دکتر محمدکاظم حسنوند، عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، در پیش نشست تخصصی نخستین پیشنشست تخصصی کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی، به ارائه سخنرانی با موضوع "فرشچیان و گفتوگوی سنت و نوآوری در نگارگری معاصر ایران با رویکرد هنر رضوی" پرداخت.
حسنوند در آغاز با بررسی ریشههای واژه"هنر" در فرهنگ ایرانی توضیح داد: واژه هنر در فارسی باستان و پهلوی به معنای فضیلت و کمال انسانی به کار رفته و پس از اسلام نیز این مفهوم والا حفظ شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس هنرمند حقیقی کسی است که دارای تهذیب نفس باشد و آنچه از درونش میجوشد، زیبا و متعالی باشد که قطعا تذهیب نفس در خلق آثار هنری اثر گذار است.
وی در بخشی از سخنان خود با مرور تاریخ نگارگری معاصر ایران، خاطرنشان کرد: حسین بهزاد پایهگذار احیای نگارگری در دوران معاصر بود که با الهام از مکتب اصفهان و ایجاد سبک همچون جدایی نگارگری از کتاب و کار در ابعاد بزرگ، مسیر جدیدی را گشود. استاد محمود فرشچیان این راه را به کمال رساند و سبکی کاملاً شخصی و نوآورانه را پایهگذاری کرد.
تلفیق سنت و نوآوری در آثار استاد فرشچیان
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، با تجلیل از استاد فرشچیان، افزود: فرشچیان با تلفیق تکنیک بینظیر و ایمان عمیق دینی، موفق به خلق آثاری شد که هم در سنت اصیل نگارگری ایرانی است و هم دارای نوآوریهای بینظیر در ترکیببندی و رنگآمیزی است. آثار ایشان تجلیبخش هنر متعهد شیعی است.
حسنوند در پایان با اشاره به چالشهای آموزش هنر در ایران تأکید کرد: ما نیازمند بازنگری در نظام آموزش هنر هستیم تا بتوانیم ارزشهای هنر سنتی ایرانی-اسلامی را با نوآوریهای معاصر ترویج دهیم. تأسیس دانشگاه هنر اسلامی اصفهان گام مثبتی در این جهت بوده است.



نظر شما