در حالی که دیوان کیفری بین‌المللی، پرونده بازداشت سران رژیم صهیونیستی به دلیل جنایت‌ها و نسل‌کشی انجام شده در جنگ غزه را در حال بررسی و اولویت امور خود قرار داده، روز گذشته آمریکا در اقدامی یکجانبه، دادگاه لاهه را تحریم کرد.

انتقاد بایدن از صهیونیست‌ها بازی با کلمات است / ماهیت رژیم‌صهیونیستی برای افکار عمومی غرب آشکار شده است

به گزارش قدس آنلاین، در این مسیر مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته طرحی را برای تحریم دیوان کیفری بین‌المللی در صورت صدور حکم دستگیری مقامات رژیم صهیونیستی تصویب کرد. بر اساس این قانون چنانچه فردی از مقامات رژیم صهیونیستی که در محافظت ایالات متحده و متحدان آن است به واسطه حکم دیوان کیفری بین‌المللی دستگیر شود آمریکا این دیوان را تحریم خواهد کرد.

گفتنی است این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه دیوان کیفری بین‌المللی پس از آن انجام شد که این نهاد قضایی جهانی، از تلاش خود برای صدور حکم بازداشت علیه مقامات رژیم صهیونیستی خبر داد. پیش از این، «کریم خان» دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در نشست خبری اعلام کرد در تلاش است برای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به دلیل جنایت‌های جنگی در نوار غزه قرار بازداشت صادر کند. 

خودزنی آمریکایی
واقعیت این است که این روزها بسیاری از کشورها به واسطه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه در روابط خود با تل‌آویو بازنگری کرده و یا در حال ترسیم خطوط دیپلماتیک با اسرائیل هستند. در این شرایط تصمیم نهاد قانون‌گذار ایالات متحده در تحریم دادگاه لاهه می‌تواند برای آمریکا تبعاتی داشته و این کشور را در محیط جهانی منزوی کند. 

مرتضی مکی، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با قدس در تشریح اقدام مجلس نمایندگان آمریکا معتقد است گام اخیر نشانه نفوذ و حضور لابی‌های پرقدرت صهیونیست در هیئت حاکمه آمریکا به خصوص در میان نمایندگان سنا و مقامات کاخ سفید است. وی عنوان کرد: وابستگی واشنگتن به رژیم صهیونیستی به اندازه‌ای است که این کشور در حمایت از تل‌آویو حاضر است وجهه انسانی و بشردوستانه خود را در سطح بین‌المللی زیر پا بگذارد تا آسیبی به ساختار اسرائیل نرسد. حتی در ماه‌های گذشته تجمعات اعتراض‌آمیز در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه  شکل گرفت که منجر به بازداشت ده‌ها هزار نفر از دانشجویان و استادان شد به طوری که سه رئیس دانشگاه ام‌آی‌تی، پنسیلوانیا و هاروارد به جرم بی‌تفاوتی به آنچه فراخوان نسل‌کشی یهودیان عنوان می‌شد به کنگره کشانده شده و بدون توجه به دفاعیات، ملزم به استعفا شدند، این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا دعوت به تظاهرات علیه نسل‌کشی فلسطینی‌ها را «فراخوان نسل‌کشی یهودیان» قلمداد کرد.

مکی با اشاره به بالا گرفتن انتقادهای مقامات آمریکایی در قبال بنیامین نتانیاهو اظهار کرد: در ۲۴۳ روز گذشته مقامات کاخ سفید گاهی در سخنرانی‌های خود به خاطر جنایت‌های رفح از لحن و ادبیات انتقادی نسبت به نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی استفاده کردند اما بازی با لغات و کلمات رئیس جمهور آمریکا تنها مصرف داخلی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ داشت؛ چراکه در عمل هیچ یک از کمک‌های مالی، نظامی و اطلاعاتی واشنگتن برای اسرائیل متوقف نشده است. 

سونامی دیپلماتیک ضدرژیم صهیونیستی 
کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به افزایش موج اعتراض‌های مردمی و دانشجویی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: در یک رویداد کم‌سابقه از زمان حمله اسرائیل به نوار غزه، موجی از نفرت جهانی همراه با سونامی دیپلماتیک در برابر تل‌آویو شکل گرفته است به طوری که ماهیت جنایتکاری و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی برای افکار عمومی و جهان غرب به خوبی آشکار شده و این نشانه افول و ذلت این رژیم در عرصه جهانی است.

مکی در پاسخ به این پرسش که تصویب طرح تحریم دیوان کیفری بین‌المللی در مجلس نمایندگان آمریکا آن هم در شرایطی که دیوان موضوع بازداشت سران صهیونیست را در دست بررسی دارد آیا می‌تواند در این پرونده اثر گذاشته و جلو این روند را بگیرد، گفت: در ماه‌های اخیر مقامات آمریکایی و اسرائیلی تهدیدهایی علیه حکام دادگاه لاهه انجام داده‌اند و تصویب مصوبه اخیر مجلس نمایندگان نیز در راستای فشار حداکثری بر این نهاد حقوقی است و بعید است دیگر کشورهای غربی وجهه و آبروی خود را در همراهی این مصوبه با واشنگتن و تل‌آویو اعلام کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: یکی از تحولاتی که در سه ماه اخیر علیه رژیم صهیونیستی در سطح جهان شکل گرفته، آرایی است که دیوان بین‌المللی لاهه علیه تل‌آویو صادر کرده به طوری که در میان مقامات کاخ سفید هیچ گاه تصور نمی‌شد شکایت کشوری مانند آفریقای جنوبی در دیوان سبب صدور دو حکم علیه اسرائیل شود. این مسئله از لحاظ تبلیغاتی برای رژیم صهیونیستی بسیار گران تمام می‌شود هر چند متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل با وجود اختیارات خود حکم را تعلیق کرد.

مرتضی مکی
مرتضی مکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.