این استان نیز همانند بسیاری از استانهای دیگر از نظر جاده و مسیرهای ارتباطی بسیار فرسوده می باشد از همین رو ترمیم و توسعه زیرساختهای حمل و نقل به خصوص در مسیرهایی که محل عبور و مرور ترانزیت بینالمللی است در این استان بیش از گذشته احساس میشود زیرا تقویت این زیرساختها نقش مهمی در توسعه لرستان دارد و بهبود وضعیت راههای استان میتواند موجب رشد اقتصادی و افزایش ایمنی سفرها شود.
پروژههای قدیمی نیمهکاره راهسازی از یک سو و عدم بهسازی و تعریض محورهای پرتردد از سوی دیگر به تصادفات رانندگی در این استان دامن زده است. همچنین کمتوجهی شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل به بهبود وضعیت راههای لرستان در سالهای گذشته و به جا ماندن حجم زیادی پروژه نیمهکاره موجب شده در جادههای این استان تصادفات فوتی و جرحی زیادی رخ دهد، موضوعی که انتقاد مردم لرستان را نیز در پی داشته است.
با همه این اوصاف به گفته شاکرمی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان متأسفانه در یک سال گذشته آنچنان منابع مالی به پروژههای راهسازی استان تزریق نشده است و در پروژههای چهارخطه منتهی به مرکز لرستان نیز حدود هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد.
۲۵۰کشته و زخمی
وقتی موضوع را با نماینده شهرستان الیگودرز در مجلس شورای اسلامی مطرح کردیم با لبخند و البته کمی اظهار تعجب از اینکه از مشهد به فکر لرستان افتادهاید با بیان اینکه اجرای برخی پروژهها برای مردم لرستان به رؤیا تبدیل شده است، میگوید: با مردم باید صادق بود و نباید آنها را سر کار گذاشت، با این وضعیت اعتبارات نباید پروژه جدید تعریف شود زیرا صرفاً در حد وعده روی کاغذ باقی خواهد ماند. حمیدرضا گودرزی با اشاره به اینکه جادههای لرستان یکی از پرتصادفترین جادههای کشور است اما وزارت راه و شهرسازی توجهی به آنها ندارد، ادامه میدهد: جادههای این استان دارای نقاط حادثهخیز بسیاری هستند که راهداری باید توجه ویژهای به رفع آنها داشته باشد.
وی که از همان ابتدای سخن دل پردردی از کمبود اعتبارات دارد، خاطرنشان میکند: در منطقهای مثل الیگودرز هزار و ۲۵۰ کیلومتر جاده وجود دارد که بخش زیادی از آن در کوهستان است یعنی از الیگودرز برای رسیدن به دورترین نقطه حوزه انتخابیه باید با خودرو هشت ساعت مسیر را طی کرد و از طرفی بخش زیادی را نیز بدون خودرو در جاده خاکی طی کنیم تا به مقصد برسیم با این شرایط اما برای بهسازی این مسیرهای خاکی هیچ اعتباری در نظر گرفته نمیشود. عضو مجمع نمایندگان استان لرستان همچنین در انتقاد به عدم تخصیص اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه چهارخطهسازی جاده الیگودرز– داران، تصریح میکند: اجرای این پروژه به دلیل کمبود اعتبارات با فرسایش مواجه شده است زیرا حتی یک ریال برای تکمیل آن وجود ندارد، این در حالی است که این پروژه در اوایل دهه ۸۰ به تصویب رسیده اما با گذشت بیش از ۲۰ سال به دلیل بیتوجهی مسئولان وزارت راه و شهرسازی هنوز تکمیل نشده که نتیجه آن کشته و زخمی شدن سالیانه ۲۵۰نفر بر اثر تصادف در این محور است. گودرزی با بیان اینکه اگر تنها ۲۰کیلومتر از این جاده چهاربانده شود میزان کشتههای ناشی از حوادث ترافیکی در آن به صفر میرسد، میافزاید: اگرچه اعتبارات این محور برای سال جاری با تلاشهای صورت گرفته در کمیسیون تلفیق سه برابر شده است اما از آنجا که همیشه در فرایند تخصیص بخشی از این بودجه کم میشود تکمیل آن به سالهای آینده به تعویق خواهد افتاد از این رو تلاش ما بر این است که پیش از پایان یافتن سال مالی حدود ۲۰کیلومتر از این محور را زیر بار ترافیک ببریم تا از میزان تصادفات در این محور کاسته شود.
تعطیلی پروژه ریلی ازنا به الیگودرز
وی در ادامه درباره پروژههای ریلی لرستان نیز با اشاره به اینکه پروژههای ریلی استان تعطیل هستند و به این زودیها به نتیجه نخواهند رسید، اذعان میکند: پروژه ریلی ازنا- الیگودرز به اصفهان با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی عملاً تعطیل و راکد است و سالانه در حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد بودجه برای این پروژه در نظر گرفته میشود که حتی تخصیص بودجه آن نیز با این مبلغ مغایرت زیادی دارد و بودجه تخصیص داده شده نیز صرف تجهیز کارگاه و پرداخت بدهیهای گذشته به پیمانکاران میشود.گودرزی با بیان اینکه میتوان گفت با این مبلغ عملاً هیچ اتفاق و پیشرفت خاصی در این پروژه رخ نمیدهد، اظهار میکند: برای اجرا و تکمیل این پروژه در حال حاضر به دستکم ۴ تا ۵هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که با وضعیت بودجهای فعلی کشور امید چندانی به اجرای آن طی دهههای آینده نخواهد بود. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه میدهد: پروژه ریلی دورود- خرمآباد -اندیمشک نیز با ظرفیت بسیار اندکی در حال انجام کار بوده و از آنجا که بودجه در نظر گرفته شده برای آن نیز بسیار پایین است تکمیل و بهرهبرداری از آن سالها به طول خواهد انجامید، از این رو قرار است از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این پروژه بودجهای در نظر گرفته شود.
لازمه تحقق شعار سال
نماینده شهرستان الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در پایان در مورد ظرفیتهای استان لرستان برای تحقق شعار «سرمایهگذاری برای تولید» نیز میگوید: لازمه تحقق شعار سال در لرستان استقرار و استفاده از مدیران ریسکپذیر و باجرئت بر مسند کار است زیرا به گفته دیوان محاسبات برخی دستگاههای لرستان از جمله بهداشت و درمان با اینکه بودجه زیادی مثلاً حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰میلیارد تومان در حسابهای خود دارند اما جرئت و توانایی کار را ندارند و در پایان سال مالی این بودجهها را برگشت میزنند، این در حالی است که گردش این میزان از بودجه میتواند رونق و شکوفایی اقتصادی را در سطح استان ایجاد کند.
۲۶ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۱۰۶۱۲۷۰
استان لرستان به لحاظ قرار گرفتن در کریدور ارتباطی شمال به جنوب با ۸هزار کیلومتر راه یکی از استانهای پرتردد کشور محسوب میشود.

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
نظر شما