایند تسلیم اظهارنامه اظهار کرد:   صاحبان مشاغل موظف بودند تا انتهای خردادماه اظهارنامه سال ۱۴۰۰ را تسلیم کنند. در همین راستا با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا تا پایان تیرماه به  صاحبان  مشاغل مهلت داده شد تا نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ اقدام کنند. نکته مهم در اینجا است که برای سال ۱۴۰۰ صاحبان مشاغلی که میزان فروش آن‌ها بالغ ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلون تومان باشد نیازی به تسلیم اظهارنامه نداشته و باید فرم تبصره ۱۰۰ را تکمیل و ارسال کنند.

وی درباره مزایای فرم تبصره ۱۰۰ افزود: در درجه اول نیاز به تسلیم اظهارنامه نبوده و همچنین منجر به رسیدگی‌ نخواهد شد مگر اینکه مغایرتی در اطلاعات ارسالی شخص با اطلاعات در سامانه سازمان مالیاتی وجود داشته  باشد. همچنین این افراد مکلف به ارسال دفاتر و مدارک نخواهند بود. اظهارنامه ارزش افزوده دوره بهار ۱۴۰۱ تمدید و تا ۲۶ تیرماه افرادی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند، می‌توانند این اظهارنامه را ارسال کنند.  

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی تصریح کرد: تا تاریخ ۲۰ تیر سال جاری بالغ بر ۳۲۹ هزار و ۶۵۹ اظهارنامه و فرم تبصره ۱۰۰ از مودیان و صاحبان مشاغل استان اخذ شده که نسبت سال گذشته ۱۳۷ رشد داشته است. برای سال ۹۹، ۲۴۰ هزارو ۹۲۵ اظهارنامه و تبصره ماده ۱۰۰ بوده که از این تعداد تعداد ۱۳۶ هزار ۳۹۰ تبصره ماده ۱۰۰ و ۱۰۴ هزار و ۵۳۵ اظهارنامه بوده است این میزان برای عملکرد سال ۱۴۰۰، ۳۲۹ هزار و ۶۵۹ اظهارنامه و فرم تبصره ماده ۱۰۰ بوده که ۲۳۰ هزارو  ۶۴۸ تبصره ماده ۱۰۰ و ۹۸ هزارو  ۹۹۵ تا اظهار نامه مالیاتی بوده است.

پرداخت بیش از ۹۵۰ میلیارد تومان مالیات و عوارض به خزانه خراسان رضوی

مدبرنیا با اشاره به پایانه فروشگاهی و سامانه مالیاتی بیان کرد: اجرای پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان را سازمان امور مالیاتی کشور دنبال می‌کند. در این خصوص سازمان امور مالیاتی به مرور فراخوان اعلام خواهد کرد که چه گروهی باید در سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی ثبت نام کنند. پایانه فروشگاهی رایانه، دستگاه کارتخوان یا درگاه الکترونیکی است که قابلیت اتصال به سامانه سازمان مالیاتی و قابلیت صدور صورتحساب را دارد. در سامانه مودیان مالیاتی نیز بر اساس فراخوان سازمان مالیاتی کارپوشه‌ای برای هر مودی مشخص خواهد کرد که این کارپوشه اطلاعات مودیان را به سامانه ارسال خواهد کرد. صاحبان‌ مشاغل اعم از صنفی، غیر صنفی و حقوقی تماما مکلف هستند تا به پایانه فروشگاهی و  سامانه مودیان بر اساس فراخوان سازمان امور مالیاتی متصل شوند. در راستای پایانه فروشگاهی تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری انجام می‌شود. دستگاه پوز باید میزان فروش آن مشخص شود. هر فعالیت با دستگاه کارتخوان فروش محسوب می‌شود. ۳۵۰هزار دستگاه پوز که به سامانه مالیاتی اتصال نداشته در این هفته قرار بود غیر فعال شود. هر دستگاه کارتخوانی که به سامانه متصل نشود غیر فعال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه موضوع پایانه فروشگاهی چه اثراتی در سیستم مالیاتی و شفافیت مالیاتی خواهد داشت، گفت: در درجه اول گردش کالا از توزیع تا مصرف مشخص شده و خریدها در سامانه ثبت و گردش کالا مشاهده می‌شود. ما به دنبال عدالت مالیاتی هستیم. پایانه فروشگاهی منجر به شفافیت در درآمدها و عدالت مالیاتی در جهت تعیین درآمدهای واقعی اشخاص است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: درآمدهای جدید با توجه به خریدها و فروش‌ها در این سیستم ثبت و مودیان مایاتی جدید مشخص می‌شوند. در خصوص پرونده‌های مالیاتی در سال قبل ۱۴۰ هزار پرونده مودیان مالیاتی جدید شناسایی و تشکیل پرونده شده که در حال حاضر ۴۷۶ هزار و ۶۴۷ پرونده در مجموع استان ثبت نام شده و از از این تعداد ۴۴۱ هزار ‌و ۵۸۴ مورد اشخاص حقیقی و ۳۵ هزار و ۶۳ مورد مربوط به اشخاص حقوقی است. ابزارهای الکترونیکی جدید منجر به بهبود اقتصادی خواهند شد.

مدبرنیا بیان کرد: میزان وصول مالیات در سه ماه اول سال جاری ۲۷۸۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل رشد ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد. سال گذشته این میزان ۱۸۹۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین عوارض پرداختی از محل وصول مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری و دهیاری‌ها ۹۵ درصد در سه ماه امسال رشد داشته است. همچنین ۹۵ درصد بودجه استان از محل مالیات تامین می‌شود.

وی درباره مالیات اصناف و کارمندان و پزشکان اظهار کرد: قانون مالیات حقوق متمرکز و در سطح کشور است. آنچه به استان مربوط بوده حدود ۲۰ درصد است. بحث مشاغل در خراسان رضوی کلی بوده و میزان مالیات برای صاحبان مشاغل در  مالیات‌های مستقیم حدود ۱۱ درصد از مالیات‌های مستقم است.

پرداخت بیش از ۹۵۰ میلیارد تومان مالیات و عوارض به خزانه خراسان رضوی

بالغ بر ۶۴۶۶ خانه خالی در سطح خراسان رضوی وجود دارد

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی در خصوص آمار مالیات خانه‌های خالی در خراسان رضوی بیان کرد: بالغ بر۶۴۶۶ خانه خالی در سطح استان وجود داشته که در این راستا برای ۵۸۰۹ مودی مالیاتی پرونده تشکیل شده است. در بخش فرار مالیاتی هم اداره‌ای به نام اداره مبارزه با فرار مالیاتی در استان تشکیل شده و این اداره در مرحله دادرسی پرونده‌ها است.

مدبرنیا در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص ثبت دستگاه‌های کارتخوان خراسان رضوی و مالیات پلاک گذاری گفت:آمار دستگاه‌های پوز و کارتخوان ثبت شده صاحبان مشاغل در خراسان رضوی در سامانه مالیاتی را نداریم. اگرچه در مالیات پلاک‌گذاری آمارها کشوری است، اما سهم استان پرداخت می‌شود. خراسان رضوی در حوزه مالیات سهم کلی دارد که از طریق ملی پرداخت می‌شود. از سال ۹۹ ،۲۳ پرونده به استان ارسال شده که بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان به خراسان رضوی وصول مالیات انجام شده است. برخی پرونده‌ها که ارسال نشده چون سهم عمده درآمد در استان‌های دیگر است. ۳۳۰ میلیارد تومان نیز از سال گذشته از یکم فروردین ۱۴۰۰ تا ۳۰ خرداد به استان پرداخت شده است که در مجموع ۶۳۰ میلیارد تومان است. همچنین ۳۲۰ میلیارد تومان نیز به استان عوارض از شهرداری و دهیاری پرداخت شده که در مجموع بالغ بر ۹۵۰ میلیارد تومان مالیات و عوارض از محل وصولی ملی و پرونده‌های خارج از استان به حساب خزانه خراسان رضوی پرداخت شده است.

وی درباره جایگاه خراسان رضوی در وصول مالیات در کشور گفت: خراسان رضوی جایگاه نهم در وصول مالیات در کشور را دارد، زیرا شرکت‌های مادر تخصصی در خراسان رضوی کم بوده و جایگاه اول و دوم در این زمینه مربوط به تهران و اصفهان است.

مدبرنیا در خصوص فرارمالیاتی در استان خراسان رضوی افزود: ۷۷ مورد پرونده در اجرای ماده ۱۸۱ وجود دارد که تشخیص‌ برای تعدادی صادر و هنوز به مرحله قطعیت نرسیده و میزان آن مشخص نیست. سال ۱۴۰۰ اولین سالی بود که سازمان مالیاتی دستگاه پوز را به سامانه مالیاتی و پرونده مالیاتی متصل کرد. با راه اندازی پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان قطعا مودیان جدید شناسایی می‌شوند و شناسایی فرار مالیاتی شفاف‌تر می‌شود، اما هیچ اظهارنظری درباره میزان فرار مالیاتی در استان نمی‌توان داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.