احادیث در فضیلت آن بیش از حدّ و خارج از شماره است:
از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده است:ما کودکان خود را به تسبیح حضرت فاطمه علیها السّلام امر مىکنیم،چنانکه ایشان را به نماز دستور مىدهیم،بنابراین آن را ترک مکن،که هرکه بر آن مداومت کند،شقّى و بدبخت نمىشود.
در روایات معتبر وارد شده:ذکر کثیرى که خدا،در قرآن به آن امر فرموده،تسبیح حضرت فاطمه علیها السّلام است،و هرکه بعد از هر نماز،مداومت بر آن داشته باشد،خدا را بسیار یاد کرده،و به آیه فاذکروا للّه ذکرا کثیرا عمل کرده است.
به سند معتبر از حضرت باقر علیه السّلام روایت شده:هر که تسبیح فاطمه علیها السّلام را بگوید،و بعد از آن استغفار کند، خدا او را بیامرزد،و آن را بر زبان صد است،و در میزان عمل هزار،و شیطان را دور مىکند،و خدا را خشنود مىنماید.
به سندهاى صحیح از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده:هرکه تسبیح فاطمه علیها السّلام را پس از هر نماز بگوید،پیش از آنکه پاها را از حالت نماز بگرداند،آمرزیده شود،و برایش بهشت واجب مىشود.
و در حدیث معتبر دیگرى فرمود: پس از هر نماز،تسبیح فاطمه را خواندن،نزد من بهتر است از آنکه در هر روز هزار رکعت نماز بخوانند.د
ر روایت معتبرى از حضرت باقر علیه السّلام نقل شده:به چیزى از تسبیح و تمجید،عبادت الهى انجام نشده که بهتر از تسبیح فاطمه علیها السّلام باشد،و اگر چیزى از آن بهتر بود،حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله آن را به فاطمه علیها السّلام عطا مىفرمود.و احادیث در فضل آن، زیاده از آن است،که بتوان در این رساله ایرا نمود،و در کیفیّت آن اختلافى در احادیث دیده مىشود،و اشهر و اظهر[مشهورتر و محتملتر]آن است،که سىوچهار مرتبه اللّه اکبر و سىوسه مرتبه الحمد للّه و سىوسه مرتبه سبحان اللّه بگوید. و در بعضى از روایات سبحان اللّه پیش از الحمد للّه وارد شده،و بعضى از علما به این صورت جمع بین روایات کردهاند،که پس از نماز به طریق اول بخواند،و هنگام خوابیدن به صورت دوم،و ظاهرا انجام دادنش در هر وقت، به طریق اول که مشهور است بهتر است.و مستحبّ است بعد از تمام شدن تسبیح،یک مرتبه لا اله الاّ اللّه بگوید، چنانکه از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده:هرکه پس از هر نماز واجب،تسبیح حضرت فاطمه علیها السّلام را بجا آورد،و به دنبال آن یک مرتبه بگوید لا اله الاّ اللّه خدا او را بیامرزد،
نقل از مفاتیح الجنان محدث قمی حاج شبخ عباس قمی



نظر شما