غلامحسین مظفری سهشنبه در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان با محوریت حوزه حملونقل اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی بزرگترین مجموعه اجرایی را در اختیار دارد و بهشدت نیازمند توجه ویژه است، چراکه همه زیرساختها در حوزههای هوایی، ریلی و جادهای و همچنین مسکن و موضوعات متنوع آن به این مجموعه بازمیگردد.
وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد کشور نیز بخش عمدهای از مسائل به این وزارتخانه مربوط میشود و به یک معنا، زیرساختهای اساسی کشور توسط همین مجموعه ایجاد، نگهداری و با کیفیت مناسب ارائه میشود.
استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اولویتبندی طرحها اضافه کرد: در داخل استان باید به جادهها و زیرساختها بهصورت جدی توجه کرد و اولویتبندیها بهگونهای باشد که حداکثر بهرهوری از منابع موجود حاصل شود.
مظفری اظهار کرد: در عین حال که مکلف به محرومیتزدایی هستیم و باید به همه مناطق رسیدگی کنیم، اما در شرایط موجود اقتصادی لازم است محاسبه هزینه و فایده اقتصادی نیز انجام شود تا مسائل بهصورت واقعی حلوفصل شود.
وی با اشاره به تنوع موضوعات در حوزه راه و شهرسازی تصریح کرد: تنوع موضوعات در این حوزه بسیار زیاد است و مطابق برش استانی برنامه هفتم توسعه، باید رصد و پایش شاخصها بهصورت دقیق، روشن و شفاف انجام شود تا بدانیم وضعیت فعلی چگونه است و به کجا باید برسیم.
استاندار خراسان رضوی گفت: متأسفانه شاخصهای راه در استان، بهویژه در برخی بخشها، از میانگین کشور پایینتر است و انتظار میرود این کمبودها جبران شود. این یک وظیفه مشترک و جدی برای همه ماست و باید بهصورت جمعی پیگیری شود تا در دوره مسوولیت فعلی، بخشی از این عقبماندگیها جبران و حتی از میانگین کشور عبور کنیم.
مظفری با اشاره به اهمیت راههای منتهی به مرزها افزود: در شرایط اقتصادی موجود، یکی از موضوعات جدی، مسیرها و راههای منتهی به مرزهاست. متأسفانه بهدلیل تحریمها و برخی گرفتاریها، در جنوب و غرب کشور با مسائلی مواجه هستیم و تنها جایی که وضعیت بهتری برای مراودات و تجارت دارد، شمال شرق و شرق کشور است.
وی اضافه کرد: این مسیرها از مسیرهای اصلی کشور است؛ حجم تردد زیاد است، اما واقعیت این است که وضعیت موجود بسیار پایینتر از سطح توقع و انتظار ما میباشد.
استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: بهبود این وضعیت، کار سخت یا صرفا وابسته به منابع مالی نیست؛ در بسیاری از موارد، گلوگاه اصلی مدیریت و هماهنگی بینبخشی است. اگر همافزایی و هماهنگی ایجاد شود، میتوان با تلاش منسجم و مدیریتی، این مسائل را حل کرد.
مظفری با بیان انتظارات از مجموعه راه و شهرسازی استان گفت: انتظار و توقع از خراسان رضوی از این سیستم گسترده این است که هم مسائل خود را حل کند و هم در بسیاری از حوزهها الگوی کشور باشد.
وی افزود:در کنار کمیت خدمات، کیفیت کارها نیز بسیار مهم است. ما در هر ۲ حوزه نیازمند توجه جدی هستیم. حتی اگر منابع محدود باشد، باید کیفیت خدمات ارتقا پیدا کند؛ کار بیکیفیت در نهایت هزینهها را چند برابر میکند و باید بهشدت مراقب این موضوع باشیم.
استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: آمارها نشان میدهد با وجود محدودیت منابع، در برخی بخشها توانستهایم قدمهای بزرگتر و بهتری برداریم و امیدوارم با بهکارگیری همه ظرفیتها، این مسیر با قدرت ادامه پیدا کند.
مظفری با اشاره به تعامل با وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در ارزیابیهای اولیه، مجموعه وزارت راه و شهرسازی از وزارتخانههای فعال در خراسان رضوی است و تعامل و ارتباط خوبی با استان داشته است. این تعامل، فضای بهتری برای کار ایجاد کرده و استمرار آن قطعاً مؤثر خواهد بود.
وی پیشنهاد داد که یک نشست مشترک در تهران با وزیر و معاونان مربوطه برگزار شود تا موضوعات اساسی و اولویتدار جمعبندی و به سرانجام برسد.
استاندار خراسان رضوی گفت: همچنین مناسب است گزارشی از مجموعه اقدامات انجامشده، با محوریت اقدامات مشترک وزارتخانه و استان، تنظیم و به رئیسجمهور و معاون اول رئیسجمهور ارائه شود تا در کنار طرح مطالبات، اقدامات مثبت و انجامشده نیز منعکس و قدردانی لازم از تلاشها صورت گیرد.
رشد ۳۳ درصدی جابجایی بار و مسافر در ۹ ماهه
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی نیز گفت: در ۹ ماهه امسال حدود ۳۴۹ میلیون تردد در محورهای استان ثبت شده که ۱۲.۵ درصد آن مربوط به ناوگان کامیونی است. رشد ترافیک استان در این مدت ۶.۸ درصد بوده، در حالی که رشد معمول ترافیک باید بین سه تا چهار درصد باشد.
جعفر شهامت افزود: در محورهایی مانند سهراه باغچه، بهویژه در شبهای بارش برف، سهم ناوگان حامل کالا به ۴۵ تا ۵۰ درصد میرسد و در محورهای تربتحیدریه و نیشابور نیز بیش از ۳۵ درصد ترددها مربوط به ناوگان باری است.
وی اضافه کرد: برای تکمیل طرحهای مصوب حوزه ریلی، جادهای و گمرکات مرتبط با ترانزیت، بیش از ۴۴ همت (هزار میلیارد تومان) اعتبار نیاز است. در مجموع، سرمایهگذاری دولت در این بخش بیش از ۴۱۵ همت و سرمایهگذاری بخش خصوصی که عمدتاً مربوط به ناوگان است، قابل توجه است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی اظهار کرد: در حوزه اشتغال، بیش از ۷۰ هزار نفر بهصورت مستقیم در حملونقل جادهای استان فعالیت دارند. امسال تاکنون بیش از ۴.۸ همت اعتبار به این بخش اختصاص یافته و در حال حاضر ۶۵۲ قرارداد به ارزش ۹.۸ همت در حال اجرا است.
شهامت با اشاره به وضعیت مالی طرحها گفت: حدود ۱.۱۴ همت بدهی وجود دارد که اگرچه نگرانکننده نیست، اما باید بهصورت مستمر تسویه شود، چراکه پیمانکاران نقش سرمایهگذار را نیز ایفا میکنند.
وی افزود: در حوزه راههای شریانی، بیش از ۷۹۵ میلیارد تومان و در راههای غیرشریانی حدود ۲۹۷ میلیارد تومان هزینه شده است. در مجموع، بیش از هزار و پنج کیلومتر روکش و آسفالت، بهویژه در راههای روستایی، انجام شده که نسبت به سال گذشته ۱۸.۵ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی ادامه داد: در استان ۲۲ هزار و ۶۳۶ پل و آبرو و همچنین ۶ تونل وجود دارد که اطلاعات همه آنها در سامانه BMS ثبت و نگهداری میشود. همچنین طول راههای روستایی خاکی بالای ۲۰ خانوار از حدود ۲ هزار کیلومتر به هزار و ۶۲۰ کیلومتر کاهش یافته و همه این محورها اولویتبندی شدهاند.
شهامت تصریح کرد: ضریب برخورداری راههای روستایی به ۸۶.۲۳ درصد و برخورداری جمعیتی به ۹۶ درصد رسیده است، هرچند همچنان برخی شهرستانهای محروم نیازمند توجه ویژه هستند.
