بخش اول| از هشدار صریح ایران تا افشای پایگاههای مخفی اسرائیل در عراق
در ۲۴ ساعت گذشته، میدان نبرد در التهاب یک «حملهی احتمالی» بود. محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه، صراحتاً به آمریکا هشدار داد که ایران برای درگیریهای جدید کاملاً آماده است. این هشدار زمانی معنادار میشود که نیویورکتایمز فاش کرد اسرائیل دو پایگاه مخفی در صحرای غربی عراق تأسیس کرده تا برای حملات پیشدستانه علیه ایران از آنها استفاده کند.
همزمان، آسمان خلیجفارس ناامنتر از همیشه است. عربستان سعودی مدعی رهگیری سه پهپاد از مبدأ عراق شد و در امارات، پیامدهای حملهی روز گذشته به نیروگاه اتمی «براکه»، همچنان لرزه بر اندام اقتصاد اعراب انداخته است.
بخش دوم | اولتیماتوم عصبی ترامپ و پل هوایی تسلیحاتی واشنگتن
دیپلماسی در ۲۴ ساعت گذشته، بوی باروت میدهد. ترامپ در توئیتر با حروف بزرگ نوشت: «زمان به سرعت در گذر است؛ سریعتر بجنبید وگرنه چیزی از شما باقی نمیماند!» در پشت این لفاظی هم، لیندسی گراهام (سناتور تندرو) از دولت خواست زیرساختهای انرژی ایران را نابود کند.
همزمان، کانال ۱۳ اسرائیل از فرود دهها هواپیمای باری آمریکایی حامل مهمات در تلآویو خبر داد؛ این یعنی آمریکا در حالی که در باغسبز مذاکره نشان میدهد، در حال پر کردن زرادخانههای اسرائیل برای یک موج جدید از درگیریهاست. همزمان میخائیل اولیانوف (نماینده روسیه) از ایران خواست یک «فرستاده ویژه» به مسکو بفرستد تا ائتلاف شرق در برابر فشارهای غرب تکمیل شود.
بخش سوم | نفت ۱۱۱ دلاری و شکاف در هیئت حاکمه آمریکا
توقف مذاکرات و بوی جنگ، بازارهای انرژی را دوباره به آتش کشید و نفت برنت به ۱۱۱ دلار در هر بشکه رسید. این جهش قیمت، فشار خردکنندهای بر افکار عمومی آمریکا وارد کرده است؛ تا جایی که مارجوری تیلور گرین (نمایندهی سابق و متحد ترامپ) هشدار داد که هرگونه اعزام نیروی آمریکایی به ایران، منجر به یک «انقلاب سیاسی» در داخل آمریکا خواهد شد. در لبنان نیز، اسرائیل با بیاعتنایی به توافقها، شهر «طیردبا» را بمباران کرد تا نشان دهد «آتشبس آمریکایی»، چیزی جز فرصتی برای کشتار یکطرفه نیست.




نظر شما