نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: غدیر، روز اعلام مدیریت جریان امامت بر امت بود و همه مشکلاتی که پس‌ازآن پیش آمد، به خاطر انحرافی بود که جریان رهبری جامعه از خط امامت پیدا کرد.

 غدیر، روز اعلام مدیریت جریان امامت بر امت بود/ نظریه متعالی ولایت، بزرگ‌ترین دکترین سیاسی در عصر پسامدرنیسم

به گزارش قدس آنلاین و به  نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در نشست تخصصی وعاظ و نخبگان تبلیغی سراسر کشور که به‌صورت وبینار و با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد، با اشاره به‌ضرورت تبیین اندیشه حاکم بر واقعه غدیر اظهار کرد: نخستین نکته‌ای که در مسئله غدیر مطرح است، توجه دادن احساسات مسلمانان به جریان غدیر است که در قالب تعظیم و تجلیل این عید سعید میسر خواهد بود.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی بابیان اینکه در جریان واقعه غدیر، نبی مکرم اسلام (ص) با معرفی شخصیت باعظمت امیرالمؤمنین (ع) و هویت ولایی ایشان به دنبال آن بود که جایگاه مدیریتی علی بن ابی‌طالب (ع) بر امت را تبیین کند، افزود: موضوعی که برای ما در جریان امامت و ولایت و خصوصاً واقعه غدیر باید جلب‌توجه کند، همین مسئله مدیریت این مقام است.

وی ادامه داد: درحالی‌که غرب در اوج انحراف و اندیشه‌های غربی در اوج استیصال قرار دارد و انسان را در باورهای انحرافی پسامدرنیسم گرفتار کرده است، می‌توان با تبیین اندیشه پویا و متعالی امامت به‌عنوان بزرگ‌ترین دکترین سیاسی و فلسفی، بشر را احیا کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امروزه برای جامعه بشری نمی‌توان واقعه غدیر خم را صرفاً با درنظرگرفتن هویت تاریخی آن تشریح کرد، یادآور شد: در این شرایط، منحصر در یک رویداد قدیمی خواهد بود اما اگر اندیشه حاکم بر آن مورد تبیین و بررسی قرار بگیرد، زمینه هدایت آحاد مردم فراهم‌شده و آموزه‌های انحرافی اومانیسم از دایره استیلای معرفتی بر اذهان عمومی خارج می‌شود.

مدیریت جریان امامت، حقیقت حدیث سلسله‎ الذهب

وی بابیان اینکه حقیقت حدیث سلسله الذهب ناظر بر مدیریت جریان امامت بوده است، اذعان کرد: وجود مقدس امام رضا (ع) وقتی به خراسان آمدند، مأمون با جدیت به دنبال آن بود که در برابر افکار عمومی خود را منتسب به شجره طیبه امامت بداند و به همین خاطر حتی به‌صراحت خود را از دلبستگان به این خاندان می‌شمرد اما در برابر این دغل‌کاری و نیرنگ بازی مأمون عباسی، امام رضا (ع) در حدیث سلسله الذهب فرموده بودند که «اَنَا مِن شُروطِها» و خود را از شروط داخل شدن به حصن ولایت الهی و در امان ماندن از آتش دوزخ دانسته بودند.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: نکته قابل‌توجه اینجاست که اگر واقعه غدیر منحصر در جایگاه امامت امام علی (ع) بود، امام رضا (ع) در حدیث سلسله الذهب می‌فرمودند «عَلیٌ مِن شروطِها» که یعنی وجود باکرامت علی بن ابی‌طالب (ع) به‌عنوان سرسلسله جریان امامت، تنها شرط فلاح و رستگاری است اما به‌جای این، هنگامی‌که فرمودند «اَنَا مِن شُروطِها» ثابت کردند که جریان ولایت و مدیریت شجره طیبه امامت، مهم‌ترین مسئله و روح گفتمان شیعی است.

وی بابیان اینکه امروزه نمی‌توان با رویکردهای سکولاریستی، به دنبال معرفی شخصیت علی بن ابی‌طالب (ع) بود، ابراز داشت:  چه در حوزه شرح مناقب و فضائل و چه درزمینهٔ معرفی جایگاه ولایت و امامت، باید با درنظرگرفتن حق حاکمیت و مدیریت علوی نسبت به تبیین این معارف اقدام کرد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: غدیر، روز اعلام مدیریت جریان امامت بر امت بود و همه مشکلاتی که پس‌ازآن پیش آمد، به خاطر انحرافی بود که جریان رهبری جامعه از خط امامت پیدا کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه تبیین جایگاه امامت همان دکترین والایی است که می‌تواند در عصر پسامدرنیته به نجات بشر از گرفتاری‌ها و انحرافات بینجامد، تصریح کرد: معرفی شخصیت امیر مؤمنان (ع) نیز با در نظر گرفتن دکترین سیاسی اندیشه امامت، هم می‌تواند مظالم گذشته را ثابت کند و هم با معرفی جایگاه ولایت به آحاد مردم، زمینه تعجیل در ظهور حضرت بقیة‌الله الاعظم (ارواحنا فداه) را فراهم کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.