وی با اشاره به طرحهای شاخص گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۸۱ کیلومتر راه روستایی احداث یا روکش شده و پیشبینی میشود این عدد تا پایان سال به بیش از ۲۰۰ کیلومتر برسد. چهار طرح مصوب سفر دولت گذشته، از جمله محور مشهد–سرخس، محور گلبهار–مشهد و محور جغتای–بید، در دستور تکمیل قرار دارد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی درباره محورهای ورودی مشهد اظهار کرد: بر اساس تفاهمنامه امضا شده در ۲۹ آذر سال گذشته، ساماندهی ورودیهای مشهد در حال انجام است. در محور گلبهار–مشهد از ۱۵ کیلومتر باقیمانده، نیمی از آن اجرا شده و نیمی دیگر در دست اقدام است.
شهامت افزود: در حوزه ماشینآلات راهداری، قرارداد خرید ۴۰ دستگاه از مجموع ۵۰ دستگاه منعقد شده که از بهمنماه تحویل استان میشود. میانگین سنی ماشینآلات ۲۹ سال است که بخشی از آنها غیراقتصادی بوده و نیازمند جایگزینی هستند.
وی درباره حملونقل کالا گفت: در بخش بینالمللی حدود ۴۱۰ شرکت و در بخش داخلی ۳۶۵ شرکت فعال است و بیش از ۴۸ هزار راننده در این حوزه فعالیت میکنند. متوسط عمر ناوگان باری ۱۹.۳ سال است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی افزود: در ۹ ماهه امسال بیش از ۲۸ میلیون تن بار جابهجا شده و در بخش مسافری نیز ۱۸.۳ میلیون نفر جابهجایی ثبت شده که رشد ۳۳ درصدی را نشان میدهد.
شهامت با اشاره به حوزه ترانزیت اضافه کرد: حجم ترانزیت استان در این مدت نزدیک به چهار میلیون تن بوده و ترانزیت ورودی استان رشد محسوسی داشته است. در مرز دوغارون نیز تناژ مبادلات مرزی ۱۸ درصد افزایش یافته و مجموع مرزهای استان رشد ۲۳ درصدی را ثبت کردهاند.
وی در حوزه ایمنی راهها گفت: طبق آمار پلیس، کاهش پنج درصدی تلفات جادهای در هفتماهه امسال ثبت شده، اما این میزان رضایتبخش نیست و استان از نظر تعداد کشتههای جادهای همچنان رتبه چهارم کشور را دارد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی افزود: ۷۳ مجتمع خدماتی–رفاهی بینراهی در استان فعال است که امسال سه مجتمع به این تعداد اضافه شده و توسعه مجتمعها و سیستمهای حملونقل هوشمند از اولویتهاست.
شهامت با اشاره به نیروی انسانی گفت: موضوع بازنشستگی و کمبود نیروی متخصص، بهویژه نیروهای شرکتی، یکی از چالشهای جدی است و انتظار میرود در سطح ملی برای تقویت بدنه کارشناسی و پایداری خدمات، حمایتهای لازم انجام شود.
۸۷۶ کیلومتر طرح راه فاقد عملیات اجرایی
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز با اشاره به جایگاه استان در شبکه حملونقل کشور گفت: در استان ۲۰ هزار کیلومتر انواع راه و چهار پایانه مرزی وجود دارد.
