براساس گزارشهای رسمی، عروسک خارجی لبوبو بیش از یک میلیون نسخه فروش در بازار ایران داشته و حدود ۸۰۰ میلیارد هزینه صرف آن شده است.
این گردش مالی نشان میدهد خانوادههای ایرانی بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف خرید محصولات ترند و مد روز میکنند، حتی اگر قیمت آنها چند برابر توان اقتصادی طبقه متوسط باشد.
این عروسک زشت که ابتدا در شرق آسیا و اروپا پرفروش شد، چند ماهی است که در ایران هم به یکی از پرفروشترین عروسکها تبدیل شده است!
بررسیها نشان میدهد فروش جهانی لبوبو در پنج سال اخیر ۷۰ برابر رشد داشته و این محصول درآمد شرکت تولیدکننده را از ۱۱۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به حدود ۹/۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ افزایش داده است.
اما راز محبوبیت شرکت سازنده چه بوده است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت شرکت تولیدکننده با تاکتیکهای هوشمندانه تبلیغاتی، اطلاع نداشتن خریداران از رنگ و چهره عروسک و البته خلاقیت تا لحظه باز کردن بستهبندی، نهتنها کنجکاوی کودکان را تحریک؛ بلکه انگیزه خرید مکرر را ایجاد میکند. این همان شیوهای است که در بازیهای دیجیتال و کالاهای مصرفی محبوب کودکان نیز مشاهده میشود: تولید «عطش کاذب مصنوعی» برای خرید و به دنبال آن، افزایش سود اقتصادی تولیدکننده.
اما چرا این عروسک در ایران طرفدار پیدا کرد؟ واقعیت این است تولید ویدئوهای جذاب سلبریتیها و اینفلوئنسرهای ایرانی در شبکههای اجتماعی در کنار عواملی که گفته شد و همچنین ارائه آن در فروشگاههای بزرگ اینترنتی کشور موجب اقبال به این عروسک شده بهطوری که در بازار ایران از ۷۲۰ هزار تا ۵/۱میلیون تومان عرضه میشود.
اما گستردگی خرید عروسکهای «لبوبو» حقیقتی را درون خود دارد و آن موج مصرفگرایی افسارگسیخته در جامعه ایرانی است که با سازوکارهای روانشناختی پیچیدهای موجب تقویت برندها و نفوذ آنان در محیطهای مختلف میشود .
برخی از کارشناسان صنعت اسباببازی، لبوبو را محصولی موفق در بازاریابی میدانند و معتقدند شرکتهای ایرانی میتوانند از راهبردهای آن برای ارتقای صنعت داخلی بهره گیرند.به هر حال نباید فراموش کرد فروش یک میلیون لبوبو در ایران زنگ خطری برای ترویج یک نوع سبک زندگی مصرفگرایانه و کنار زدن تولیدات داخلی در خلأ جایگزینهای بومی پرقدرت است که باید بیش از گذشته به آن توجه کرد.
۸ مهر ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۶
کد خبر: ۱۰۹۹۳۷۰
باورش سخته! عروسکی زشت وارد ایران شود، طرفدار پیدا کند و ۸۰۰ میلیارد تومان پول بیزبون ایرانیها را زیر سایه مصرفگرایی از کشور خارج کند.
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
منبع: روزنامه قدس



نظر شما