تحولات منطقه

۲۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۱۰۵۶۱۲۳

​​​​​​​یک بام است و دو هوا! «قانون» را می‌گویم، آنجا که اجرا نشود! و البته این اتفاق نظر هم وجود دارد که حتی قانون بد، «بهتر» از بی‌قانونی است به ویژه در حوزه فرهنگ و مقوله‌ای چون حجاب که خود آبشخور اجتماع است و سیاست و اقتصاد!

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

این از اشتراکات! اما کیفیت قانون‌گذاری در این مورد خیلی خاص، زاویه دید و نگرش قانون‌گذاران، ضمانت‌های اجرایی، نتایج محتمل و بازخوردها و شاید از تمام این‌ها مهم‌تر، اقتضائات زمانی است که به محل اختلاف و تضارب آرا تبدیل خواهد شد.
شاید ساده‌ترین کار در این روزها، برای آنکه در فضای گفتمانی اسلام و انقلاب سخنی می‌گوید و قلمی می‌چرخاند، این باشد که با نطقی آتشین از فضای فسادآلود خیابان‌ها و بی‌حجابی و فاجعه تابستان پیش رو بگوید و عاملان عدم ابلاغ و پس از آن احتمالاً عدم اجرای قانون عفاف و حجاب را حواله «عقوبت الهی» دهد و با قلبی آرام از انجام فریضه مؤکده «امر به معروف و نهی از منکر»، سر به بالین گذاشته تا انجام وظیفه بعدی!
اما همیشه همه چیز آن طور که باید، نیست! امروز این اشتراک نظر میان نویسنده این سطور و خواننده وجود دارد که پذیرش اجتماعی و آمادگی ذهنی و بین‌الاذهانی برای پیشبرد موضوعی چنین «ظریف»، آن هم با کیفیتی که در این قانون تصریح شده است، در لایه‌هایی از ساختار اجتماعی و جامعه ایرانی وجود ندارد.
حال و در واکنش به وضعیت موجود، چند گزینه پیش روی انسان و مسئول کنشگر و دغدغه‌مند ایرانی خودنمایی می‌کند؛ یا اینکه با همتی سترگ، ولو با «نقض قانون»، تجمعی برگزار کرده و مطالبه ابلاغ و اجرای «قانون» کند (که البته باز هم دلیلی بر تردید در حسن نیات ایشان نخواهد بود) یا اینکه برای این «آفند مزمن فرهنگی» پاسخی شایسته و نه از سر استیصال ارائه دهد.
روند حجاب‌زدایی در جهان که به دهه‌های میانی قرن ۱۹ میلادی بازمی‌گردد و اجرای نمونه ایرانی و قلدرمآبانه آن توسط «رضا پالانی» نزدیک به یک قرن قدمت دارد در حالی که با پیروزی «انقلاب اسلامی» در جنبه‌های قهریه و حاکمیتی متوقف شده بود، این بار در یک فرایند چند ده ساله از «فرهنگ‌سازی»، ارائه «سبک زندگی» و «تغییر ذائقه» به وسیله ابزار کارآمد «رسانه» کار را به جایی رسانده که تقریباً هیچ جزئی از اجزای اجتماع از آن راضی نیست!
مسئله شفاف است؛ منشأ مشخص و ابزار شناسایی شده! مسئله این است که «حجاب» حافظ اصلی‌ترین بنیان در نظم اجتماعی ایران اسلامی، یعنی «خانواده» است و بی‌حجابی در نقطه مقابل آن! منشأ این «برساخت ضدفطری» هم یک اراده «استکباری- استثماری» و «اهریمنی» است و ابزارش در این دوره تاریخی، «رنگ» است و «لباس» و «صدا» و «نقش» و «پیام» و «کلیشه» و «روایت» و «بازنمایی» و در یک کلام «رسانه!».حال فارغ از این واقعیت مهم که اصولاً قانون، بخشنامه و دستورالعمل‌های اجرایی اینچنینی تا چه اندازه می‌تواند در مقابل یک توطئه تاریخی «کادوپیچ» شده در لایه‌های فرهنگی مؤثر واقع شود و چه تبعات سیاسی- اجتماعی را به همراه داشته باشد؛ واقع‌گرایی، عقلانیت، زمان‌شناسی و اقتضائات ملی و بین‌المللی، این مهم را به همه ما گوشزد می‌کند که هیچ بازیگری دارای قدرت، ابزار و اراده نامحدود برای ورود به آوردگاه‌های سخت و نرم متعدد نیست و این محدودیت مهم را «اولویت‌بندی» است که «مدیریت» خواهد کرد.
کمترین تردیدی در بنیانی بودن مقوله حجاب و اهمیت آن وجود ندارد اما شاید بهتر باشد در گام نخست و حتی پیش از ابلاغ و اجرای قانون مصوب و موجود، با نگاهی به گذشته به این موضوع بیندیشیم که در تاریخ معاصر کشور چه فرصت‌هایی در نتیجه نشناختن درست اولویت‌ها از دست رفته و چه تهدیدهایی در نتیجه این عدم شناخت، متوجه ایران عزیز شده است؛ «باشد، باید و شاید که رستگار شویم...».

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha