تحولات منطقه

۱۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۳۶۲

از رنج بی‌حاصل تا تلاش پربازده: خداحافظی با خستگی‌هایی که بر تن می‌ماند. گاهی انسان با ده ساعت کار یا عبادت، فقط «خسته» می‌شود، نه «مؤثر»، اما به راستی، مشکل کار کجاست؟ چرا برخی عبادات فقط خستگی‌اش در بدن می‌ماند؟

پیش از هر کار، این سؤال علوی را از خود بپرسید: هدف من چیست؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۴۵ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «کَمْ مِنْ صَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ صِیَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ، وَ کَمْ مِنْ قَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ قِیَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ وَ الْعَنَاءُ؛ حَبَّذَا نَوْمُ الْأَکْیَاسِ وَ إِفْطَارُهُمْ»؛ چه بسیار روزه‌داری که بهره‌ای جز گرسنگی و تشنگی ندارد، و چه بسیار شب‌زنده‌داری که جز بی‌خوابی و رنج نصیبی نمی‌برد. خوشا خواب خردمندان و افطار آنان.

گویا این کلام حکیمانه، برگرفته از آیه سوم سوره غاشیه است. آنجا که حال مجرمان را شرح داده و می‌فرماید: «عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ»؛ پیوسته عمل کرده و خسته شده‌اند (ولی نتیجه‌ای نگرفته‌اند) (مکارم شیرازی، پیام امام امیرالمؤمنین علیه‌السلام، ج۱۳، ص۱۷۹).

ممکن است بپرسیم: «اما مگر سختی عمل اجر ندارد؟» بله، سختی اگر با نیت روشن و آگاهی همراه باشد، ارزشمند است، اما سختی بدون معرفت و بصیرت، نه رشد می‌آورد و نه آرامش و همان است که امام آن را نکوهش کرده‌اند. مطالعه حالات خوارج، داعش، وهابیت و... آن را به خوبی برای ما ملموس می‌کند.

در نگاه علوی، معیار اثرگذاری، جهت، نیت و معرفت است؛ نه صرف افزایش فعالیت یا تحمل سختی. عملی که از شناخت و مقصد خالی باشد، حتی اگر فراوان باشد بر جان انسان چیزی جز رنج، نمی‌افزاید. اما عملِ اندکِ همراه با بصیرت، برکت و تحول می‌آورد.

تعبیر «خوابِ خردمندان» در پایان حکمت، این نکته‌ی مهم را روشن می‌کند که: نه‌تنها کار و عبادت، بلکه استراحت نیز باید سامان و جهت داشته باشد. از روایات چنین برمی‌آید که: خردمندان کسانی هستند که زندگی آنها جهت و سمت و سوی مشخصی دارد (ر.ک: تمیمی آمدی، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص ۳۲۲؛ ابن‌بابویه، من‌لایحضره‌الفقیه، ج۴، ص۳۸۳).

اکنون وقت آن است که ما هم در سبک زندگی مؤمنانه خود، از کارهای زیادِ بی‌اثر، به کارهای کمِ پربرکت و از عبادت‌های بی‌حضور، به عبادت‌های با حضور روی بیاوریم که اصلا عرصه آزمایش بشر، مشخص شدن «نیکوترین عمل» است نه «بیشترین عمل»: «لِیَبْلُوَکُمْ‏ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» (ملک، ۲)؛ تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل می‏کنید.

تمرین کاربردی هفته (نسخه علویِ بهینه‌سازی عمل)

پیش از شروع هر عمل، از خود بپرسیم: «هدف من از این کار چیست؟»

پس از انجام آن بپرسیم: «این عمل چه تغییری در من ایجاد کرد؟

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha