جمهوری خلق چین، بزرگترین مرکز دانشجویی جهان است؛ آنها سعی دارند با جذب دانشجو از سراسر کشورهای جهان، فرهنگ‌شان را به سایر نقاط دنیا ارسال کنند.

توسعه علوم انسانی چینی با الگوی اقتصاد شرقی / چین دارای بزرگترین هاب دانشجویی جهان
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

هوآووی، زِد تی‎وی، تی‎سی‌ال، شیائومی، چانگان موتورز، چِری، لیفان، هاربین، کنفوسیسوس و... نام تعدادی از شرکت‌های صنعتی و آموزشی مشهور چینی است؛ شرکت‌هایی که علاوه بر صادرات محصولات تولیدی خود، شعبه‌‎هایی را برای مونتاژ یا توسعه فعالیت‌های خود در کشورهای هدف ایجاد کرده است.

بار اصلی بازاریابی و تبلیغ محصولات چینی به دوش اتباع خود چین اعم از دانشجو یا غیر دانشجو، چه در داخل یا در خارج از کشورشان می‌باشد. چینی‌ها با آموزش‌های بهنیه از قبل طراحی شده و نوع مهارت‌هایی که در دانشگاه‌های‌‍ چین به دانشجویان ارائه می‌کنند، عملاً پیوندی بین علوم انسانی و اقتصاد کشورشان را برای پیشرفت‌های تجاری-صنعتی ایجاد کرده‌اند. پیشرفتی که ماحصل کار سخت و مداوم جامعه چینی که الگوهای اقتصادی سوسیالیستی و کمونیستی را با سنت‌های ملی ترکیب کردند.

پیشرفت علوم انسانی چینی امروز در اقتصاد این کشور پهناور و پر جمعیت مشخص می‌شود؛ تا آنجایی که برای خواندن دفترچه راهنمای خیلی از لوازم خانگی یا وسائل الکترونیکی ساخت این کشور در کنار زبان انگلیسی، زبان ماندارین هم نوشته شده است. البته کشورهای دیگر هم این کار را انجام می‌دهند، ولی هیچ کدامشان نتوانسته‌‎اند زبان و فرهنگ خودشان را غالب بر دیگر جوامع کنند. آموزش زبان چینی تدوین شده در مدارس کشورهای عربی منطقه مثل عربستان، مصر، امارات و ترکیه با سرعت زیاد گواه بر این مدعا هستند.

امیر صدرا لطفی میامی مترجم زبان ماندارین و کارشناس مسائل چین در گفت و گو با قدس چرایی و چگونگی این موضوع را تشریح کرد: تغییر (وضعیت اقتصادی جامعه) کشور چین از حدود ۵۰ سال پیش شروع شد. تغییر وضعیتی که باعث شد تمام وجوه اجتماعی جامعه کارگری چین، متأثر از سیاست‌های اقتصادی-سوسیالیستی حزب کمونیست شود. جمهوری خلق چین قبل از این دوران عملاً یک کشور در حال پیشرفت بود.

او در ادامه افزود: جامعه چین کمونیسی در بازه زمانی ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۱ شاهد بیشترین تغییر در سیاست خارجی خودش بوده است؛ تغییری که تا حدی متاثر از انقلاب فرهنگی مائوتسه‌تونگ رهبر چین کمونیستی بود. هدف اصلی این انقلاب هم، احیای ایدئولوژی کمونیستی و حذف عناصر سرمایه‌داری بود.
لطفی میامی ادامه داد: بعد از مرگ مائو اوضاع اقتصادی-اجتماعی چین، رفته رفته شاهد تغییرات زیادی می‌شود. از اواخر دهه۱۹۷۰ هم چین رشد اقتصادی را تجربه می‌کند؛ اصلاحات اقتصادی در دهه ۱۹۸۰ باعث رشد چشمگیر صنعتی در این کشور می شود. رشدی که امروز دامنه فعالیت‌های تجار و شرکت‌های چینی را در سراسر دنیا گسترده کرده است؛ تا آنجا که در تمامی اقلیم‎های پنج قاره جهان از جمله آمریکای شمالی و اروپا، محصولات خود را به فروش می‌رساند.
اینکه چرا چین توانسته از ۵۰ سال پیش تاکنون به این سطح از رشد و توسعه یافتگی برسد چند علت دارد؛
نخست، رقابت با اتجاد جماهیر شوروی که بیشتر تحت تأثیر جبر موقعیت جغرافیایی و زمانه جنگ سرد بود.
دوم، برای اینکه بتواند به نیازهای جمعیت حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰  میلیون نفری کشورش که امروز از یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر بیشتر شده را پاسخ دهد.
سوم، ورود سرمایه‌های آزاد سرمایه داران آمریکایی و اروپایی به بازار چند میلیارد نفری چین پس آغاز اصلاحات اقتصادی دهه ۱۹۸۰ بود. این موضوع هم در اصل به دلیل نیروی کار ارزان و جمعیت قابل اتکای چین به جامعه خودش بوده است.

آب شدن یخ رابطه چین و آمریکا

این مترجم زبان چینی چگونگی شروع رابطه دوستانه آمریکا و چین را شرح داد: سفر رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا به چین دیدار با مائو رهبر این کشور، روزنه‌ای را در روابط این کشور با جهان غرب ایجاد کرد. آن زمان مائو دستور داد که ورزشکاران چینی با آمریکایی‌ها پینگ پنگ بازی کنند و حتی برای بعضی بازی‌ها دستور داد تا چینی ها عمداً باخت بدهند تا یخ روابط بین چین و آمریکا و اروپا آب شود. این در حالی بود که پینگ پنگ بازان چینی بهترین بازیکنان این رشته بودند.

