جام ملت هاي آسيا درحالي آغازمي شود كه جواد نكونام كاپيتان تيم ملي كشورمان درآستانه شكستن ركورد علي دايي، كاپيتان سابق تيم ملي ايران قراردارد...

نكونام درانتظار شكستن ركورد دايي/سريع ترين هت تريك جام ملت هاي آسيا

به گزارش قدس آنلاين، شانزدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا از ساعت 12:30 امروز (جمعه 19 دی 93) با برگزاری بازی افتتاحیه بین تیم‌های فوتبال استرالیا و کویت آغاز می‌شود. نکات و رکوردهای جالبی در 15 دوره گذشته این بازی‌ها رقم خورده که در زیر نگاهی به آنها می‌اندازیم:

* در 15 دوره گذشته 9 قهرمانی نصیب مربیان خارج از آسیا شده است که در این بین چهار مربی برزیلی با تیم‌های تحت هدایت خود به عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا دست یافته‌اند و پنج قهرمانی نیز نصیب مربیانی از ایتالیا، رژیم اشغالگر قدس، پرتغال، فرانسه و هلند شده است. 

* سه مربی ایرانی به نام‌های محمود بیاتی، محمد رنجبر و حشمت مهاجرانی با تیم ملی کشورمان به عنوان قهرمانی آسیا رسیده‌اند، افتخاری که نصیب دو مربی کره‌ای و یک مربی عربستانی نیز شده است.

* تیم ملی ایران در 12 دوره‌ای که در جام ملت‌های آسیا شرکت کرده است، تنها هفت بار متحمل شکست شده اما در مرحله مقدماتی که رقابت‌ها ‌ساده‌تر هم بوده، پنج بار تن به شکست داده است. تیم ایران در مرحله نهایی به کره جنوبی (سه بار)، عربستان (یک بار)، کویت (یک بار)، ژاپن (یک بار) و عراق (یک بار) باخته و در مرحله مقدماتی مقابل اردن (دو بار)، پاکستان، هندوستان و بحرین شکست خورده است.

* بالاترین سهم از بردهای بزرگ ایران در مراحل مقدماتی و نهایی جام ملت‌ها به مایلی‌کهن اختصاص دارد (شش پیروزی پرگل) و بعد از او جلال طالبی با (چهار پیروزی) و کارلوس کی‌‌روش، برانکو ایوانکوویچ و محمود یاوری با (سه پیروزی) بزرگ در رده بعدی قرار دارند. حسن حبیبی و مساروش هم دو پیروزی در این عرصه داشته‌اند و حشمت مهاجرانی، علی پروین، علی دایی، محمود بیاتی، همایون شاهرخی، محمد رنجبر، افشین قطبی و ناصر ابراهیمی هر کدام صاحب یک برد بزرگ هستند.

* علی دایی بهترین گلزن تمام ادوار جام ملت‌های آسیاست. او در مراحل نهایی جام ملت‌های آسیا در سال‌های 1996، 2000 و 2004 تعداد 14 گل را در 16 بازی به ثمر رسانده است. دایی با احتساب مسابقات مقدماتی این رقابت‌ها بیش از 30 گل در جام ملت‌ها زده است. آقای گل‌های ایرانی جام ملت‌ها هم هفت نفر هستند در شش دوره. همایون بهزادی در سال 1968، حسین کلانی در سال 1972 و بهتاش فریبا در سال 1980، ناصر محمدخانی و شاهرخ بیانی به صورت مشترک در سال 1984، علی دایی در سال 1996 و علی کریمی در سال 2004.

* تا سال 2004، عدنان الطالیانی از امارات و لی مینگ از چین تنها بازیکنانی بودند که تجربه چهار حضور در جام ملت‌های آسیا را داشتند اما مهدی مهدوی‌کیا با حضور در جام ملت‌های 2007 به جمع این دو اضافه شد. نکونام اگر در یکی از دیدارهای ایران در جام ملت‌های 2015 آسیا به میدان برود، به این جمع سه نفر اضافه خواهد شد.

* تاکنون 15 دوره از جام ملت‌ها برگزار شده که ایران و کره ‌جنوبی با 12 حضور رکورددار هستند و پس از آنها چین قرار دارد که 10 بار در جام ملت‌های آسیا حضور داشته است و کویتی که 9 بار حضور در جام ملت‌ها را تجربه کرده است. بعد از کویت؛ امارت و عربستان با هشت حضور، قطر، عراق و ژاپن با هفت حضور و تایلند با شش حضور قرار دارند. نکته جالب چهار قهرمانی ژاپن در هفت دور حضورش در این رقابت‌هاست.

* جواد نکونام در حال حاضر تنها چهار بازی ملی با بازی‌های ملی علی دایی فاصله دارد. در صورت صعود تیم ملی به مراحل بالاتر جام ملت‌های 2015 آسیا، نکونام رکورد بازی‌های ملی دایی را می‌شکند.

* در فهرست تیم اعزامی به استرالیا، کی‌روش نام پنج بازیکن استقلال را قرار داده است که این بیشترین تعداد بازیکن استقلالی در تیم اعزامی به جام ملت‌های آسیا پس از سال 1984 است. استقلالی‌ها در تیم سال 1984 هم هفت بازیکن داشتند که یک رکورد در تاریخ این باشگاه است. 

* ایران با 58 بازی رکورد بیشترین بازی در تاریخ جام ملت‌های آسیا را به خود اختصاص داده است و با 34 برد و با 17 تساوی، بیشترین برد و مساوی را در این مسابقات داشته است. ایران با 112 گل زده تهاجمی‌ترین تیم تاریخ جام ملت‌های آسیاست و با دومین تیم گلزن این مسابقات که کره‌جنوبی است، 20 گل فاصله دارد.

* ایران در مجموع با 119 امتیاز (سه امتیاز برای برد و یک امتیاز برای مساوی) بهترین عملکرد را در تاریخ جام ملت‌های آسیا داشته است. ایران با پیروزی 8 بر صفر مقابل یمن جنوبی در سال 1976 رکورد بهترین پیروزی در تاریخ این مسابقات را نیز به خود اختصاص داده است.

* علی جباری با زدن سه گل در 8 دقیقه در جام ملت‌های 1972 برابر تایلند سریع‌ترین هت‌تریک جام ملت‌ها را به نام خود ثبت کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.