وحید داعی افزود: سه کریدور اصلی کشور شامل کریدور مشهد به سمت جنوب، کریدور تهران و غرب کشور و کریدور شمال، همگی به خراسان رضوی منتهی میشوند و به همین دلیل تمرکز اعتبارات و طرحها بر این محورها و راههای منتهی به مرز، با هدف افزایش ترانزیت، قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: پایانههای مرزی استان جزو پایانههای پرترافیک کشور است و از نظر ترانزیت، آمار استان در سطح ملی بالاست. از حدود ۳۰ میلیون زائر، ۹۰ درصد از طریق جاده، سه درصد هوایی و هفت درصد ریلی به مشهد سفر میکنند که این موضوع نشان میدهد راههای استان از نظر ساخت و نگهداری تحت فشار جدی قرار دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با تشریح وضعیت بزرگراهها اظهار کرد: در حال حاضر هزار و ۱۹۱ کیلومتر بزرگراه در سطح استان به بهرهبرداری رسیده است. همچنین ۴۲۶ کیلومتر بزرگراه در دست ساخت قرار دارد که بیشتر در کریدورها و راههای منتهی به مرز است و ۸۶۷ کیلومتر نیز در استان وجود دارد که هنوز هیچگونه عملیات اجرایی، مطالعاتی یا پیمانکاری برای آنها تعریف نشده است.
داعی با مقایسه سهم استان در آزادراهها ادامه داد: مجموع طول راههای آزادراهی، بزرگراهی و راههای اصلی کشور ۵۲ هزار و ۱۴۴ کیلومتر است که از این میزان، ۵.۹ درصد آزادراه محسوب میشود، اما سهم خراسان رضوی از آزادراههای مؤثر تنها حدود ۱.۶ درصد است.
وی با اشاره به طرحهای در دست اجرا تصریح کرد: در حال حاضر ۱۹ طرح در حوزه راه در استان در دست اجراست که مجموع طول آنها ۲۴۸۴ کیلومتر است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: برای تکمیل این طرحها حدود ۷۰ همت اعتبار نیاز است و متوسط پیشرفت فیزیکی آنها حدود ۴۰ درصد است. از این میزان، حدود ۴۶۰ کیلومتر در اولویت اجرا قرار دارد که برای اتمام آنها ۱۲.۵ همت اعتبار لازم است.
داعی با اشاره به جهش اعتباری طرحها افزود: با پیگیریهای انجامشده و حمایت استاندار خراسان رضوی، اعتبارات حوزه راه در قانون بودجه ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳ بیش از ۲ برابر شده است. این افزایش اعتبار نتیجه یک کار جمعی و رایزنیهای مستمر با وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس بوده است.
وی اضافه کرد: ثمره این اقدامات، افتتاح ۹۰ کیلومتر باند دوم در هفته دولت سال جاری به ارزش روز حدود سه همت بود. همچنین برای دهه فجر امسال ۳۰ کیلومتر و از دهه فجر امسال تا سال آینده حدود ۱۳۰ کیلومتر باند دوم هدفگذاری شده است که عددی قابل توجه در شرایط محدودیت منابع محسوب میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به طرحهای جدید افزود: با وجود سختیهای اخذ مجوز، با پیگیریهای انجامشده، کمیسیون ماده ۲۳ برای ۲ محور مهم شامل محور مشهد–کلات با رویکرد گردشگری و سرمایهگذاری و محور سبزوار–قوچان صادر شد. این طرحها در ردیف بودجه گرفتند، پیمانکار آنها انتخاب شده و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.
داعی در ادامه به آزادراهها اشاره کرد و گفت: طرح آزادراه حرم تا حرم و سایر پروژههای آزادراهی بهعنوان پروژههای اصلی حملونقلی استان در حال پیگیری است و جزو سیاستهای محوری استان در این حوزه محسوب میشود.
وی با اشاره به بخش مسکن افزود: پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در حوزه انبوهسازی حدود ۵۰ درصد و در بخش گروهساخت حدود ۳۶ درصد است. همچنین ۱.۶ همت اعتبار از صندوق ملی مسکن برای کمک به دستگاههای خدماترسان آب و برق جهت آمادهسازی سایتهای نهضت ملی مسکن جذب شده که سهم استان از این محل قابل توجه بوده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: در استان، طراحی و اجرای کامل ۱۰ مسجد، مشارکت در ساخت ۱۵ مدرسه با همکاری نوسازی مدارس و احداث ۲ باب کلانتری در دستور کار قرار دارد. همچنین هشت هزار و ۸۹۱ واحد مسکونی برای افتتاح آمادهسازی شده و ۸۵۴ قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت تأمین شده است.
داعی با اشاره به عملکرد کارگروهها اضافه کرد: در کارگروه امور زیربنایی و کمیسیونهای مرتبط، ۱۸۵ مصوبه به تصویب رسیده که ۱۴۶ مورد آن در حوزه سرمایهگذاری است؛ در حالی که این عدد در سال گذشته ۸۷ مصوبه بود. این آمار نشاندهنده افزایش شتاب طرحهای سرمایهگذاری و بهروز بودن پروندهها بدون معطلی در فرآیندهای اجرایی است.
جابجایی ۱۲ میلیون مسافر در ۹ ماهه امسال
مدیرکل راهآهن خراسان نیز با بیان اینکه سهم عمده جابهجایی مسافر ریلی کشور در خراسان انجام میشود، اظهار کرد: در بخش مسافر، ۷۰ درصد تردد ریلی کشور در محدوده راهآهن خراسان انجام میشود و ایستگاه مشهد مقصد اصلی است.
مصطفی نصیری افزود: در ۹ ماهه امسال، ۱۲ میلیون نفر جابهجایی مسافر ورودی و خروجی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: در بخش حملونقل بار، در محدوده راهآهن خراسان حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بارگیری و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تخلیه بار انجام شده که بهترتیب ۷ و ۱۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.
مدیرکل راهآهن خراسان خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ درصد حملونقل بینالمللی ریلی کشور در خراسان انجام میشود و در مجموع میزان بار، رتبه چهارم کشور را داریم؛ راهآهن شرق نیز به دلیل حجم بار معادن سنگان رتبه دوم را داراست.
نصیری افزود: از مجموع ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بارگیری انجامشده، حملونقل بینالمللی با رشد ۹ درصدی همراه بوده که شامل ۹۵۷ هزار تن ترانزیت و ۹۴۹ هزار تن صادرات با رشد ۵۸ درصدی است.
وی با اشاره به عملکرد مرز سرخس اضافه کرد: در مرز سرخس حدود ۵۶ هزار و ۹۳۰ واگن مبادله شده که عمدتا با عرض خط نرمال ایران انجام شده و برای صادرات و ترانزیت، از واگنهای ایرانی استفاده میشود.
مدیرکل راهآهن خراسان ادامه داد: مرز سرخس دارای امکاناتی نظیر منطقه ویژه اقتصادی، پایانه ریلی در محدوده راهآهن، پالایشگاه شهید هاشمینژاد و زیرساختهای مرتبط با صادرات است و ایستگاه سرخس و شهید مطهری در شاخه جنوبی کریدور شرق–غرب و شاخه شرقی کریدور شمال–جنوب قرار دارند.
نصیری با تشریح فرآیند فنی در مرز سرخس ادامه داد: بهدلیل اختلاف ۸۵ میلیمتری عرض خط ایران و ترکمنستان، عملیات تعویض بوژی انجام میشود؛ در ایستگاه راهآهن سرخس ۲ سایت تعویض بوژی با ظرفیت حدود ۴۰۰ واگن فعال است.
وی با اشاره به نقش ایستگاه شهید مطهری گفت: ایستگاه شهید مطهری محور اصلی صادرات در مسیر تهران–مشهد است و با پیگیریهای انجامشده، از جمله مکاتبات با معاونت املاک آستان قدس رضوی، امکان توسعه فضای ریلی با الحاق ۲۶۵ هکتار زمین فراهم شده است.
نصیری افزود: بیشترین حجم صادرات ریلی در سال گذشته ۷۶۷ هزار تن بوده که در ۹ ماهه امسال به ۸۶۵ هزار تن رسیده و نسبت به رکورد چندساله گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: در ایستگاه شهید مطهری، تخلیه سوآپ غیرهمنام و بنزین ترانزیتی انجام میشود و حدود ۷۱۰ هزار تن تخلیه ثبت شده است؛ همچنین انبارهای راهآهن در اختیار گمرک، سکوهای تخلیه و بارگیری با ظرفیت ۳۵۰ واگن و سایت خصوصی نفتی در این مجموعه فعال است.
مدیرکل راهآهن خراسان با اشاره به طرحهای زیرساختی آینده گفت: برقیسازی مسیر مشهد–تهران و همچنین برقیسازی مسیر سرخس–مشهد بهطول حدود ۱۲۰ کیلومتر در دستور کار قرار دارد که بخشی از کریدور شرق به غرب محسوب میشود و با اجرای آن، محدودیتهای ظرفیت کریدوری برطرف خواهد شد.
نصیری با اشاره به رشد صادرات به کشورهای منطقه اضافه کرد: صادرات ریلی به ازبکستان حدود ۱۴۰ درصد افزایش داشته و ۳۳ درصد از کل صادرات مرز را به خود اختصاص داده است؛ صادرات به تاجیکستان نیز با سهم ۴۵ درصدی، رشد حدود ۵۹ درصدی داشته و در مقابل، صادرات به ترکمنستان بهدلیل کاهش حمل سیمان با افت همراه بوده است.
تجهیز فرودگاه مشهد به فناوریهای جدید
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ شرکت داخلی و ۱۱ شرکت خارجی از فرودگاه مشهد پرواز دارند و پروازها به ۳۲ تا ۳۳ مسیر داخلی و ۲۳ مسیر خارجی انجام میشود که از این تعداد، ۱۷ مسیر خارجی بهصورت برنامهای و ۶ مسیر بهصورت فوقالعاده برقرار است.
محمود امانی افزود: بیشترین تعداد پروازهای داخلی استان مربوط به شرکت سپهران است و در بخش پروازهای خارجی نیز فلایدبی بیشترین سهم را دارد؛ بهگونهای که از هفته آینده پروازهای این شرکت به مقصد رم به ۲ پرواز در روز افزایش پیدا میکند که با این درخواست موافقت شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در برخی مواقع افزایش پروازهای خارجی میتواند بر قیمت بلیت شرکتهای داخلی اثرگذار باشد،لذا تلاش شده با مدیریت تقاضا و هماهنگیهای لازم، تعادل لازم حفظ شود و در همین راستا چند روز پیش نیز با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی جلساتی برگزار شد.
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی با اشاره به اقدامات زیرساختی انجامشده در فرودگاه مشهد اظهار کرد: خوشبختانه باند دوم فرودگاه مشهد به سامانه آیالاس مجهز شده، تجهیزات سوئیچینگ برج مراقبت خریداری شده و یک رادار جدید نیز بهدلیل قدیمی بودن رادار قبلی و دشواری نگهداری آن، تأمین شده است.
امانی ادامه داد: همچنین چراغهای اپروچ به طول ۹۰۰ متر خریداری شده و برای استقرار رادار و چراغهای اپروچ، نیازمند تأمین ۲ قطعه زمین هستیم که پیگیریهای لازم در این خصوص انجام شده است.
وی گفت: پیشبینی این بود که میزان پروازهای فرودگاه مشهد نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش پیدا کند که اگر ۱۲ روز جنگ تحمیلی را از آمار حذف کنیم، این رشد ۱۱ درصدی محقق شده است.
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی با اشاره به میانگین پروازهای روزانه افزود: بهطور متوسط روزانه حدود ۱۸۰ پرواز در فرودگاه مشهد انجام میشود که حدود ۳۰ درصد آن پروازهای خارجی و ۷۰ درصد پروازهای داخلی است و روز گذشته نیز ۱۷۴ پرواز ثبت شده است.
امانی اظهار کرد: در پروازهای خارجی، بهطور میانگین حدود ۲۷ پرواز رفت و ۲۷ پرواز برگشت داریم، یعنی در مجموع ۵۴ پرواز خارجی در روز انجام میشود.
همچنین در بخشی از این نشست از برخی کارکنان اداره کل راهداری و حملونقل جادهای به پاس خدمات ارائه شده در پی بارشهای اخیر قدردانی شد.




نظر شما