امیر صدرا لطفی درباره ویژگی‌های جامعه چین بیان کرد: هرچند که علت اصلی توسعه جامعه چین تماماً به این موضوعات وابسته نبود، ولیکن مولفه‌های مهم و موثر بر روند توسعه اجتماعی این کشور بود. به طور کلی مردم چین، مردمی مطیع و قانعی هستند. آنها حاضرند سخت کارکنند تا به نتیجه برسند و همین موضوع عملاً تا حدی اثرگذار بر ثبات بازار داخلی داشته است. البته این ویژگی منحصر به مردم کشور چین نیست؛ چرا که تقریباً سخت کارکردن مردمان آسیای دور (شرق آسیا) عجین شده در فرهنگ‌شان است.

این کارشناس مسائل چین به صراحت گفت: آن چیزی که درحال حاضر شرکت‌های چینی انجام می‌دهند، بهره برداری از فرصت‌های ممکن در حوزه‌های تبلیغات و بازاریابی محصولات می‌باشد. طبعاً این موضوع برای کسب سود بیشتر در سیاست‌های اقتصادی قوی و حساب شده از پیش تدوین شده است. به طور مثال شرکت ال‌جی در ایران نمایندگی ندارد، اما محصولاتش در بازار ایران به فروش می‌رود.

او ادامه داد: این شرکت قبل از پاندمی (همه‌گیری) کرونا به چین کوچ کرد. چرایی رفتن این شرکت تولیدکننده محصولات دیجیتالی خانگی و صنعتی کره‌ای، از بازار چندصد میلیونی ایران به بازار تقریباً اشباع شده چند صد میلیاردی کشور پهناور چین نشان از هوشمندی چینی‌ها دارد. چرا که ال‌جی می‌توانست به راحتی در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس شعبه‎های اول، دوم یا حتی چندم خودش را ایجاد کند، اما بازرگانان حرفه‌ای چینی ال‌جی ایران را روی هوا شکار کردند.

امیر صدرا لطفی با بیان اینکه چینی‌ها در مدیریت اصلی تمامی شرکت‌های خود را از اشخاص چینی استفاده می‌کنند افزود: علاوه بر این موضوع آنها در مدیریت میانی سعی می‌کنند افراد مستعد از ملیت‌های مختلف را به‌کارگیری کنند. شرکت تجاری چینی که مسؤل فروش لوازم ال‌جی در ایران بود؛ سال ۲۰۲۴ این شرکت حدوداً ۲۰۰ میلیون دلاری فروش قطعات را در بازار کشورمان تجربه کرد.

چین بزرگترین هاب دانشجویی جهان

امیر صدرا لطفی نسبت به نوع رفتار حکومت چین با تعاملات تجاری گفت: باید توجه داشت که چینی‌ها به راحتی اطلاعات و داده‌های صنعتی خود را به دیگران نمی‌دهند. آنها برای به دست آوردن چنین جایگاهی در دنیای امروز هزینه‌های بسیاری داده‌اند. طبیعی است که امکان پیشرفت در حوزه‌های خاص همچون فناوری‌های ارتباطی-اطلاعاتی، صنایع نظامی، خودروسازی و... را ارزان به دیگران ندهند.

این کارشناس مسائل چین شرح داد: جمهوری خلق چین، بزرگترین مرکز دانشجویی جهان است؛ آنها سعی دارند با جذب دانشجو از سراسر کشورهای جهان فرهنگ شان را به سایر نقاط دنیا ارسال کنند؛ به این علت که بتوانند سرمایه‌های بازرگانان و صنعتگران کشورهای مختلف را به سمت صنایع و بازارهای مالی خودشان جذب کنند. یکی از این روش‌ها آموزش زبان چینی در کشورهای هدف است. بورسیه کردن افرادی است که سطح مشخصی از زبان چینی را بلد باشند یک نوعی امتیاز به آنها است. چینی‌ها حتی برای افرادی که قصد آموزش زبان ماندارین (چینی) را دارند، ساز و کاری شبیه به گزینش را دارند.

لطفی در ادامه گفت: یکی از پیشگامان گسترش فرهنگ چینی در ایران دانشگاه تهران است. این موضوع علاوه بر خواست طرف ایرانی به دلایل مختلف همچون علاقه مندی به فرهنگ آن کشور، نیاز مبرم چینی‎ها نیز می‌باشد. چینی‌ها شرکت‌های ریز و درشت زیادی در بازارهای ایران دارند، که بار اصلی ترجمه و ارتباط با جامعه ایرانی به عهده مترجمان داخل کشورمان است.

لطفی نسبت به فعالیت‌های کشورمان در چین تصریح کرد: برخلاف چین که سرمایه گذاری‌های زیادی درایران کرده است، ایران هیچ فعالیتی انجام نداده یا فعالیت‌هایش محدود به روابط دیپلماتیک بوده است. هرچند که آموزش زبان فارسی در ۲ دانشگاه چین انجام می‌شود اما نمی توان امر بدیهی در روابط دو کشور را اقدام فوق موثر و شِگرف تلقی کرد.

او در انتها افزود: برخلاف ایران، کشورهای عربی فعالیت‌های زیادی را برای نشان دادن زبان و فرهنگ خودشان در کشور چین کرده‌اند. تا آنجا که زبان عربی محبوبیت خوبی در میان دانشجویان چینی پیدا کرده است. چینی‌ها هم متقابلاً چنین رفتاری را در کشورهای عربی خلیج فارس و شمال آفریقا انجام داده است تا بتواند خلاً نبود شرکت‌های اروپایی را با قدرت پر کند.

حمید اسدی – خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

×

حرم مطهر رضوی

کاظمین

مسجدالنبی

00:00
00:28
Download

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

00:00
00:33
Download

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha