گروه اقتصادي- فرزانه غلامي - رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به فضای خشک بورس، از افت شدید فروش سهام در سال جاری ابراز تأسف کرد.

 اعلام جزئیات واگذاری استقلال و پرسپولیس

 به گزارش خبرنگار ما، علی اشرف عبدا... پوری حسینی در نشستی خبری با اشاره به فروش سه هزار میلیارد تومان از 30 هزار میلیارد تومان سهام عرضه شده، افزود: در مجموع از ابتدای شکل گیری سازمان تاکنون 136 هزار میلیارد تومان سهام فروخته شده که 36 درصد از این واگذاری در دولت فعلی بوده است. به گفته وی، میزان واگذاری‌ها به عموم از طریق رقابتی 60 هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم 29 هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و 30 هزار میلیارد تومان بابت سهام عدالت بوده است.

پوری حسینی خاطر نشان کرد: بر اساس قانون امسال باید واگذاری‌های گروه یک و دو به پایان برسد، اما این امر محقق نمی شود. افزون بر این، خصوصی سازی 216 شرکت در سال جاری به تصویب رسیده و در سال آینده هم شرکتهای دیگری با مجوز مجلس واگذار خواهد شد. بنا به اظهارات رئیس سازمان خصوصی سازی به رغم ناملایماتی که بخشی از آن به وضعیت بورس مربوط است، از میان 216 شرکت کار واگذاری 132 شرکت به اتمام رسیده و27 شرکت هم در حال اصلاح ساختار هستند تا آماده واگذاری شوند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه برای واگذاری استقلال و پرسپولیس کارشکنی های بسیار سنگینی شده است، افزود: دولت تلاش کرد امن ترین روش را برای واگذاری این دو باشگاه انتخاب کند تا خریدار سرخابی هم با کمترین دغدغه نسبت به گذشته و آینده حرکت کند. بر این اساس آگهی مزایده چاپ شده، روز دوشنبه 27 بهمن ماه پاکتها باز می شود و تمام جلسه به صورت زنده پخش خواهد شد. پوری حسینی با بیان اینکه مزایده بر اساس اهلیت است و در بورس نیست، ادامه داد: تمام بدهی های گذشته این دو باشگاه بر عهده دولت است. وی خاطر نشان کرد: تا ساعت 14 روز دوشنبه 27 بهمن ماه هیچ احدی از تعداد متقاضیان مطلع نخواهد شد و در سازمان خصوصی سازی ترتیبی اتخاذ شده که امکان دریافت اطلاعات درباره تعداد پاکتها وجود ندارد.

پوری حسینی افزود: من هم تعداد متقاضیان را نمی دانم و اگر هم بدانم، اعلام نمی کنم، اما این را بدانید که برخی از متقاضیان حاضرند میلیاردها تومان هزینه کنند تا بدانند چند پاکت با چه ارقامی برای این دو باشگاه به سازمان رسیده است.

به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، این افراد مایلند در صورت عدم دریافت پاکت توسط سازمان، قیمت پایه را در پاکتهای خود درج کنند تا بدین وسیله میلیاردها تومان قیمت این سهام کاهش یابد.  وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص درآمدهای سازمان در سال جاری اظهار داشت: تا پایان سال جاری حدود 85 تا 90 درصد وظایف بودجه ای محقق می شود که این امر به دلیل عملکرد این سازمان در سالهای گذشته  است.

پوری حسینی در مورد واگذاری سهام پست بانک نیز اظهار داشت: خریدار بابت خرید نیروگاه به سازمان خصوصی سازی بدهکار بود که این برخلاف متن آگهی فروش بود و قرار شد این بدهی از محل پنج هزار میلیارد تومانی که مجلس مجوز تهاتر آن را داده بود  و 2500 میلیارد تومانی که به  خریداران نیروگاه های برقی اختصاص یافته بود، پرداخت شود.

وی تأکید کرد: خریدار پست بانک نه تنها بدهی اش تهاتر شده، بلکه قسمتی از اقساط آینده را پرداخت کرده است.

معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: لایحه سهام عدالت تا چند هفته آینده توسط هیأت وزیران بررسی می شود و برای آن کار کارشناسی سنگینی صورت گرفته است. رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: برای آزاد سازی سهام عدالت از برنامه عقب نیستیم و 14 ماه فرصت داریم تا از محل سود سهام،  بخشی از آن را آزاد  کنیم  که تا پایان سال جاری بر اساس برآوردها 34 درصد از ثمن معامله سهام عدالت دریافت می شود.

به گفته وی، در بهترین حالت کمتر از 50 درصد از ارزش سهام از محل سود آنها  تا پایان این مدت پرداخت می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.