تحولات منطقه

بندر استراتژیک آستارا در مسیر کریدور شمال- جنوب نقش مهمی در تسهیل تجارت داخلی و بین‌المللی ایفا می‌کند، این در حالی است که فعالیت‌های تجاری این بندر بیش از ۱۸ ماه به دلیل عقب‌نشینی دریای خزر و همچنین حجم انبوه رسوبات انباشته شده، متوقف شده بود.

بندر آستارا از رکود لنگر برداشت
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بندر استراتژیک آستارا در مسیر کریدور شمال- جنوب نقش مهمی در تسهیل تجارت داخلی و بین‌المللی ایفا می‌کند، این در حالی است که فعالیت‌های تجاری این بندر بیش از ۱۸ ماه- از سال ۱۴۰۳- به دلیل عقب‌نشینی دریای خزر و همچنین حجم انبوه رسوبات انباشته شده، متوقف شده بود تا اینکه تابستان سال جاری پس از عملیات لایروبی، فعالیت آن از سر گرفته شده است.
پوشیده نیست که احیای کامل این بندر تنها یک موفقیت محلی محسوب نمی‌شود زیرا به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود، یکی از حلقه‌های کلیدی در کریدورهای تجاری بین‌المللی است و فعال‌سازی آن می‌تواند نقش مهمی در تسهیل تجارت میان ایران، کشورهای حاشیه خزر، آسیای میانه و اروپا ایفا کند.
فعالان اقتصادی منطقه معتقدند بازگشایی بندر علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی، نگاه توسعه‌ای وسیعی را در منطقه رقم می‌زند و می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید و ارتقای زیرساخت‌های لجستیکی منجر شود.

تأثیر عقب‌نشینی دریای خزر

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملیات لایروبی بند آستارا به پایان رسیده می‌گوید: به منظور بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های این بندر مهم و استراتژیک نیاز به لایروبی‌های مکرر وجود دارد.
ولی‌الله داداشی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار قدس می‌افزاید: با جلسات متعدد و پیگیری‌های فراوان در سازمان بنادر کشور و استانداری، مرداد سال جاری و پس از یک سال و نیم تعطیلی اگرچه لایروبی اولیه بندر به اتمام رسید و کشتی‌ها با ظرفیت تناژ پایین هزار و ۵۰۰ تا ۲هزار تن توانستند در این بندر پهلو بگیرند اما رسوب‌گیری مجدد آبراهه‌ها و لزوم لایروبی‌های پی‌درپی فعالیت این بندر را با مشکلاتی مواجه کرده است. از طرفی واقعیت آن است که دلیل پهلو نگرفتن کشتی‌ها در این بندر صرفاً به موضوع لایروبی برنمی‌گردد زیرا دریای خزر بر اثر دلایل اکولوژیک عقب‌نشینی زیادی داشته که این موضوع موجب کمتر شدن گراف و عمق بندر شده است و رسوب دریا سبب بسته شدن راه بندر، آبراهه‌ها و کند شدن حرکت کشتی‌ها می‌شود که برای رفع این مسئله باید لایروبی‌ها به طور منظم تکرار شوند.

ولی الله داداشی نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی
ولی الله داداشی نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی

نقش سرمایه‌گذار بر تحرک‌بخشی به بندر آستارا

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار فعلی بندر آستارا شرکت کاوه وابسته به بخش خصوصی است، می‌گوید: نقش سرمایه‌گذار این بندر در تحرک‌بخشی به فعالیت‌های اقتصادی این منطقه بسیار حائز اهمیت است که باید زمینه جذب تاجران در بخش‌های مختلف را فراهم کند زیرا در گذشته ‌ با دعوت از تاجران و بازرگانان تعاملات دوجانبه و فعالیت‌های تجاری بیشتری در این منطقه صورت می‌گرفت که اخیراً این تحرکات کاهش پیدا کرده و نیاز به تلاش بیشتری در این زمینه وجود دارد.
داداشی به صورت غیرمستقیم از فعالیت‌های تجاری بسیار پایین بندر آستارا رضایت چندانی نداشته و خاطرنشان می‌کند: تعطیلی بندر آستارا خسارت‌های زیادی برای منطقه به همراه داشت زیرا این بندر قدیمی و مرزی یک پایگاه ملی و بین‌المللی به موازات دالان زنگزور است و موضوعی که در حال حاضر در سطح ملی از آن غفلت شده این است که با توجه به جنگ دالان‌های اقتصادی یا مسیرهای حمل و نقل کالا که در سطح جهان مطرح است متأسفانه توجه ویژه‌ای در ابعاد کلان کشور به این موضوع نمی‌شود.

مسیر ترامپ رودرروی آستارا

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: در گذرگاه زنگزور جمهوری آذربایجان با مشارکت آمریکا و راه‌اندازی مسیری با عنوان ترامپ درصدد هستند زمینه ترانزیت و بارانداز کالا از مسیر ایران را محدود کنند. به عبارتی مسیر ترانزیت کالا از چین به اروپا با راه‌اندازی این مسیر، به جمهوری آذربایجان منتقل خواهد شد که آسیب جدی برای حوزه ترانزیت کالای ایران محسوب می‌شود زیرا در حال حاضر ترانزیت کالاهای چینی به اروپا از مسیر ایران انجام می‌شود، به طوری که وارد قزاقستان شده و از طریق حوزه خزر وارد نزدیک‌ترین مسیر یعنی آستارا می‌شوند، از این رو اگر مسیر ترامپ در گذرگاه زنگزور فعال شود و بندر باکو نیز ظرفیت‌های خود را تکمیل کند ترانزیت کالای چین به اروپا از این مسیر انجام شده و دالان ترانزیتی ایران در این مسیر که از طریق بندر انزلی یا بندر آستارا و سپس جاده حیران و عبور از استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی و کشور ترکیه کالا به اروپا ترانزیت می‌شد به طور کلی حذف خواهد شد که این مسئله خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متوجه کشور خواهد کرد.

ظرفیت آستارا برای ایجاد اشتغال

وی با اشاره به اینکه مسئولان حوزه حمل و نقل کالا به ویژه وزارت راه باید توجه داشته باشند که در حال حاضر جنگ اقتصادی بر جهان سایه انداخته است، می‌گوید: در وزارت راه، ستاد ملی گذر وجود دارد که رئیس آن رئیس جمهور، دبیر آن وزیر راه و دبیرخانه آن نیز اتفاقاً در همین وزارتخانه مستقر است، شخصاً به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داده‌ام که این ستاد ملی که اتفاقاً چند تن از وزیران نیز عضو آن هستند فعال و پویا شود که دالان‌های ترانزیتی کالا در نقاط مرزی کشور از دست نروند.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به فعال بودن بندر آستارا و احیای حوزه تجارت در منطقه گیلان داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: حضور این منطقه اقتصادی سبب تردد بسیاری از تاجران به استان گیلان شده و در زمینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل کالا و معیشت رانندگان تریلی آورده‌های اقتصادی خوبی به همراه داشته و از همه مهم‌تر زمینه اشتغال ۳۰۰نفر را در بخش‌های مختلف بندر ایجاد کرده است که زندگی و معیشت خانواده‌های آن‌ها با اتکا بر همین اشتغال سپری می‌شود، از طرفی این گونه مناطق اقتصادی از سرفصل بودجه مسئولیت‌های اجتماعی برخوردار هستند که تاکنون در راستای فعالیت‌های محرومیت‌زدایی اقدام‌های مناسبی داشته‌اند.
داداشی درباره مهم‌ترین مسائل و موانع ترانزیتی که تاجران در این بندر اقتصادی با آن مواجه هستند نیز می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این بندر برجسته بوده کمبود دستگاه ایکس‌ری است، به طوری که مجهز به دستگاه ایکس‌ری پیشرفته نیست و این مسئله سبب طولانی شدن صف‌های تریلی‌ها برای ترخیص کالا شده است. همچنین مرز جدید این بندر با آذربایجان نیز هنوز تکمیل نشده که در ملاقات‌های ملی از جمله دیدار با رئیس جمهور، وزیر راه و رئیس گمرک همه این مسائل بیان شده است و قول‌های مساعدی نیز در راستای رفع آن‌ها داده شده که امیدواریم به مرحله عملیاتی منتهی شوند.

بلاتکلیفی تملک اراضی

وی در مورد آخرین وضعیت راه‌آهن رشت -آستارا نیز بیان می‌کند: اگرچه این پروژه دارای پیشرفت‌هایی است اما آنچنان که انتظار می‌رود این مسیر توسعه نداشته که یکی از دلایلش این است که دولت و مسئولان ملی به طور کلی پروژه‌های عمرانی در سطح کلان را به استان‌ها واگذار کرده‌اند، این در حالی است که برای این گونه پروژه‌ها که نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارند باید وزارتخانه پیگیری‌های مستقیم بر روند اجرای کار داشته باشد و از برش استانی به عنوان نقش تسهیل‌کننده استفاده کند.نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی معتقد است اجرای این پروژه نیاز به همت ملی داشته و می‌افزاید: در مورد این کریدور شمال به جنوب که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز هست نیاز است شخص رئیس جمهور برای پیشرفت فعالیت آن عنایت ویژه‌ای داشته باشد زیرا این پروژه همچنان در مرحله تملک اراضی که حدود ۲۰۰کیلومتر است درجا می‌زند، به طوری که ۳۰کیلومتر آن تملک شده و ۳۰کیلومتر دیگر نیز در دستور کار بوده و مابقی آن بلاتکلیف است، از این رو نیاز است دولت چاره اساسی برای اجرای آن داشته باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha