امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۱۴۵ نهجالبلاغه میفرمایند: «کَمْ مِنْ صَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ صِیَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ، وَ کَمْ مِنْ قَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ قِیَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ وَ الْعَنَاءُ؛ حَبَّذَا نَوْمُ الْأَکْیَاسِ وَ إِفْطَارُهُمْ»؛ چه بسیار روزهداری که بهرهای جز گرسنگی و تشنگی ندارد، و چه بسیار شبزندهداری که جز بیخوابی و رنج نصیبی نمیبرد. خوشا خواب خردمندان و افطار آنان.
گویا این کلام حکیمانه، برگرفته از آیه سوم سوره غاشیه است. آنجا که حال مجرمان را شرح داده و میفرماید: «عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ»؛ پیوسته عمل کرده و خسته شدهاند (ولی نتیجهای نگرفتهاند) (مکارم شیرازی، پیام امام امیرالمؤمنین علیهالسلام، ج۱۳، ص۱۷۹).
ممکن است بپرسیم: «اما مگر سختی عمل اجر ندارد؟» بله، سختی اگر با نیت روشن و آگاهی همراه باشد، ارزشمند است، اما سختی بدون معرفت و بصیرت، نه رشد میآورد و نه آرامش و همان است که امام آن را نکوهش کردهاند. مطالعه حالات خوارج، داعش، وهابیت و... آن را به خوبی برای ما ملموس میکند.
در نگاه علوی، معیار اثرگذاری، جهت، نیت و معرفت است؛ نه صرف افزایش فعالیت یا تحمل سختی. عملی که از شناخت و مقصد خالی باشد، حتی اگر فراوان باشد بر جان انسان چیزی جز رنج، نمیافزاید. اما عملِ اندکِ همراه با بصیرت، برکت و تحول میآورد.
تعبیر «خوابِ خردمندان» در پایان حکمت، این نکتهی مهم را روشن میکند که: نهتنها کار و عبادت، بلکه استراحت نیز باید سامان و جهت داشته باشد. از روایات چنین برمیآید که: خردمندان کسانی هستند که زندگی آنها جهت و سمت و سوی مشخصی دارد (ر.ک: تمیمی آمدی، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص ۳۲۲؛ ابنبابویه، منلایحضرهالفقیه، ج۴، ص۳۸۳).
اکنون وقت آن است که ما هم در سبک زندگی مؤمنانه خود، از کارهای زیادِ بیاثر، به کارهای کمِ پربرکت و از عبادتهای بیحضور، به عبادتهای با حضور روی بیاوریم که اصلا عرصه آزمایش بشر، مشخص شدن «نیکوترین عمل» است نه «بیشترین عمل»: «لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» (ملک، ۲)؛ تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل میکنید.
تمرین کاربردی هفته (نسخه علویِ بهینهسازی عمل)
پیش از شروع هر عمل، از خود بپرسیم: «هدف من از این کار چیست؟»
پس از انجام آن بپرسیم: «این عمل چه تغییری در من ایجاد کرد؟



نظر شما