تحولات منطقه

بررسی میدانی حکایت از حضور قابل توجه زائران با قصد ۱۰ روزه در مشهد دارد اما آیا برنامه‌ریزی مسئولان برای استفاده از ظرفیت طولانی‌تر حضور زائر تفاوتی با سال‌های قبل کرده است؟

قصد ده روزه؛ برنامه امسال برای سفر هموطنان به مشهد
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، با توجه به اتمام موج اول سفرها که به واسطه همزمانی آغاز سال نو با شب‌های قدر شروع شد و با اتمام شب‌های قدر نیز به پایان رسیده است، اکنون همزمان با فرارسیدن عید فطر، سیزده فروردین و تعطیلات پایان هفته می‌توان انتظار موج دوم سفرها به مشهدالرضا را داشت. اگرچه باوجود شرایط اقتصادی مردم، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از حجم حضور زائر در موج دوم را داشت اما همین حد حضور زائر، این نکته را هر ساله به ما یادآور می‌شود که تا چه حد میزبانان خوبی بودیم و چگونه از ظرفیت بی‌نظیر زائران برای شناساندن ویژگی‌های شهر مشهد، در این مدت کوتاه بهره بردیم!

چند سالی است که در ایام اوج حضور زائر، واحدهای اسکان موقت در مناطق منتهی به حرم مطهر در اختیار مسافران نوروزی قرار می‌گیرد تا علاوه بر تامین اسکان با قیمت مناسب، زائری در شهر مشهد مجبور به اتراق در کنار خیابان نباشد که تاحد زیادی نیز این هدف محقق شده است. به سراغ یکی از مدارس منطقه لشگر مشهد رفتیم تا بدانیم زائران ساکن در این مدرسه علاوه بر زیارت حرم امام هشتم(علیه‌السلام) چه مکان‌های دیگری را برای سیاحت در سفر نوروزی خود برمی‌گزینند و تا چه حد با ظرفیت‌های قابل توجه در مشهد آشنایی دارند؟

این بار فقط زیارت

اعظم فلاح بیش از یک هفته است که از شهر قم به مشهد آمده و الویت اول خود را زیارت امام رئوف و حضور در مراسم شب‌های أحیاء حرم می‌داند و می‌گوید: سال‌های قبل به مناطق مختلفی مثل پارک‌های وکیل آباد، ملت، کوهسنگی، باغ نادر، زیارتگاه خواجه اباصلت، خواجه ربیع و خواجه مراد، آرامگاه فردوسی، شاندیز و موج‌های آبی می‌رفتم اما امسال فقط دنبال زیارت هستم، برای خرید و بازار هم فقط از مسیر منتهی به حرم خرید می‌کنم.

حمیده ولی‌زاده نیز مسافر دیگری از شهر ماکو در آذربایجان غربی توضیح می‌دهد ابتدا به قم رفته و پس از دو روز که در راه بوده به مشهد رسیده است. او شناخت مناسبی درباره مکان‌های مختلف دارد و پس از زیارت حرم امام رضا(علیه‌السلام) از چالیدره، باغ وحش، موج‌های خروشان، آرامگاه فردوسی، زیارتگاه امام‌زادگان یاسر و ناصر و الماس شرق به عنوان مکان‌های مورد توجه در سفر خود نام می‌برد و می‌گوید: با اینکه سوهان، سوغات قم است و از آنجا سوهان خریدم اما شنیدم طعم سوهان مشهد هم خوشمزه است و از اینجا هم سوهان می‌خرم و البته زردچوبه.

زائران مناطق غربی کشور مقصد اولشان قم است، مولود رستمی، زائر دیگری که از شهر تبریز ابتدا به قم رفته، تاکید می‌کند که در این سفر سه روزه و فقط برای زیارت به مشهد آمده و به بازار رضا هم سری زده است.

این مدرسه از همدان نیز زائر دارد، علی تقی‌زاده، پسر جوانی که به همراه خانواده و با قصد ده روزه به مشهد آمده تا هم سال تحویل در حرم باشد و هم اینکه بتواند روزه‌هایش را در مسافرت بگیرد. خیلی در شهر مشهد نگشته و فقط باغ نادری و بازار رضا را دیده است.

سامیه اعیان فرد از تهران نیز مسافر دیگری است که در محدوده خیابان هاشمی‌نژاد در یک خانه مسکونی ساکن شده، بارها به همراه همسر و فرزندانش به مشهد آمده و معمولا در سفرهایش به پارک آبی و کوهسنگی سرزده اما این‌دفعه هفت روزه به این شهر آمده و اولویتش زیارت است و البته نقل، زرشک، زعفران و شکلات هم از اطراف حرم خریداری کرده است.

قصد ده روزه

فاطمه رضایت هم زائری از شهر تهران است که با قصد ده روزه آمده و در یک منزل مسکونی در محدوده دریادل حضور دارد، او در سفرهای قبلش آرامگاه فردوسی و نادری را دیده و در این سفر نیز پس از حرم، به زیارتگاه خواجه اباصلت، خواجه مراد، پارک کوهسنگی و موج‌های آبی برای زیارت و تفریح مراجعه کرده و برای خرید نیز به بازارهای اطراف حرم مانند بازار رضا، کوثر و غدیر سر زده و از موزه داخل حرم نیز بازدید کرده است.

نازیلا جعفری نیز مسافری تهرانی است که به مدت ۱۰ روز در مشهد در یک هتل آپارتمان در خیابان آخوند خراسانی ساکن شده و او هم در این مدت فقط به زیارت و حرم رفته و به دلیل کسالتی که برای پسرش ایجاد شده به درمانگاه هم مراجعه کرده ولی از مکان‌های تفریحی و گردشگری دیگر بازدید نکرده است.

همین جامعه آماری کوچک به ما نشان می‌دهد که تاحدی زائران با مکان‌های دیدنی و تاریخی شهر مشهد آشنا هستند و به آن‌ها مراجعه می‌کنند و قطعا قرار نیست تمام افرادی که به مشهد می‌آیند به همه این مکان‌ها سر بزنند اما نوع تبلیغات ما از این ظرفیت‌ها در این موضوع نقش کلیدی دارد.

معرفی جاذبه‌های گردشگری از طرق مختلف آنلاین، مجازی و مکتوب

به گفته دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی، این ستاد برای شناسایی و معرفی ظرفیت های استان و شهر مشهد به زائر و مسافر در این ایام برنامه‌ریزی کرده است. میراث فرهنگی فقط بخشی از این ستاد است؛ بخش‌های مختلف ستاد به تناسب خود، برای این موضوع و بهره‌برداری صحیح از این ظرفیت و حضور هموطنان برنامه‌ریزی کرده‌اند.

سید جواد موسوی ادامه می‌دهد: قبل از ورود به استان پایگاه‌های هلال احمر و تجمیعی حضور دارند که به فعالیت‌های مختلف از جمله معرفی جاذبه‌های گردشگری استان و شهرستان می‌پردازند، در شهر مشهد نیز شهرداری با ایجاد پایگاه‌هایی مسئله اطلاع‌رسانی درباره موضوعات مختلف به‌ویژه مکان‌های دیدنی شهر را به عهده دارد.

وی به نقش همه دستگاه‌ها در این حوزه اشاره کرده و می‌گوید: برخی از مسافران و زائران علاوه بر طرق یاد شده، برنامه‌ریزی سفر خود را از طریق سایت‌ها و فضاهای مجازی نیز انجام می‌دهند و با مکان‌های دیدنی و ظرفیت‌های مختلف شهر مشهد پیش از حضور در این شهر آشنا می‌شوند.

موج دوم سفرها آغاز شده است

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت همزمانی سال نو با شب‌های قدر نیز تاکید می‌کند: افرادی که در این ایام در مشهد حضور پیدا کردند به طور قطع، اولویت‌شان زیارت بوده و برنامه‌ریزی کردند که در این شب‌های معنوی در یک تایم مشخص در حرم امام هشتم باشند و پس از آن به سراغ مکان‌های دیگر می‌روند. ستاد خدمات سفر با مدیریت فرماندار در ۱۱ کمیته، برنامه‌ریزی‌های خود را با کمک همه دستگاه‌ها انجام داده و شبکه مسائل هر کمیته احصا شده و بر همین اساس فعالیت‌های هر بخش انجام می‌شود.

موسوی بابیان اینکه موج اول سفرها همزمان با اتمام شب‌های قدر تمام شده و الان در موج دوم سفرها قرار داریم می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی یک کیوآرکد طراحی کرده و همه جاذبه‌های گردشگری و اطلاعات مورد نیاز زائر را از آن طریق اطلاع رسانی می‌کند، همچنین راهنمای زائر نیز با شماره تماس ۰۵۱۳۷۰۴۵ در اختیار همه زائران است. با توجه به بلیط‌فروشی‌های صورت گرفته از ۲۵ اسفند تا کنون، آرامگاه فردوسی ۵۶هزار و ۸۲۷ نفر، آرامگاه نادری ۱۹هزار و ۸۰۲ نفر و موزه بزرگ خراسان نیز ۲هزار و ۹۵ نفر بازدید داشته است.

بهره‌برداری از ظرفیت کوتاه مدت نوروز برای کل سال

آمار منتشر شده در ابتدای هفته دوم تعطیلات نوروزی، حکایت از ورود بیش از ۴میلیون زائر به استان از تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۳ تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۴ دارد که با توجه به تعطیلات عید فطر و نوروز می‌توان پیش‌بینی کرد که این آمار بین ۶ تا ۷ میلیون نیز افزایش یابد. همچنین میانگین ضریب اشغال واحدهای رسمی، موقت و اضطراری طی این مدت در استان ۵۸درصد و در مشهد ۶۲درصد اعلام شد که با توجه به برنامه‌ریزی‎های صورت گرفته انتظار می‌رود زائر و مسافر در این مدت زمان سه‌هفته‌ای با احتساب هفته آخر اسفند فرصت خوبی برای آشنایی با تمامی ظرفیت‌های شهر مشهد داشته باشد. اگر چه همه ما اذعان داریم برند اصلی شهر مشهد و تقاضای زائر برای حضور در این شهر به خصوص در ایام معنوی سال مانند ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر حضور در حرم امام رئوف(ع) است با این حال نمی‌توان از ظرفیت نوروز برای شناسایی و استفاده از آن در کل سال به‌راحتی گذشت. چه اینکه علاوه بر مکان‌های تاریخی مورد توجه زائر از میان جامعه آماری کوچک ما مشخص شد، زائر به دنبال خرید سوهان قمی از مشهد است و این موضوع اگر چه اشاره به طبخ خوش طعم این خوراکی در شهر مشهد دارد اما این نهیب را نیز دارد که چرا زائر به دنبال سوغات خوراکی خود شهر مشهد نباشد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچند برنامه زائران برای حضور در مشهد متفاوت از نوروز سال‌های قبل بوده است اما ما برای استقبال از این ماندگاری ده روزه برنامه متفاوتی نداشته‌ایم.

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha