تحولات منطقه

موضوع مهمی که در خصوص پروژه راه‌ آهن بوشهرـ شیراز نیز مهم است اعتبار ۱.۲ میلیارد یورویی برای این پروژه است که هیچکدام از مسؤولین علاوه بر اینکه حاضر به پاسخگویی درباره علت و چرایی محقق نشدن آن نشدند، درباره آن توضیحی به مردم نیز ندادند.

سرنوشت نامعلوم هزینه ۱ میلیارد یورویی برای راه آهن بوشهر
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

یکی از پروژه‌های مهم و حیاتی جنوب کشور پروژه راه آهن عسلویه_ بوشهر _ شیراز است که از حدود ۲۰ سال قبل عملیات اجرایی آن آغاز شده و کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.طبق اعلام استاندار سابق بوشهر ۱.۲ میلیارد یورو اعتبار برای راه آهن بوشهر – شیراز از محل تهاتر نفت اختصاص یافته بود که این مهم با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام شده است.

بوشهر از داشتن خط ریلی کشور محروم است

به گفته ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی، اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری یک مطالبه دیرینه است که تاکنون محقق نشده و تکمیل پروژه راه آهن بوشهر با بودجه‌های معمولی نشدنی است.

وی اظهار داشت: استان بوشهر با داشتن ۹۰۰ کیلومتر ساحل و استقرار صنایع بزرگ انرژی، حوزه کشاورزی و ... سهم بوشهر از مزایای خط ریلی کشور عادلانه نیست.رضایی تصریح کرد: آنچه در مسیر ترانزیتی کشور می‌بینیم سهم اختصاصی به بوشهر عادلانه نبوده است و تا کنون بوشهر از مزایای خط ریلی محروم مانده و اکنون هم روند اجرای طرح بسیار کند است.تسهیل در انتقال ۵۰ میلیون تُن کالای تولیدی در عسلویه با استفاده از خط آهنحجت الاسلام موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی و نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس در خصوص این پروژه می گوید: خط ریلی شیراز - بوشهر - عسلویه یکی از خطوط کلیدی و مهم کشور در جابه‌جایی بار است که همه قطعات آن از محل استجازه مقام معظم رهبری با اعتباری بالغ بر ۱.۲ میلیارد یورو فعال و در دست‌ ساخت است.

وی اظهار داشت: این خط علاوه بر بارگیری بارهای صادراتی و وارداتی از بندر بوشهر، می‌تواند کالاهای تولید شده و یا مواد اولیه قابل‌مصرف در فولاد کوار، کربنات سدیم فیروزآباد و دو واحد سیمانی طول مسیر را جابه‌جا کند.احمدی تاکید کرد: این خط بدون توجه به خطوط ابتدایی و یا انتهایی؛ دارای توجیه اقتصادی است اما زمانی توجیه اقتصادی آن بیشتر می‌شود که با اتصال این خط به عسلویه ظرفیت درصد بالایی از ۵۰ میلیون تُن کالای تولیدی در عسلویه برای انتقال به سرزمینی اصلی از این خط عبور کند.۲۰ سال از آغاز پروژه می‌گذردآیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اظهار داشت: راه‌آهن بوشهر-شیراز نمونه‌ای از پروژه‌های نیمه‌تمام است که سال‌ها بر تکمیل آن تأکید شده، اما هنوز به نتیجه عملی نرسیده است. وی یادآورشد: بیش از ۲۰ سال است که به خطوط حمل و نقل ریلی استراتژیک مانند بوشهر-شیراز تأکید شده و تنها راه حل آن، اقدام عملی مسئولان است.

امام جمعه بوشهر تصریح کرد: تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر و پیگیری جدی مصوبات، هم رضایت مردم را تأمین می‌کند و هم زمینه توسعه اقتصادی استان و کشور را فراهم می‌سازد.آیت الله صفایی بوشهری یادآور شد: در دولت سیزدهم قرار بود سهم ۱.۲ میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی برای راه آهن بوشهر تهاتر شود اما محقق نشد.نماینده ولی فقیه در استان بوشهر به تشریح چالش‌های اجرایی و هزینه‌های پروژه‌های ریلی پرداخت و گفت: بخش بوشهر به شیراز به دلیل وجود پل‌ها، تونل‌ها و زمین‌های کوهستانی، بیشترین هزینه را در بر دارد و سرعت پیشرفت فیزیکی در این منطقه به دلیل شرایط جغرافیایی کند است. در مقابل، هزینه احداث خط ریلی از بوشهر به عسلویه پایین‌تر است.اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان به راه آهن بوشهر - شیرازفرزانه صادق مالواجِرد وزیر راه و شهرسازی طی روزهای گذشته در بازدید از این پروژه اظهار داشت: ۱۰۰۰ میلیارد تومان به این طرح بزرگ اختصاص داده می‌شود و انتظار داریم منابع مالی پشتیبان، هر چه سریع‌تر تامین و به پروژه تزریق شود.

طبق گفته وزیر راه و شهرسازی اکنون ۱۰ پیمانکار در مسیر بیش از ۴۰۰ کیلومتری راه‌آهن در حال کار هستند و بخش خصوصی، پتروشیمی و سایر صنایع از جمله صنعت نفت می‌توانند نقش‌ پذیری موثرتری در تامین منابع مالی این پروژه داشته باشند.برنامه ریزی برای تکمیل پروژه طی ۵ سال آیندهارسلان زارع استاندار بوشهر می گوید: پیگیری تامین اعتبار برای فعال شدن پروژه در دستور کار قرار دارد و می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که در یک دوره پنج‌ساله، تکمیل و بهره‌برداری از این خط ریلی وجود داشته باشد.راه آهن بوشهر – شیراز در اولویت استرئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: تمرکز کنونی ما بر تکمیل خط ریلی شیراز - بوشهر است و پس از آن، پروژه شیراز - گل‌گهر در دستور کار قرار می‌گیرد. امیدواریم در ادامه بتوانیم خط ریلی شیراز - بندرعباس را نیز به سرانجام برسانیم.نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت توسعه ریلی فعلاً با خط شیراز - بوشهر و پس‌از آن شیراز - گل‌گهر است، پروژه شیراز - بندرعباس در فازهای بعدی پیگیری خواهد شد.

تاکید رئیس جمهور بر شتاب بیشتر اجرای پروژهاسکندر مؤمنی وزیر کشور با اشاره به خط ریلی بوشهر بیان کرد: موضوع پروژه راه‌آهن بوشهر به فارس در هیئت دولت مطرح شد قرار شد ان‌شاءالله با توجه به برنامه ۵ ساله هفتم هم راهکارهایی پیش‌بینی کرده، رئیس جمهور تأکید کردند که موضوع اتصال بوشهر به خط ریلی در دستور کار قرار و شتاب بیشتری بگیرد و منابع لازم اختصاص داده شود تا این پروژه تسریع شود.به گزارش فارس، پروژه بزرگ و مهم راه‌آهن بوشهر_شیراز این روزها با سرعت کند و غیر قابل قبولی روند اجرایی‌اش دنبال می‌شود و انتظار می‌رود با هم‌زبانی و تلاش‌های بیشتر مسئولان ارشد استان بوشهر و فارس، شاهد سرعت بیشتری در اجرای این پروژه حیاتی برای کشورمان باشیم و مردم استان بوشهر نیز بعد از ۲۰ سال، بتوانند سال‌های آینده سوت قطار را بشنوند.موضوعی که در خصوص این پروژه نیز مهم است اعتبار ۱.۲ میلیارد یورویی برای این پروژه است که هیچکدام از مسئولین حاضر به پاسخگویی درباره علت و چرایی محقق نشدن آن نشدند , درباره آن توضیحی به مردم نیز ندادند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha