تحولات منطقه

جهنم در لغت دوزخ، دار مکافات و کیفرگاه و در استعمال و اصطلاح قرآن؛ محل عذاب و آخرت و وعده گاه کفار و منافقان و ستمگران می باشد، به نحوی که این کلمه به کرات در آیات مختلف ذکر شده است.

کمتر شنیده هایی از غذاها و نوشیدنی های دوزخ / از چرک و خون جاری از بدن دوزخیان تا زردآبِ عفونت جهنمیان!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

طعام‌ها و غذاهای دوزخی

بی تردید خداوند متعال برای عذاب هر چه بیشتر دوزخیان طعام هایی نیز معین فرموده است که با استفاده از آن ها بر عذاب و رنجشان افزوده گردد و آن ها عبارتند از: غِسلین، ضریع، رقوم.

۱- غِسلین: و آن چرک و خونی است که از بدن دوزخیان فرو می ریزد، که آن طعام و خوراک خطاکاران می باشد به نحوی که در قرآن کریم خداوند می فرماید: فَلَیس لَه الیَوم ههُنا حَمیم، و لاطَعام اِلا مِن غِسلین، لایَاکلُهُ اِلا الخاطِون؛ آن که گنهکار است، امروز در این جا یار مهربانی ندارد، و نه طعامی جز چرک و خون، و این غذا را جز خطاکاران نمی خورند.

۲- ضریع: و آن نوعی خاراست که به زمین می چسبد و بعضی بیان نموده اند که آن گیاهی است سمی، که هیچ حیوان و چهارپایی به آن نزدیک نمی گردد و هنگامی که اهل جهنم گرسنه می شوند، غذایشان ضریع می باشد، به نحوی که خداوند می فرماید: لیَس لَهم طَعامٌ اِلا مِن ضَریع، لایسمِنُ و لایُغنی مِن جوعٍ؛ آن ها جز ضریع طعامی ندارند، و آن نه آن ها را فربه می کند و نه گرسنگی آن ها را فرومی نشاند (غاشیه: آیه ۶)، و در حدیثی از حضرت محمد (ص) نقل شده است که: ضریع؛ چیزی است داخل جهنم که شباهت به خار دارد، و از «صَبِر» و هندوانه ی ابوجهل تلخ تر، و از مردار بدبوتر، و از آتش سوزنده تر و با حرارت تر، که خداوند آن را ضریع نام نهاده است، و سپس فرمودند: جبرئیل گفت: اگر ذره ای از ضریع در آب های اهل دنیا انداخته و ریخته شود، تمام اهل دنیا از بوی بد آن جان می دهند. (تفسیر نمونه، ج۲۶: ۴۱۷).

۳- زقّوم: و آن یکی از معروفترین غذای گناهکاران می باشد چنانچه در قرآن می خوانیم: اِن شَجَرت الزَقّوم، طَعام الاَیثم، کالمُهلِ یَغلی فی البطون، کَغَلی الحَمیم؛ درخت زقوم، غذای گناهکاران است، و همانند فلز گداخته (پس از خوردن آن) در شکم ها می جوشد، جوششی همچون آب سوزان (دخان: آیه ۴۳- ۴۶)، و البته به نقل مفسران، زقوم نام گیاهی تلخ و بدبو و بد طعم می باشد که دارای برگ های کوچکی است و در سرزمین «تهامه» از سرزمین عربستان می روید و مشرکان با آن آشنا بوده اند، و گیاهی است که شیره ی تلخی دارد و هنگامی که آن گیاه با بدن اثابت می کند، باعث متورم شدن بدن می گردد، و از این رو خداوند در جای دیگر می فرمایند: ما زقوم را برای عذاب ستم کاران پدید آوردیم و آن درختی است که از قعر جهنم سر می کشد و می روید، و شکوفه ها و میوه هایش گویی سرهای شیطان است. (صافات: آیه ۶۲- ۶۵)


 

نوشیدنی های اهل جهنم

براساس آیات قرآن نوشیدنی های اهل جهنم به سه نوع تقسیم می گردند که آن ها عبارتند از: حَمیم، صدید، غَساق.

۱- حَمیم: و آن آب بسیار داغ و جوشانی است که آن را به اهل جهنم می نوشانند، چنانچه خداوند متعال می فرماید: وَ سُقُوا ماءُ حَمیماً فَقَطَع اَمعاءهُم؛ کسانی که در آتش دوزخ همیشه خواهند بود، از آب جوشان و سوزانی به آن ها نوشانیده می شوند که روده ها و اعضای داخلی آن ها را پاره پاره می کند (محمد: آیه ۱۵)، و در آیه ای دیگر می فرماید: وَالَذین کَفروا لَهُم شَرابٌ مِن حَمیم وَ عَذابٌ اَلیمٌ بِما کانوا یَکفُرُون؛ برای کسانی که کافر شدند، نوشیدنی از آب گرم و سوزان و عذاب دردناکی به خاطر کفرشان در انتظارشان است. (یونس: آیه ۴)

۲- صدید: و آن خونابه ای است که از بدن اهل جهنم خارج می شود، چنانچه در قرآن کریم می خوانیم: به مجرمان گردنکش که در میان آتش سوزان تشنه می شوند، از آب «صدید» که زردابه ی بدن و جراحت دوزخیان می باشد می نوشانند، و آن ها به زحمت، جرعه جرعه آن را سر می کشند، و هرگز مایل نیستند که از آن بنوشند، اما به اجبار در گلوی آن ها می ریزند (ابراهیم: آیه ۱۶)، و از همین رو حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند: وَتَقوا ناراً حَرُها شَدیدٌ، وَ قَعرَها بَعیدٌ، وَ حِلیتُها حَدیدُ وَ شَرابُها صَدیدٌ، ای مردم؛ بترسید از آتشی که حرارتش بسیار است و عمق و گودی آن زیاد است، و وسایل آرایش و زینت های آن از غل و زنجیر، و نوشیدنی آن زردآبه (زخم های) اهل جهنم است.

۳- غَساق: و آن آبی است که سرچشمه و محل جاری شدن آن، از وسط دندان مارها و عقرب های جهنم می باشد، به نحوی که خداوند متعال در قرآن می فرماید: و اِن لِلطاغینَ لَشَرمابٍ، جَهنَم یَطلَونَها فَبِئسَ المِهادُ، هذا فَلیَذوقوه حَمیمٌ وَ غَساق؛ و برای طغیانگران بدترین محل بازگشت، جهنم، که در آن وارد می شوند و چه بسترِ بدی است؟! این نوشیدنی های حمیم و غساق، که باید از آن بچشند. (ص: آیه ۵۵- ۵۷؛ لئالی الاخبار، ج۵؛ ۱۳۴؛ آمال الواعظین، ج۳: ۴۳۱- ۴۳۴)

نویسنده: مصطفی لعل شاطری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منتقد IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    5 3
    چرا اينقدر مردم رو ميترسونيد؟
    • ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۸
      0 0
      شما قرانو بخون بعدا بگو چرا مردمو میترسونن باید از گناهانی که میکنیم بترسیم وقتی دستوری که خدا میده انجامش نمیدیم فقط میگیم دل پاک باشه مهمه نه عزیزم عمل هم مهمه باید عملتم پاک باشه وقتی کار بدی انجام نداده باشیم خاطرمون آسوده است دیگه نمی‌ترسیم
  • زهرا ممتازي IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    5 2
    من خيلي گناه کردم خيلي دروغ گفتم دل خيلي هارو شکستم خيلي ها رو قال گذاشتم بدتر از همه دل يکي رو شکستم که... خدايا منو ببخش
  • هانيه IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    4 1
    چه عنوان چندش آوري. عمق فاجعرو بيان کردين.
  • ارشيا IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    3 2
    بدک نبود.
  • گناهکار IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    4 1
    جالب بود.
  • ياور IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    7 0
    خداوند به تمام ما رحم کند.