تحولات منطقه

پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت بازخوانی میراث مشترک ایران و آسیای میانه، بر نقش برجسته عالمان، شاعران و عارفان این سرزمین‌ها در شکل‌گیری تمدن اسلامی تأکید کرد.

بازخوانی آثار و اندیشه‌های مشترک میان ایران و آسیای میانه، ضرورتی انکارناپذیر
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

غلامرضا جلالی، پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی صبح امروز ۲۲ شهریورماه، همزمان با یک هزار و پانصدمین سالگرد میلاد حضرت رسول اکرم(ص) در نشستی که با عنوان «نگاهی به میراث مشترک فرهنگی ایران و ازبکستان» در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، گفت: شناخت دقیق هویت تاریخی و عرفانی ما بدون رجوع به آسیای میانه امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی، ایران و آسیای میانه در طول پنج تا شش قرن گذشته بستر مشترکات فراوانی در زمینه‌های تاریخی، هنری، معماری و عرفانی بوده‌اند و آثاری که امروز در ایران و آسیای میانه دیده می‌شود چه از نظر معماری و چه از منظر هنری و تنوع کاربردی، همگی مشابه و مکمل یکدیگرند.

این پژوهشگر ادامه داد: اگر بخواهیم عرفان اسلامی را بشناسیم ناچار باید به سراغ آسیای میانه برویم. طریقت نقشبندیه، شخصیت‌هایی چون خواجه یوسف همدانی، محی‌الدین عربی و ... نمونه‌هایی از بزرگان این خطه‌اند که تأثیر شگرفی بر عرفان نظری و تعاملات فرهنگی مسلمانان گذاشتند.

طرح واژه تمدن توسط خواجه نصیر برای نخستین‌بار
جلالی با اشاره به نقش خواجه نصیرالدین طوسی در ادبیات سیاسی و اجتماعی مسلمانان گفت: برای نخستین‌بار واژه تمدن توسط خواجه نصیر در اخلاق ناصری مطرح شد. او تمدن‌سازی را بر دو پایه عدالت و محبت استوار می‌دانست و این اندیشه را برگرفته از آموزه‌های امام رضا(ع) معرفی کرد.

وی توضیح داد: بر اساس میراث فکری خواجه نصیر، عدالت به تنهایی کافی نیست، بلکه محبت و مهرورزی ضامن پایداری تمدن است. همان‌گونه که امام رضا(ع) فرمودند، استمرار نعمت‌ها و قدرت جوامع در گرو عدالت و احسان است.

نقش هنر و حکمت در فرهنگ‌سازی
این پژوهشگر همچنین بر اهمیت هنر و حکمت در فرآیند تمدن‌سازی تأکید کرد و گفت: تمدن‌سازی بدون همراهی هنر، فلسفه و دانشگاه ممکن نیست. اگر دین بخواهد با مقتضیات زمان و مکان همراه باشد، باید در قالب‌های هنری و ادبی به‌روز عرضه شود.

امیرعلی‌شیر نوایی؛ چهره‌ای تأثیرگذار
جلالی در ادامه به معرفی شخصیت امیرعلی‌شیر نوایی پرداخت و افزود: او بیش از ۳۵۰ اثر از خود به‌جا گذاشت و نقش مهمی در انتقال اندیشه‌ها و نجات کتابخانه‌ها در دوران پرآشوب تاریخ ایفا کرد. نوایی به‌عنوان یک متفکر برجسته همواره مورد احترام عالمان و اندیشمندان بوده است.

این پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: هرچه به میراث فرهنگی و عرفانی خودمان نزدیک‌تر شویم، به واقعیت‌های هویتی خویش نیز نزدیک‌تر خواهیم شد. بازخوانی آثار و اندیشه‌های مشترک میان ایران و آسیای میانه، ضرورتی انکارناپذیر برای امروز ماست.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha