در حالی معاون عمرانی استاندار لرستان از اختصاص اعتبار تاریخی برای پروژه ریلی این استان خبر می‌دهد که مردم امیدوارند در دولت سیزدهم مطالبه ۳۰ ساله افتتاح راه‌آهن لرستان محقق شود.

اعتبار تاریخی برای راه‌آهن لرستان/ مطالبه ۳۰ ساله محقق می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، استان لرستان با ۱۱ شهرستان و بیش از ۱.۸ میلیون نفر جمعیت همچنان در حوزه حمل و نقل ریلی با چالش‌های جدی مواجه است و مرکز این استان هنوز به شبکه راه آهن کشور متصل نشده است.

پروژه ریلی جنوب با محوریت لرستان در قالب طرح راه‌آهن خرم‌آباد، بروجرد، پلدختر و چگنی در دست اجرا است که رفع تنگناهای ترافیکی در مسیر راه آهن قدیم، اتصال به راه آهن غرب کشور، قابلیت جابجایی مسافر و کاهش تصادفات جاده‌ای از مزایای ساخت اجرای این پروژه مهم است.

با این حال و تا قبل از دولت سیزدهم روند اجرای این پروژه به کندی پیش رفته و حتی متوقف شده بود؛ اکنون خبرهای خوبی از فعال شدن کارگاه‌های آن به گوش می‌رسد و امید می‌روند در دولت مردمی شاهد پیشرفت جدی‌تر این طرح ریلی باشیم.

قرارداد پروژه ریلی لرستان به روز رسانی شد

احمدرضا دالوند با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به لرستان حدود ۱۸۵ مصوبه را برای استان داشتیم، اظهار داشت: از این تعداد، ۱۴۲ مورد مربوط به پروژه‌های عمرانی بوده است.

اعتبار تاریخی برای راه‌آهن لرستان/ مطالبه ۳۰ ساله محقق می‌شود؟

وی با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه‌ها هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز بود، عنوان کرد: این میزان اعتبار علاوه بر اعتبار راه آهن و سد «معشوره» است.

معاون عمرانی استانداری لرستان در ادامه با تاکید بر اینکه پروژه راه آهن در سال ۹۲ شروع شده است، بیان داشت: این پروژه به خاطر مشکلاتی که داشت در سال ۹۷ کاملاً متوقف شده بود.

دالوند با اشاره به اینکه تعیین تکلیف این پروژه در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گرفت، تصریح کرد: یکی از مشکلات بر سر راه این پروژه این بود که قرارداد آن به روز رسانی نشده و بر اساس قرارداد سال ۹۲ بود و این امر برای ادامه کار پیمانکار در پروژه به صرفه نبود.

اعتبار تاریخی برای راه‌آهن لرستان

وی با بیان اینکه همچنین مشکل دیگر این پروژه این بود که مدت زیادی بود که یک ریال به این پروژه تزریق نشده بود، تصریح کرد: این امر باعث شده بود که پروژه کاملاً متوقف شود.

معاون عمرانی استانداری لرستان، ادامه داد: در این راستا در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین شورای فنی پیگیری‌های متعددی برای این پروژه صورت گرفت.

دالوند با تاکید بر اینکه بعد از هفت ماه پیگیری ما توانستیم قرارداد پروژه راه آهن را به روز رسانی کنیم و پیمانکار برای ادامه کار خیلی امیدوار شود، گفت: در سفر رئیس جمهور نیز یک اعتبار تاریخی برای این پروژه در لرستان مصوب شد، ابلاغیه آن نیز موجود است، ۱.۲ میلیارد دلار در بازه زمانی سه ساله و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی برای این پروژه مصوب شد.

وی افزود: به اعتقاد بنده قبل از انقلاب و بعد از انقلاب این‌طور اعتباری برای استان اختصاص پیدا نکرده است.

اعتبار تاریخی برای راه‌آهن لرستان/ مطالبه ۳۰ ساله محقق می‌شود؟

۱۴ کارگاه در این پروژه ریلی لرستان فعال است

معاون عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه خوشبختانه این پروژه در وضعیت مطلوبی قرار دارد، عنوان کرد: ۱۴ کارگاه در این پروژه فعال است.

دالوند با اشاره به اینکه پروژه در حال حاضر بالای ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: ادامه راه آهن از خرم آباد به سمت اندیمشک هم ابلاغ و مصوب شده است، مطالعات این حوزه نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: امیدواریم در سفر دوم رئیس جمهور به استان، کلنگ زنی راه آهن خرم آباد به سمت اندیمشک نیز صورت گیرد.

بنابراین گزارش، یکی از مشکلات اساسی لرستان وجود پروژه‌های نیمه تمام فراوان در این استان است و همین امر موجب نارضایتی افکار عمومی شده است، یکی از این پروژه‌ها، راه آهن دورود- خرم آباد است، پروژه‌ای که همچنان با گذشت سال‌ها عملیاتی نشده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان: تکمیل راه آهن لرستان تسریع شود

حجت‌الاسلام سید احمد رضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان هم در آخرین اظهارات خود در خطبه‌های نماز جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در همه استان‌ها کارهای مهمی را شروع کرده است، گفت: انتظار می‌رود کارهای بزرگی که در استان شروع شده مانند احداث راه آهن دورود - خرم‌آباد- اندیمشک و سد معشوره با سرعت بیشتری ادامه پیدا کنند تا در پایان دولت رضایت‌مندی که رهبر تاکید کردند، محقق شود.

اعتبار تاریخی برای راه‌آهن لرستان/ مطالبه ۳۰ ساله محقق می‌شود؟

استاندار لرستان نیز در جریان هفته دولت طی سخنانی گفت: طرح‌های راه آهن استان لرستان، بیمارستان نیایش، بیمارستان رازی کوهدشت، بیمارستان گهر دورود، پل بلیلوند، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرم‌آباد، ورزشگاه بروجرد، کتابخانه مرکزی، باغ موزه دفاع مقدس، سد تاج امیر و سد کمندان از طرح‌های بزرگی هستند که در آینده نزدیک در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

زیویار به ابر پروژه راه‌آهن لرستان اشاره کرد و افزود: برای این طرح حدود اعتبار خوبی اختصاص یافته که مسیر خرم‌آباد به دورود با استقرار ۱۴ کارگاه اکنون نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت کاری دارد.

راه آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه‌های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند، از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌های ریلی مهم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود.

این پروژه طی سه سال تعطیل شده بود تا امید به اجرای آن هر روز کمرنگ‌تر شود، اما در جریان سفر هیئت دولت سیزدهم و با قرار گرفتن راه آهن لرستان در لیست پروژه‌های سفر، بار دیگر امید به تکمیل این پروژه ریلی قوت گرفت تا این مطالبه ۳۰ ساله ظرف سه سال به مرحله افتتاح برسد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.