احمد محمد اسماعیلی - پیش گفتار : سال 93 و 94 برای امین حیایی یک رنسانس و شروع دوباره در عرصه کاری است و بتدریج با اکران فیلمهایی که بازی کرده، دوباره تبدیل به همان بازیگر محبوب، متواضع و دوست داشتنی شده است. 

با حرف‌های قلمبه سلمبه سالن سینما پر نمی‌شود

شروع این قضیه با اکران فیلم «آتش بازی» زده شده است، فیلمی که همه چیز برای جذب مخاطب دارد. داستانی سر راست و ساده بدون ادا و اطوارهای روشنفکری که امین حیایی دوباره در نقشهای محبوب مردم که آدمی کمی خاکستری بامرام و لوطی صفت است که با وارد شدن در یک بازی موش و گربه وار با شخصیت دیگر فیلم (الناز شاکر دوست)، داستان پرکششی را رقم می‌زند. البته امین حیایی با حضور در چند کار موفق مثل «ساخت ایران» و «شیش و بش» زوج موفقی با محمد رضا گلزار ساخته است.

اولین تجربه سینمایی جدی سینمایی امین حیایی «دو همسفر»  ساخته اصغر‌هاشمی در اوایل دهه هفتاد است و بتدریج با درخشش در نقشهای مختلف توانایی‌هایش را به رخ کارگردانهای سینما کشاند.

«عروس خوش قدم»، «بوی بهشت»، «آپارتمان»، «زن زیادی»، «شام عروسی»، «کلاه پهلوی»، «قرمز»، «ستاره‌ها»، «دایره ی زنگی»، «دو همسفر»، «دستهای آلوده»، «مزاحم»، «تب»، «میهمان مامان»، «نقاب»، «شارلاتان»، «ستاره»، «چه کسی امیر را کشت»، «شب»، «زنها فرشته‌اند»، «آکواریوم»، «پوپک و مش ماشاا...»، «شمس العماره»، «قلب یخی» و...... عمده کارهای موفق امین حیایی در سینما و تلویزیون بوده‌اند و حیایی نشان داد سوپر استاری است که در تلویزیون هم با بازی در سریالهایی مثل روزگار جوانی موفق است.

 ویژگی مهم کاری امین حیایی همکاری او با طیفهای از کارگردانهای تجاری و هنری و مؤلف سینماست.

همکاری با داریوش مهرجویی، سیروس الوند، مهدی کرم پور، مسعود ده نمکی، فریدون جیرانی و آرش معیریان مؤید این نکته است که حیایی، بازیگر نقش‌پذیری است و توان ایفای نقشهای جدی، خاص، فانتزی، کمدی، مثبت ومنفی و قهرمان و ضد قهرمان را دارد.

 شاید یکی از بهترین بازی‌های حیایی در نقشهای منفی در فیلم «نقاب» و در کنار پارسا پیروز فر  رقم خورد. تیپ سازی خصیصه بارز دیگر کارنامه بازیگری حیایی محسوب می‌شود و بخصوص در تیپ لمپنهای با مرام و شوخ و شنگ، تجربه‌های موفقی در «میهمان» و «اخراجی‌ها» داشته است.

 حیایی به خاطر بازی در فیلم «شب» به کارگردانی صدر عاملی، برنده سیمرغ بازیگری از جشنواره فیلم فجر شد و برای نقش مکمل «عروس خوش قدم» برای او کاندیداتوری جشن خانه سینما را به ارمغان آورد وهمچنین نقش اصلی «دختر ایرونی» که با بازی روانش جایزه حافظ جشن دنیای تصویر را از آن خود کرد.

با حیایی در باره حضورش در «آتش بازی» و سایر فعالیتهایش در عرصه‌های مختلف هنری گفت‌وگویی انجام داده‌ایم .

 

 

معمولاً بازیگران در دوران کاریشان دوره‌های مختلفی را تجربه می‌کنند، برای شما این دوره‌ها چه تعریفی دارد؟

در حدود بیست و پنج سال است که به بازیگری می‌پردازم و به تعبیری، دوران سوم بازیگری‌ام را تجربه می‌کنم .

 در سالهای اخیر در فیلمهایی مثل «سن پترزبورگ»، ساخته بهروز افخمی نقشهای مکمل و یا مهمان خوب و متفاوتی بازی کردید ، این نوع نقشها برای شما چه جذابیتهایی دارد؟

به بازی در این نوع نقشها علاقه خاصی دارم و معتقدم، به عنوان یک بازیگر با تجربه باید با انتخابهایم این فرصت را به سایر بازیگران جوان بدهم که بتوانند توانایی‌های خودشان را بروز بدهد. خیلی از بازیگران جوان را می‌شناسم که با وجود توانایی و استعداد بازیگریشان، در سایه مانده‌اند و نتوانسته‌اند نقشهای مهم و اثر گذاری را بازی کنند. شاید حضور من در این نوع نقشها باعث شود بازیشان بهتر دیده شود . درهر حال معتقدم، این نوع کارها می‌تواند به سینمای ایران کمک کند و کسانی بتوانند به فعالیت حرفه ایشان ادامه بدهند که لیاقت و شایستگی این کار را دارند. با حضور بازیگران تازه نفس، مستعد و داستانهای جذاب و کارگردانی قوی است که می‌توانیم انتظار استقبال مردم و مخاطبان را از فیلمهای سینمایی داشته باشیم . در این سالها بدون توجه به بلندی وکوتاهی نقش، پیشنهادهای متفاوت و متنوع بازیگری را قبول کرده‌ام و تلاش کردم که روی فیلمنامه دقت بیشتری داشته باشم و اولویت اصلی‌ام برای حضور در فیلم باشد .

خیلی از بازیگران هم نسل شما  همچنین رویه‌ای درپیش گرفته‌اند، آیا این روند مسأله از قبل تعیین شده‌ای است ؟

نه ، مسأله از قبل فکر شده‌ای نیست و فکر می‌کنم پیشنهادهای نقشهای این نوعی هم در این انتخابها مؤثر بوده است .  قبول پیشنهاد بازیگری در لحظه است و خیلی نمی‌توان با توجه به شرایط سینمای ایران برایش راهبرد بلند مدتی ترسیم کرد. درفیلم «سن پترزبورگ»، شخصیتی که پیمان قاسم خانی بازی کرد در ابتدا قرار بود من بازی کنم و بهروز افخمی هم برای بازی این نقش با من صحبت کرد. اما در آن زمان درگیر بازی در مجموعه «کلاه پهلوی» بودم و نمی‌توانستم در نقش اصلی «سن پترزبورگ» که دو ماه باید مدام در سرصحنه می‌بودم، بازی کنم و به همین دلیل با توجه به قرار دادی که با حمید اعتباریان، تهیه کننده فیلم داشتم، در نقش دیگری که یک قاتل حرفه‌ای بود، بازی کردم و قبلاً هم تجربه بازی در چنین نقشی را نداشتم و برایم  جذاب بود . درگذشته نقشی را که پیمان قاسم خانی در سن پترزبورگ بازی کرد، ایفا کرده بودم و برایم تکراری محسوب می‌شد .

جنس قاتل بیشتر از جنس قاتلهای فیلمهای‌هالیوودی بود؟

بله، من هم چنین عقیده‌ای دارم وفیلم ساختار و مبنای فانتزی داشت . بهروز افخمی عقیده داشت که قصد دارد در شروع مخاطب تصور کند که با فیلم رئالی روبه‌روست  و هر چه داستان به جلو می‌رود، فضای فیلم فانتزی می‌شود و در بازی‌ام هم همین نشانه‌ها و ویژگی‌ها را رعایت کردم .

اگر نقش اصلی فیلم را بازی می‌کردید، می‌توانستید با محسن تنابنده زوج هماهنگی را به وجود بیاورید؟

بله ، امیدوارم در فیلمهای بعدی با تنابنده چنین همکاری داشته باشم .

سینما برای استقبال دوباره مخاطب باید چه فرمولهایی را در فیلمسازی رعایت کند؟

باید در وهله اول شخصیتهایی را که در گذشته مردم در سینما با آنها ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند و بابت دیدنشان  بلیت خریده‌اند، دوباره مورد بازنگری و توجه قرار داد. در قبل از انقلاب سینما ستاره محوربود وبازیگران عامل اصلی فیلم دیدن مردم بودند. باید دوباره به این الگو رجعت داشته باشیم .خیلی‌ها دوست دارند بازی من و پرویز پرستویی ویا رضا عطاران و محسن تنابنده را کنار هم ببینند. اگر بازیگران محبوب در فیلمی کنار هم قرار بگیرند، مطمئن باشید مردم به سینما می‌روند و سینما دوباره رونق می‌گیرد و امیدوارم با همت فیلمنامه‌نویسان، چنین اتفاقاتی بیفتد و دوستان نویسنده اگر بر مبنای کاراکتر و نوع بازی بازیگران محبوب، فیلمنامه بنویسند، مردم از چنین قصه‌هایی استقبال می‌کنند . مردم به‌اندازه کافی رمانهای زیبا  را خوانده‌اند و یا نصایح و پندهای اخلاقی را بر پرده سینما دیده‌اند واز طرف دیگرهم اگربخواهند این پیامها را ببینند، برنامه‌های خبری  شبکه‌های مختلف و متنوع تلویزیون را دنبال می‌کنند. مردم دوست دارند رفاقت و در کنار هم بودن ستاره‌ها را در کنار هم ببینند.

 

خودتان برای ساخت چنین فیلمهایی طرح و یا   نوشته‌ای آماده ندارید؟

طرح خوبی دارم که زمان داستانش به قبل از انقلاب مربوط است و دوگروه متفاوت با هم به چالش می‌رسند.

در‌هالیوود، فیلمهای زیادی با این فرمول ساخته می‌شود؟

 بله، «دارو دسته‌های نیویورکی»، ساخته مارتین اسکورسیزی با بازی دو ستاره مطرح سینمای آمریکا یعنی «دانیل دی لوئیس»، «لئوناردو دی کاپریو» و چند بازیگر نامدار و محبوب دیگر مثل «لیام نیلسون» و «کامرون دیاز» در کنار هم در این فیلم که به جدال خیر و شر و خوبی و بدی می‌پرداخت، بازی کردند.

 دوست دارید این نوع فیلمها را چه کارگردانهایی بسازند ؟

 مسعود کیمیایی به خوبی این فضاها و تنش بین خیر و شررا می‌شناسد و بازیگرانی مثل رضا عطاران،بهرام رادان و  محمد رضا گلزار می‌توانند در چنین نوع فیلمی بازی کنند .

اعتقاد ندارید که باید برای مسعود کیمیایی در فیلمی بازی می‌کردید؟

چرا که نه ، تا به حال این سعادت را نداشتم و قبلاً برای بازی در چند فیلم از من دعوت کردند، اما درگیر بازی در فیلمهای دیگری بودم و امکان همکاری فراهم نشد .

به کدامیک از قهرمانهای فیلمهای مسعود کیمیایی علاقه بیشتری دارید؟

«داش آکل»، «قیصر»، «اعتراض»، «ضیافت»، «ردپای گرگ» فیلمهای مورد علاقه‌ام است که فرامرز قریبیان در «ردپای گرگ» معرکه بازی کرده بود و همیشه قریبیان در فیلمهای کیمیایی خوب است وشخصیت دوست داشتنی دارد و بزرگانی مثل انتظامی و قریبیان همیشه در فیلمهای کیمیایی  باید حضور داشته باشند.

همبازی شدن شما با انتظامی در فیلم شب باعث شد سیمرغ بهترین بازیگر را از جشنواره فیلم فجر به دست بیاورید؟

 بله، عزت‌ا... انتظامی، بازیگر متعهد و جدی نسبت به فیلمی که بازی می‌کند، است. در این سن و سال بالا در حین کار همیشه استرس و اضطراب خوب شدن  کیفیت فیلم را دارند . روی نقشی که قرار است بازی کنند، مدتها فکر می‌کنند و برایش معماری و راهبرد تعیین می‌کنند. امیدوارم موقعی که به سن و سال ایشان برسم، چنین انرژی و توانی داشته باشم و عزت‌ا... انتظامی همیشه برایم الگوست .

به چه دلیل فیلمهای بزرگانی مثل مسعود کیمیایی ، داریوش مهرجویی و کیومرث پور احمد در زمان نمایش آخرین فیلمهایشان درجشنواره فیلم فجر و اکران نتوانستند نظر مردم و مخاطبان را جلب کنند؟

در زمان نمایش این فیلمها، درگیر بازی در فیلم بودم و نتوانستم آنها را ببینم و نمی‌توانم نظر قطعی در این باره بدهم و در زمان اختتامیه هم فیلمهای دیگری جوایز را به دست آوردند. درهر صورت ذایقه نسل جوان تغییر پیدا کرده و چیزهای دیگری می‌خواهند. فیلمهای ساده و سر راست با قصه جذاب و کارگردانی خوب می‌تواند یک الگوی مناسب برای فیلم سازی باشد.

