نتیجه چهار تحقیق رسمی نیروی دریایی آمریکا که پنجشنبه گذشته منتشر شد، نشان میدهد فشار کمسابقه نبردهای دریایی با نیروهای انصارالله یمن، زنجیرهای از سوانح پرهزینه، خطاهای انسانی و فرسایش شدید توان رزمی را در بزرگترین ناوهای آمریکا رقم زده است. این تحقیقات میگویند «تنش عملیاتی ناشی از حملات حوثیها» عامل مستقیم سقوط سه جنگنده، یک برخورد بزرگ دریایی و دهها خطای خطرناک بوده است.خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی با عنوان «فشار نبرد، عامل اصلی زنجیره حوادث پرهزینه نیروی دریایی آمریکا بود» به تبیین و تفسیر این چهار گزارش رسمی پرداخت. براساس این گزارشها، نیروی دریایی آمریکا اذعان کرده شدیدترین نبرد دریایی پس از جنگ جهانی دوم، طی عملیاتهای مقابلهای علیه حوثیها در دریای سرخ شکل گرفت که فشار طاقتفرسایی بر ناو هواپیمابر هری استرومن و شناورهای همراهش تحمیل کرده است.
مروری بر چهار سانحه پرهزینه
این اسناد شامل بررسی یک حادثه «خودزنی» در دسامبر ۲۰۲۴ است؛ زمانی که رزمناو یواساس گتیسبورگ دو جنگنده اف-۱۸را با موشکهای انصارالله اشتباه گرفت و یکی از آنها را سرنگون کرد. همچنین برخورد ناو هواپیمابر ترومن با یک کشتی تجاری و سقوط دو جنگنده دیگر در سال ۲۰۲۵ از دیگر محورهای این تحقیقات است. به اذعان این گزارش، این چهار سانحه «قابل پیشگیری» بوده و علاوه بر خسارتهای مالی، موجب مصدومیت چندین ملوان شده است.
این چهار گزارش، تصویری از یک ناو هواپیمابر خسته ارائه میکنند؛ ناوی که بهطور مستمر زیر حملات موشکی قرار داشت و فرمانده و مسیریاب آن تا مرز «بیخوابی شدید» پیش رفتند. این بحران زمانی رخ داد که تنها نیمی از یک مأموریت هشتماهه (که اساساً قرار بود ۶ماهه باشد) سپری شده بود. در بخشهایی از کشتی، تحقیقات رسمی نشان دادهاند خدمه به دلیل شدت عملیاتها دچار «کرختی جنگی» شده و برخی حتی نقش خود در اهداف عملیاتی را از یاد برده بودند.
بردلی مارتین، پژوهشگر ارشد مؤسسه رَند و ناخدای بازنشسته نیروی دریایی آمریکا این یافتهها را «زنگ خطری جدی» خوانده و گفته نیروی دریایی «برای واقعیت جنگ طولانیمدت آماده نبوده است». به گفته او، حملات هوایی و پهپادی انصارالله «در سطح چین نبود، اما بهقدری شدید بود که توان عملیاتی ناو را فرسوده و شکنندگی در آمادگی نیروها را آشکار کرد».
از اشتباه مرگبار تا نقص فنی ناشی از فشار عملیات
در حادثه برخورد با کشتی تجاری، اگر ضربه تنها ۳۰ متر جلوتر وارد میشد، بخش خواب ۱۲۰ ملوان در خطر قرار میگرفت و میتوانست سبب بروز فاجعه شود. فرمانده وقت ناو «دیو اسنودن» با تغییر زاویه برخورد از یک فاجعه بزرگ جلوگیری کرد، اما یک هفته بعد برکنار شد.در سلسله سوانح پرهزینه دیگر، یک جنگنده هنگام مانور ناگهانی ناو برای فرار از موشک حوثی، روی عرشه لیز خورد و به دریا سقوط کرد. گزارشها تأیید میکند عرشه به دلیل «عملیات پروازی مداوم و نبود چرخههای استاندارد پاکسازی» لغزندهتر از حد معمول بوده است.در حادثهای دیگر، کابل توقف جنگنده هنگام فرود پاره شده و علت آن «نقص در قطعات حیاتی ناشی از نگهداشت نامنظم تجهیزات» اعلام شد. این نقص به گفته فرمانده وقت گروه ضربت ترومن، «به سطح یک شکست فاحش» رسیده بود.بخشهایی از گزارش مربوط به مجازات نیروهای خاطی حذف شده است و هنوز مشخص نیست چه برخوردی با مقصران شده است. تنها اقدام علنی، برکناری فرمانده ناو پس از برخورد با کشتی تجاری بوده است. با این حال، معاون رئیس عملیات نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده «اقدامات انضباطی لازم اتخاذ شده» اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.
اعترافی کمسابقه به ناتوانی در برابر انصارالله
چهار تحقیق رسمی منتشرشده در پنجشنبه گذشته، مجموعهای شفاف از اعترافات نیروی دریایی آمریکاست: اینکه انصارالله با حملات مستمر، ریتم عملیاتی بزرگترین ناو هواپیمابر آمریکا را مختل کرده، فشار روانی و فیزیکی بر خدمه را به مرز فروپاشی رسانده و زنجیرهای از سوانح پرهزینه را رقم زدهاست. این تحقیقات نشان میدهد این نبرد نهفقط یک چالش منطقهای، بلکه آزمونی سخت برای توان واقعی نیروی دریایی آمریکا در جنگهای طولانیمدت بوده است.




نظر شما