در خاک گرم و خشک جنوبشرقی ایران، سرزمینی که روزگاری انگشتری بر انگشت جادههای شرق کشور بود، «کُد»هایی برای سوخت نوشتهاند؛ طرحی که بین کاهش قاچاق و محدودیت برای مسافران، به جادهای پرچالش تبدیل شده است؛ موافقان طرح بر عدالت توزیعی حاصل از این طرح تأکید دارند و در مقابل مخالفان در خصوص نارضایتی عمومی هشدار میدهند.
هوشنگ غلامی، مدیر پخش فراوردههای نفتی کرمان معتقد است: پس از اجرای طرح کدینگ، شاهد کاهش چشمگیر قاچاق سوخت، جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و حذف کارتهای مهاجر بودهایم که نشاندهنده اثربخشی بالای طرح است. اما محمدعلی طالبی، استاندار کرمان در شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی این استان با انتقاد شدید از اجرای طرح کدینگ در کرمان میگوید: نمیتوان شعار لبخند کرمان به دنیا را سر داد و هموطنی که از هرمزگان، یزد و فارس وارد کرمان میشود، اجازه سوختگیری در استان را نداشته باشد و قطعاً زمانی که با این وضعیت روبهرو شود خواهد پرسید دلیل اجرای چنین طرحی در کرمان چیست؟
خط و نشان استاندار برای مسئولان کشوری
وی با بیان اینکه در استان گردشگری کشور آن هم استان میزبان مزار شهید سلیمانی چنین طرحی اجرا شود، پذیرفتنی نیست، تصریح میکند: چندین مکاتبه با رئیس جمهور، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز وزارت نفت انجام شده، قرار بود مشکلات کدینگ سوخت مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر نیاز به تجدید نظر و یا اصلاح طرح بود، انجام شود، اما متأسفانه ارزیابی برای اصلاح صورت نگرفته و با وجود چندین بار مصوبه شورای تأمین کرمان که از نوروز امسال اقدام شده، روند اصلاح نشده و توجهی نکردند تا جایی که دادستان کرمان از من گزارشی در خصوص مصوبات خواستند. وی با اشاره به اینکه کدینگ سوخت تأثیری در کنترل قاچاق سوخت نداشته بلکه به نوعی بازی با آبروی استان است، میافزاید: اگر بنده گزارشم در حوزه کدینگ سوخت را تقدیم دادستان کنم قطعاً برخی مدیران کشوری هم مورد بازخواست قرار میگیرند، نکته مهمتر اینکه نه تنها مدیران کشوری جواب ندادند بلکه توپ را در زمین یکدیگر انداختند.
حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز هشدار داده است مبارزه با قاچاق- از سوخت تا کالا- با «قوانین سختگیرانه» نه تنها مؤثر نبوده، بلکه جلو فعالیتهای اقتصادی مشروع را گرفته و به جای قاچاقچی، اقتصاد سالم کشور را متضرر کرده است.
وی با اشاره به موردی واقعی از سفر رئیس کل دادگستری اصفهان به کرمان که از یک نیمه شب تا ساعت ۷صبح در انار بدون سوخت معطل شده بود، اذعان میکند: طرح کدینگ این ذهنیت را برای مسافران ایجاد کرده که هر کسی از کرمان است، قاچاقچی است که بدین نحو عمل میشود.
نارضایتی عموم مردم کرمان از این طرح
اینکه نمایندههای مجلس از پاسخ به رسانهها دوری میکنند برای منِ خبرنگار قابل هضم نیست، به طوری که با کلی پیگیری و تماس با دفتر یکی از نمایندههای کرمان در مجلس شورای اسلامی سرانجام موفق شدیم درباره این طرح با وی به گفتوگو بنشینیم.مجید دوستعلی با بیان اینکه اجرای هر طرح مزایا و اشکالاتی دارد، میگوید: اجرای این طرح موافقان و همچنین مخالفانی دارد به طوری که افراد موافق اجرای طرح کدینگ معتقد هستند پس از اجرای این طرح قاچاق سوخت تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده و مانع سوءاستفاده افراد سودجو شده است.
وی معتقد است: اما اینکه طرح واقعاً جلو قاچاق را گرفته یا خیر نیاز به بررسیهای بیشتر دارد. وی در ادامه میافزاید: اما در مقابل، مخالفان عنوان میکنند این طرح برای شهروندان، مسافران و گردشگران استان مشکلاتی را به دنبال داشته که زیبنده استان کرمان نیست.
دوستعلی با بیان اینکه مجموعه مسئولان استان در حوزههای مختلف باید به یک نقطه مشترک درباره اجرای این طرح یا توقف آن دست پیدا کنند، تصریح میکند: اصل این موضوع ابتدا در شورای تأمین استان تصویب شده و مسئولان از حوزههای مختلف عضو این شورا بودهاند اما مثل اینکه در اجرا مواردی رخ داده که سبب نارضایتی مردم و گلایه مسئولان استانی شده است.
وی ادامه میدهد: عموم مردم کرمان نسبت به اجرای این طرح گلایه دارند و از محدودیتهای ایجاد شده در استفاده از پمپهای بنزین ناراضی هستند و در مراجعات مردم به ما نیز این موضوع به صورت مکرر عنوان میشود، به طوری که ادعا دارند مثلاً محل سکونت آنها در شمال شهر کرمان است اما برای سوختگیری در پمپهای بنزین خاص باید به جنوب شهر کرمان مراجعه کنند.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون این موضوع در صحن علنی کمیسیون مطرح نشده است، خاطرنشان میکند: بنا به روال فرایند اداری، برای هر موضوعی ابتدا شکایت آن طرح شده و پس از اینکه دستور رئیس کمیسیون را دریافت و بررسیها نسبت به آن صورت گرفت سپس در صحن علنی کمیسیون مطرح میشود، از این رو ممکن است این مسئله نیز در مراحل قبلی قرار داشته باشد.
وی میافزاید: اما در سفری که اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به کرمان داشتند یکی از مواردی که در جلسات مختلف به عنوان یکی از مطالبات مردم مطرح شد همین موضوع کدینگ سوخت و محدودیتها برای برخی پمپهای بنزین بود که ممکن است از سوی رئیس کمیسیون در حال پیگیری باشد.
ورود جدی کمیسیون اصل ۹۰ به ماجرا
با این حال به سراغ رئیس این کمیسیون رفتیم. وی در پاسخ به پرسش ما مبنی بر سرانجام تداوم یا توقف اجرای طرح کدینگ سوخت (بنزین و گازوئیل) در استان کرمان و مشکلاتی که برای مردم و مسافران به خصوص در نواحی شرق و جنوب استان کرمان ایجاد کرده است، میگوید: این موضوع به تازگی در دستور کار کمیسیون اصل ۹۰ قرار گرفته و پیگیریهای ما در این باره آغاز شده است تا در کنار پیگیریهای مسئولان استانی به ویژه استاندار کرمان که با اجرای این طرح مخالف است بتوانیم هر چه سریعتر این مشکل را برطرف کنیم.
حجتالاسلام نصرالله پژمانفر میافزاید: در مکاتبهای که با رئیس شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی کشور صورت گرفت مقرر شد وی به زودی به استان کرمان سفر کند و موضوع کدینگ سوخت در استان کرمان و مزایا و مشکلات ناشی از اجرای آن را بررسی و اعلام نظر کند.
ایجاد محدودیت برای برخی استانها پذیرفته نیست
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از قاچاق سوخت باید فکر اساسی کرد و نمیتوان با اجرای برنامههای مقطعی و محلی و ایجاد محدودیت در خدماترسانی به مردم بر این عارضه غلبه کرد، ادامه میدهد: ما در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به همراه نمایندگان استان کرمان و همچنین مسئولان استانی به دنبال حل این مسئله هستیم، از طرفی این مسئله که علاوه بر استان کرمان در سایر استانهای دیگر نیز در حال اجراست باید مورد بررسی قرار گیرد و مشکل از اساس برطرف شود.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خاطرنشان میکند: بحث مدیریت مصرف در بخش بنزین و گازوئیل باید وجود داشته باشد و نوع مدیریت سوخت و مدل این کار باید در کل کشور یکسان اجرا شود و این طور نباشد که صرفاً برخی استانها دچار محدودیتهایی شوند.




نظر شما