بسیاری از افراد برای دریافت پاسخ پرسشهای مختلف خود در زمینههای اعتقادی، شرعی، قرآنی و... به دنبال منبع و مرجع مطمئن و قابل وثوق میگردند. به همین منظور از سالیان گذشته در بارگاه منور امام هشتم(ع) سامانه تلفنی ۳۲۰۲۰ راهاندازی شده که به صورت شبانهروزی پاسخگوی پرسشهای زائران است. همه روزه بسیاری از زائران و دلباختگان حرم مطهر امام رضا(ع) به صورت تلفنی پرسشهای خود را با این سامانه در میان گذاشته و توسط کارشناسان خبره این سامانه در حوزههای مختلف مربوط به این پرسشها پاسخ داده میشود. این سامانه در تاریخ ۲۲ مهر ماه سال ۱۳۸۹ شمسی به همت معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در این آستان مبارک راهاندازی شد. به همین مناسبت و در ادامه بخشهایی از گفتوگوی صمیمانه خبرنگار روزنامه قدس با حجتالاسلام والمسلمین محمود عامری، رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی را دنبال کنید.

لطفاً توضیحی درباره علت راهاندازی سامانه ۳۲۰۲۰ در حرم مطهر رضوی بیان کنید.
بارگاه مطهر امام هشتم(ع) از دیرباز به عنوان مکانی مورد اعتماد برای دریافت پاسخ پرسشهای شرعی، دینی و اعتقادی همواره مورد توجه زائران و مجاوران بوده است. از این رو، مسئولان فرهنگی و تبلیغی آستان قدس رضوی همواره به پاسخگویی مناسب به پرسشهای دینی زائران اهتمام داشتهاند. پیش از راهاندازی سامانه تلفنی نیز روشهای مختلفی برای این منظور وجود داشت که همچنان فعال هستند. این روشها شامل پاسخگویی حضوری روحانیون و طلاب، فعالیت دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی (ویژه برادران و خواهران) در صحنها و رواقها، بیان کوتاه احکام بین دو نماز توسط کارشناسان و راهاندازی میزهای خدمت در ایام و مناسبتهای خاص میشود. با این حال، گسترش و افزایش تعداد پرسشها، نیاز به ایجاد دسترسی سریع و آسان برای زائران در تمام ساعات شبانهروز و ضرورت استفاده از فناوریهای نوین، زمینهساز یک تحول بزرگ شد. در همین راستا، با همت معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی، سامانه تلفنی ۳۲۰۲۰ در تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۸۹ به عنوان نخستین سامانه شبانهروزی پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی راهاندازی شد تا به همه مخاطبان از داخل یا خارج کشور خدمترسانی کند. مهمترین اهداف این سامانه شامل تسهیل دسترسی به خدمات دینی برای تمام زائران، استفاده از فناوریهای نوین در تبلیغ دین (مانند چتبات هوش مصنوعی)، تقویت هویت زیارت و آداب تشرف و همچنین امکان پاسخگویی سریعتر و مدیریت بهینه پاسخگویان است. علاوه بر این، تهیه گزارشهای آماری از موضوعات تماسها و عملکرد استادان نیز از طریق این سامانه ممکن شده است. افزون بر تماس تلفنی، زائران میتوانند از طریق بخش پاسخگویی به سؤالات دینی در نرمافزار «نسیم رضوان» نیز پرسشهای مذهبی، اعتقادی و قرآنی خود را مطرح کرده و پاسخ مناسب را دریافت کنند.
مهمترین ویژگیهای این سامانه چیست؟
انتساب سامانه ۳۲۰۲۰ به تشکیلات بارگاه مطهر امام هشتم(ع)، مهمترین ویژگی آن است به گونهای که این ویژگی برای بسیاری از زائران و مجاوران از نظر قابل اعتماد و اطمینان بودن پاسخ دریافتی سؤالات مطرح شده از اهمیت ویژهای برخوردار است. اما برخی از دیگر ویژگیها و خصوصیات این سامانه به اختصار به این شرح است: سهولت، سرعت و دقت در پاسخگویی، برخورداری از شماره تلفن اختصاصی ۳۲۰۲۰ با استفاده از خطوط تلفن مجزا و مســتقل و با سرعت عمل بیشتر، بدون ایجاد بار ترافیکی در مرکز تلفن و تلفنخانه حرم مطهر رضوی، تفکیک بخش پاسخگویی برادران و خواهران، پاسخگویی شبانهروزی حتی در ایام تعطیل (این سامانه تنها مرکز دینی و مذهبی کشور بوده که ۲۴ ساعته و در تمامی روزهای هفته و تعطیلات، آماده دریافت و پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی است)، امکان پاسخگویی در بستر نرمافزار نسیم رضوان آستان قدس رضوی، مراجعه به آخرین فتاوای معتبر و منابع حدیثی برای ارائه پاسخ صحیح به پرسشها، استفاده از استادان و نخبگان حوزه، دانشگاه و صاحبنظران برتر علوم دینی و فقهی، برخورداری از استادان خُبره و مجرب به اصطلاح ارزیاب به منظور ارزیابی و بررسی پاسخهای تهیه شده توسط کارشناسان مذهبی و دینی، پاسخگویی تخصصی در موضوعات مختلف شامل حوزههای شرعی، اعتقادی و قرآنی با تمرکز بر پاسخهای کارشناسی و تخصصی، پاسخگویی به مخاطبان سراسر ایران، جهان و فارسیزبانان خارج از کشور، امکان دریافت بازخورد و نظرات مخاطبان و ...
استقبال و ارتباط زائران و مخاطبان با این سامانه، پس از گذشت ۱۵ سال از فعالیت آن چگونه است؟
این سامانه به روایت و حکایت آمار و ارقام و همچنین با توجه به دریافت نظرات و پیشنهادات زائران و مخاطبان، یکی از مهمترین سامانهها و مراکز شبانهروزی قابل اعتماد و اطمینان در راستای پاسخگویی به پرسشهای مذهبی و شرعی، اعتقادی، قرآنی و... است. در هر شبانهروز این سامانه به طور متوسط پاسخگوی حدود ۳ هزار تماس مردمی با هدف ارائه پاسخ مناسب به پرسشهای شرعی و اعتقادی بوده و به طور میانگین ماهانه حدود ۹۸ هزار تماس تلفنی با این سامانه برقرار میشود. در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ نیز به طور میانگین به حدود ۵۹۰ هزار تماس تلفنی در این سامانه پاسخ داده شده است. همچنین در سال گذشته هم حدود یک میلیون و ۲۷۴ هزار تماس مردمی با این سامانه برقرار شده است. ضمناً با توجه به اینکه امروزه یکی از سریعترین و آسانترین راههای دست یافتن به پاسخ پرسشها، استفاده از برنامههای تلفن همراه، اینترنت، نرمافزارها، شبکههای مجازی و... است، در نیمه نخست سال جاری به حدود ۴۹ هزار پیام مردمی در زمینه پرسشهای شرعی و اعتقادی در بستر نرمافزار نسیم رضوان آستان قدس رضوی توسط کارشناسان خبره این سامانه پاسخ مناسب ارائه شده است. این آمار و ارقام و همچنین نظرها و پیشنهادهای دریافتی از سوی زائران نشان میدهد سامانه ۳۲۰۲۰ حرم مطهر رضوی، پس از ۱۵ سال فعالیت، همچنان از اقبال و توجه خوبی از سوی زائران و مخاطبان برخوردار است.
بیشترین پرسشهای مطرح شده در این سامانه در چه زمینههایی بوده و چه پرسشها و موضوعات جدیدی در شرایط زندگی امروزی از نظر دریافت پاسخهای شرعی، اعتقادی و... از سوی مخاطبان مطرح میشود؟
ابتدا باید بیان کنم بیشترین پرسشها و موضوعات بر اساس میزان و تعداد مطرح شدن آنها از سوی زائران و مخاطبان سامانه ۳۲۰۲۰ حرم مطهر رضوی به اختصار و به ترتیب در زمینههای شرعی «احکام نماز»، «مطهرات و نجاسات»، «وضو و غسل»، «معاملات و خرید و فروش»، «ازدواج و طلاق و شرایط آن»، «دیون مالی»، «پرداخت وجوهات شرعی» و... است. در زمینه پرسشهای اعتقادی هم بیشترین موضوعات عبارتاند از: «عدالت خدا»، «اثبات وجود خدا»، «مهدویت»، «اختلافات والدین و فرزندان»، «سرنوشت انسان در قیامت»، «دنیای برزخ»، «علت ضعف اعتقادی فرزندان»، «انسان در قیامت با چه شکل و شمایلی محشور میشود» و ... همچنین هر چقدر سبک زندگی بشر با توجه به پیشرفت فناوریها، امکانات و موضوعات مختلف زندگی فردی و اجتماعی، تعاملات گروهی و... تغییر کند، به همان اندازه پرسشها و موضوعات مطرح شده از سوی زائران و مخاطبان نیز متغیر و متنوعتر میشود. امروزه و با توجه به تماسهای تلفنی زائران و همچنین پیامهای مطرح شده در نرمافزار نسیم رضوان، پرسشهای جدید و متنوع (به اصطلاح مستحدثه) از سوی آنان در زمینههای مختلف مطرح میشود که به اختصار عبارتاند از: «سرمایهگذاری در ارزهای دیجیتال»، «فعالیت در کارگزاری فارکس»، «شرکت در پیشبینیهای مسابقات ورزشی (به اصطلاح شرطبندی)»، «شرایط فعالیت در بازیهای رایانهای جدید (مانند کانتر، کلش آف کلنز و...»، «صله رحم از طریق فضای مجازی»، «پرسشهای مربوط به سقط جنین»، «مسائل مربوط به تغییر جنسیت و موارد مرتبط به آن از قبیل محرمیت، ارث و موارد مربوط به آن و...»، «نصب و استفاده از شبکهها و کانالهای اجتماعی خارجی مانند تلگرام، اینستاگرام، ایکس و...»، «موضوع کپیرایت و دانلود فایلهای محتوایی»، «انجام وصیت و نوشتن وصیتنامه در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی»، «وکالت و وکالت دادن در فضای مجازی، کانالهای اجتماعی، از طریق پیامک و...»، «انجام نذرهای رایانهای و فضای مجازی» و ...
سامانه ۳۲۰۲۰ پس از ۱۵ سال، کارنامهای درخشان از خدمترسانی هوشمندانه و متعهدانه به جای گذاشته است. این مرکز با پیوند زدن عمق معارف رضوی به نیازهای روز جامعه، ثابت کرده تعالیم دینی میتواند در هر عصری، چراغی راهگشا برای انسان معاصر باشد.




نظر شما