 نگاه آوانگارد و روشنفکری در فیلمسازی باعث دورتر شدن مخاطب از سینما می‌شود وعموم مخاطبان سینما، عام هستند و نمی‌شود حرفهای قلنبه و سلمبه و فلسفی به خوردشان داد. یکی دیگر از راه‌های آشتی دادن مردم، ساخت فیلمهای کودکانه جذاب و فانتزی گونه است. اقبال خانواده‌ها از سینما در دهه شصت وهفتاد نشان داد، فیلم کودک سوای مخاطبانش، می‌تواند خانواده‌ها را به سینما بکشاند و باید «کلاه قرمزی»ها و «مدرسه موشهای» دیگری ساخته شود. یادم می‌آید آن سالها دم سینماها صف انبوهی از مردم وجود داشت و البته نباید منکر جذابیتهای جدیدی مثل شبکه‌های ماهواره‌ای و نسخه‌های با کیفیت دی وی دی فیلمها بود که رقیب فیلمهای سینما شده‌اند. این روزها خیلی از مخاطبان ترجیح می‌دهند منتظر آمدن نسخه دی وی دی فیلمهای اکران شده باشند تا در خانه آن را تماشا کنند. مدیران سینما باید جذابیتهای جدیدی را در سینماها به وجود بیاورند تا مخاطب انگیزه پیدا کند که از خانه خارج و به سینما بیاید. من خودم موقعی که خارج از کشور به سینما می‌رفتم، به عشق خوردن پاک کورن عسلی بود! در سینماهای ما این نوع تنقلات و چیزهای جذاب کمتر وجود دارد . تجهیز سینماها به امکانات نمایشی مدرن و به روز مثل  تری دی هم یکی از عاملهای مهم انگیزشی است .

آیا در فیلم «خودزنی» هم مثل «سن پترزبورگ» درگیر کار دیگری بودید که نتوانستید نقش اول فیلم را بازی کنید؟

بله ، در این فیلم هم درگیر کار دیگری بودم و چون احمد کاوری تمایل داشت من حتماً در فیلمش بازی کنم، نقش کم حجمتری را بازی کردم ونقش هم نقش متفاوتی بود و در گذشته نظیر نقش اول فیلم «خودزنی» را در فیلم سنگ کاغذ قیچی بازی کرده بودم .

به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات ناخوشایندی که در اجرای تئاتر «قحطی نور» برایتان پیش آمد، از تئاتر دلزده شده باشید؟

 نه، دلزده نشدم و اتفاقاتی افتاد که نباید دنبال مقصرش بگردیم. من روی قول مساعدی که مسؤولان تئاتری، مثل وزیر ارشاد وقت از یک اجرای پر هزینه داده بودند وارد پروسه اجرای این نمایش شدم. درحدود یک میلیارد و چهارصد هزار تومان هزینه اجرای نمایش «قحطی نور» شد و این هزینه را با دوستی و جذب حمایتهایی در حدود هشتصد میلیون تومان کاهش دادم  و همه این هزینه‌ها را خودم  با قرض و قوله  کردن پرداخت کردم.  قرار بود برای تبلیغات نمایش چهل بیلبورد در سطح شهر در اختیار داشته باشم که متأسفانه انجام نشد و قولهای سید محمد حسینی، وزیر ارشاد وقت هم به مرحله عمل در نیامد و از یک کار موسیقیایی تئاتری ارزشمند و تفکر برانگیز حمایت نشد . نمایشی که پیامش صلح ، دوستی و تکریم شأنیت انسانی بود و اشکالی ندارد که این هزینه‌ها را انجام دادم و این کار را در قبال لطف و مهربانی خداوند به او تقدیم کردم. برای اجرای این نمایش درخارج از کشور برنامه‌هایی دارم و نور وکلیپهای این نمایش می‌تواند برای مخاطب آن ور آبی جذاب باشد و درخواستهایی برای اجرای این نمایش از ژاپن، اتریش، آمریکا، کانادا و چند کشور دیگر انجام شده است. این نمایش 57 بازیگر دارد و بردن این تعداد بازیگر برای اجرای نمایش در خارج از کشور کار سختی است.

آیا به نظر شما اظهار نظری که چند سال قبل در باره خانه سینما انجام دادید، باعث نشد در آن دوران درسینما پیشنهادهای کمتری به شما انجام بشود ؟

من حرف بدی نزدم. همه ما از یک خانواده ( سینما) هستیم و خودمان باعث شدیم این اتفاقات برای خانه سینما رخ بدهد و از بیرون برای این نهاد تصمیم گیری بشود و برخی‌ها بخواهند تفرقه ایجاد کنند تا منافعشان حفظ شود. من آن زمان گفتم که باید صمیمیت و رفاقتها ایجاد شود و همه دوستانی که چشم دیدن سایر فیلمسازان را ندارند، این نگاهشان را تغییر بدهند و مثبت نگرتر بشوند و حسادتها و رقابتهای کاذب و مخرب را فراموش کنند و با هم دوست باشند و با این روند است که سینمای ایران می‌تواند جلوه جهانی داشته باشد . خوشبختانه بعد از دوران پر التهاب، دوباره خانه سینما به روند عادی‌اش بازگشته است و ثبات دارد .

به نظر می‌رسد در آن دوران، برخی از تهیه کنندگان سینما شما را بایکوت کنند؟

نه، پیشنهادهای زیادی داشتم و چند تا از آنها را بازی کردم و من حرفه‌‌ای‌ام و کارم را به بهترین شکل انجام می‌دهم و اگر دوستان تهیه‌کننده نمی‌خواهند با من کار کنند، من به خواسته‌شان احترام می‌گذارم و هیچ وقت خودم را به کسی تحمیل نکرده‌ام و به  جز بازیگری در سینما، ده‌ها امکان بازیگری در کارهای مختلف برایم وجود دارد .

 

 

شهاب حسینی فیلم اولش را ساخت و نیکی کریمی هم فیلم چهارمش را ساخته است . آیا شما دغدغه فیلمسازی ندارید؟

نه، بازی‌ام و دوستانم انرژی و علاقه به فیلمسازی داشتند که وارد این عرصه شده‌اند. کارگردانی، مدیومی است که سازنده، حرف دلش را درقالب یک فیلم به مخاطب عرضه کند. من اگر هم فیلم  شخصی بسازم با سرمایه شخصی‌ام انجام خواهد شد و نمی‌خواهم با پول دیگران ایده و تفکرهایم را به تصویر بکشم. البته فیلم گیشه پسند با سرمایه تهیه کننده  ساختن کار بدی نیست و به آن اعتقاد دارم .

در زمینه موسیقی هم حضور جدی در این سالها داشتید ؟

بله ، با بازی در فیلم «بوی بهشت» و با همکاری با گروه کویر، تهیه آلبوم «باران» و نمایش «قحطی نور»، علاقه‌ام را به موسیقی نشان داده‌ام و آلان هم به اتفاق پدرام نصیری، «آلبوم زندگی سفید» را کار کرده ایم که ازده تراک تشکیل شده و در تهیه این آلبوم دوستانی نظیر محمد رضا رهنما، کامبیز شاهین‌مقدم، دنیا کندری، روزبه معینی و استودیو پاپ با من همکاری داشتند.

خیلی از بازیگران مطرح‌ هالیوودی مشاور تغذیه ، ورزش هستند ، شما در این زمینه چه برنامه‌هایی دارید ؟

همیشه ورزش جزیی از زندگی شخصی‌ام بوده است و از بچگی ورزشهای  مختلفی را انجام داده‌ام، بنابراین از مشاور ورزشی استفاده نمی‌کنم. روز به معینی که بازیگر است به عنوان مشاور حقوقی با من همکاری می‌کند و چون از روحیات من شناخت دارد، کل کارهای حقوقی و قراردادهای بازی‌هایم را انجام می‌دهد و حضور مدیر برنامه حقوقی به تمرکز کاملم روی بازی‌ام کمک زیادی انجام داده است. همه بازیگران به دلیل شغلشان در طول روز تماسهای زیادی دارند که می‌تواند باعث عدم تمرکز در کارشان بشود و به همین دلیل مدیریت این امور  را  نیز روز به معینی انجام می‌دهد .

بیشتر چه ورزشهایی انجام می‌دهید؟

 فوتبال، بدمینتون، پینگ پنگ، تنیس، شنا، اسکی، دوچرخه‌سواری، سوارکاری و کلا همه ورزشهایی را که در ایران فعال است، دنبال کرده‌ام .

آیا تبحر داشتن در برخی از ورزشها مثل اسب سواری و شمشیر بازی برای یک بازیگر خیلی مورد نیاز است؟

بله، برای بازی در نقشهای تاریخی اگر بازیگر به اسب سواری شناختی نداشته باشد نمی‌تواند کارش را درست انجام بدهد. شناخت ازتیر‌اندازی و شمشیر بازی هم برای این بازی در این نوع نقشها مسأله ضروری است .

علاقه نداشتید با تیم ملی فوتبال هنرمندان در جام جهانی هنرمندان در روسیه حضور پیدا می‌کردید؟

موقعی این تیم تشکیل شد که من درگیر بازی در چند کار بودم و فرصت شرکت در تمرینات را نداشتم . البته در تیم تنیس هنرمندان عضویت دارم.

در این تیم با چه بازیگرانی همبازی هستید؟

امیر علی دانایی، یکی از اعضای فعال این تیم است و منتظریم که به صورت جدی فعالیت داشته باشیم و بیشتر بازی‌هایی که انجام دادیم، کارکرد خیریه‌ای داشته است .

خیلی از بازیگران برای زندگی، مناطق آرام و خوش   آب و هوای تهران را انتخاب کرده‌اند . برای شما زندگی در لواسان چه تبعات مثبتی دارد ؟

 کار بازیگری نیاز به آرامش و راحتی دارد و یک بازیگر نیاز دارد بعد از حضور در یک فیلم و یا یک سریال که چند ماه وقتش را صرف آن می‌کند، مدتی در جای خلوت و آرامی به استراحت بپردازد . بازیگری یکی از سخت ترین حرفه‌های دنیاست و من بازیگر در روزهای تعطیل احتیاج دارم در کنار خانواده به دور از هیاهو و شلوغی شهر بزرگی مثل تهران تمرکز داشته باشم . موقعی که بازیگر از نظر روحی آماده شود، تغذیه و ورزشش هم مرتب و با برنامه می‌شود . موقعی که همه این عوامل برای بازیگر فراهم شود، با تسلط وبدون هیچ عامل بازدارنده حاشیه‌ای جلوی دوربین می‌رود . موقعی که در تهران زندگی می‌کردم، تمام همسایه‌ها، من را می‌شناختند و برخی از آنها بدون درنظر گرفتن زمان و موقعیت مناسب، حتی صبح زود از من تقاضای امضا و گرفتن عکس یادگاری می‌کردند و چون همیشه اعتقاد دارم که باید با روی گشاده با مردم برخورد داشته باشم و به همین دلیل تصمیم گرفتم در مکانی خلوت زندگی کنم و در این محیط به مطالعه و بررسی فیلمنامه‌هایی که برای بازی به من پیشنهاد می‌شود و تفکر سازنده بپردازم .

آیا اهل ورزشهای ذهنی هستید؟

بیشتر به آموخته‌های تجربی‌ام  اتکا دارم و در همین راستا یوگا و تائیچی کار می‌کنم . به منصه درآوردن انرژی درون هم بسیار برای یک بازیگر مهم است و این ورزشها اعتقاد به انرژی درون را زیاد تر می‌کند . داشتن این انرژی مثبت حتی باعث می‌شود روی دیگران اثر گذار باشید و نگرش انسان را به دنیا و جهان هستی تغییر می‌دهد . موقعی که ذهن بازیگر آزاد و رها باشد، با نقشش ارتباط خوبی برقرار می‌کند .

 

 

چقدر خودتان را موظف می‌دانید که پاسخگوی پرسشهای مردم و طرفدارانتان باشید؟

من همیشه خودم را موظف می‌دانم که پاسخگوی مخاطبانم باشم و تلاشم بر این است که با انرژی و درست، پاسخ مردم را بدهم. گاهی پیش آمده که خسته بوده‌ام، اما بازهم سعی کردم برخورد مناسبی داشته باشم تا خاطره خوبی از من در ذهن مخاطب باقی بماند. حتی چند باری که حالم خوب هم نبود، با زهم با آرامش پاسخ پرسشهای مردم را دادم .البته من وظیفه‌ام را انجام دادم و از این بابت منتی بر سر مردم ندارم، چون همین مردم هستند که آثار ما را می‌بینند و در موردشان نظر می‌دهند.

  با بهمن گودرزی در فیلم «شش و بش» تجربه موفقی داشتید؟

 بله، «شش و بش»، فیلم خوش ساخت و مخاطب پسندی بود و بهمن گودرزی که سالها به عنوان دستیار کارگردان در سینما فعالیت می‌کرد، نشان داد کارش را بلد است و موقعی که قرار شد دوباره در فیلم «آتش بازی» همکاری کنیم، بعد از خواندن فیلمنامه، از این پیشنهاد استقبال کردم و بازی در فیلم را پذیرفتم .

شما در فیلم میهمان، یک راننده تاکسی مشتی و بامرام تهرانی و یا در سریال «خوب و بد و زشت» در نقش یک سابقه دار جنوب شهری که به اصول خاص خودش وفادار است، بازی کردید که شامل طیفهای متنوعی از این جنس آدمها بود. این نوع ویژگی‌ها چقدر برایتان حایز اهمیت است؟

برای هر نقشی که بازی می‌کنم، یک سری رفتار و جزییات شخصیتی اضافه می‌کنم . به طور مثال راننده تاکسی فیلم «میهمان» به کارگردانی سعید اسدی تیز و بز راه می‌رفت و راه رفتنش هم سینه کفتری بود. خودم با خواندن فیلمنامه این ویژگی را به نقش اضافه کردم. برخی از دوستان خرده می‌گیرند که چرا امین حیایی در برخی از فیلمهایش مثل «شش و بش» و «میهمان» شبیه به هم بازی کرده است، اما این طوری نیست و من در نوع راه رفتن و نوع حرف  زدنش در هر نقشی اکسان گذاری انجام می‌دهم و در سریال «خوب ، بد و زشت» ویژگی غیرتی بودن را به نقش اضافه کردم ودر حدود بیست نوع مدل مختلف راه رفتن در فیلمها و سریالها مورد استفاده قرار می‌دهم.

آیا در مورد استفاده از این نوع راه رفتن  با کارگردان هم همفکری می‌کنید؟

با خواندن فیلمنامه و سنجش ویژگی‌های شخصیت، به کارگردان پیشنهاد می‌دهم و کارگردان بنا به صلاحدیدش با استفاده از این روشها موافقت می‌کند. در همین فیلم «آتش بازی» با توجه به اینکه کیا یک بچه زرنگ بود و می‌بایست ظاهر مرتبی داشته باشد تا بتواند روی دیگران تأثیر بگذارد. در بیشتر سکانسها خیلی مرتب و با ادب حرف می‌زد و در ضمن خوش لباس و شیک و پیک هم بود .

 مخاطبان عام سینما معمولاً شما را در نقش همین آدمهای زبرو زرنگ پایین شهری و شیک و مرتب دوست دارند؟

الان فضای جامعه به گونه‌ای است که مردم دوست دارند به دنبال خنده و نشاط باشند و سینما می‌تواند چنین امکانی را برایشان فراهم کند و البته با توجه به شرایط و مشکلاتشان سخت می‌خندند و با هر کار ساده‌ای نمی‌شود خنده بر لبانشان آورد و در همین فیلم «آتش بازی» هم چاشنی طنز در رابطه بین دو شخصیت کمک می‌کند مخاطب با کار ارتباط برقرار کند و با حرف شما در مورد توجه مردم به نقشهایی که من نقش آدم زبرو زرنگ را بازی می‌کنم، توجه بیشتری دارند، موافق هستم. در سریال «ساخت ایران» هم کم و بیش چنین نقشی را البته با تفاوتهایی بازی کردم .

استقبال مخاطبان از «آتش بازی» چگونه بود؟

خوشبختانه استقبال خوب بوده است و در چند نمایشی که فیلم را همراه مخاطبان در سینما دیدم، مردم از فیلم و فضایش احساس رضایت داشتند و این برایم فوق العاده حائز اهمیت است که مردم فیلمهایم را دوست داشته باشند. «آتش بازی» فیلمی است که بدون ادا و اطوار سالم و شریف، قصه‌اش را برای مخاطب روایت می‌کند و مخاطب حین دیدن فیلم، با شخصیتهای فیلم و کیا احساس نزدیکی و همذات پنداری می‌کند.

+++

پیشنهاد از شما مصاحبه از ما

خوانندگان محترم دیدار می توانند نظرها و پیشنهادهای خود درباره این صفحه را با ما در میان بگذارند، شما می توانید با درج کلمه دیدار در ابتدای پیامک خود، نام فرد مورد نظر را برای انجام مصاحبه به ما اعلام کنید تا همکاران ما مقدمات انجام مصاحبه با شخص مورد نظر را فراهم نمایند. شماره پیامک : 3000737273

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.