زهره کهندل - مگر می‌شود مشهد باشی و شب قدر را در حرم امام رضا (علیه السلام) نباشی؟

روشن‌ترین نقطه شهر سیاهپوش شد

 

مگر می‌شود حرم مطهر در چند کیلومتری شما باشد و از پای گیرنده‌های تلویزیون، آن همه شکوه و عظمت را ببینید؟

مگر دل رضایت می‌دهد به دوری؟

... باید رفت و غرق در نور شد.

در شب قدر، تمامی خیابان‌های شهر روشن است و بسیاری از مجاوران با پای پیاده راهی حرم مطهر هستند چشم‌ها خیره به گنبد طلاست.

 گنبدی که پرچم سبز آن در اندوه شهادت مقتدای شیعیان با پرچم سیاه تعویض شده است.

 خادمان حرم رضوی برای پذیرایی از جمعیت میلیونی آماده شده‌اند.

 ورودی‌های حرم مطهر، بیشتر شده تا ورود زائران، به آسانی و سرعت انجام شود.

 مسیرهای ورود و خروج زائران و مجاوران با راهنمایی خادمان مشخص شده تا رفت و آمدها منظم باشد.

 بیش از 800 هزار کتاب منتخب ادعیه و اعمال شب‌های قدر نیز تهیه شده تا در نزد زائران توزیع شود.

در شب‌های قدر، همه فضای حرم مطهر فرش شده تا زائران، هر جایی که خواستند بتوانند اقامت کنند.

امسال تمامی درهای ورودی حرم مطهر که در گذشته بسته بود، باز شده تا هر کس در هر گذر و محلی که هست، بتواند چشم به حرم نورانی امام مهر داشته باشد.

* تکریم زائران

خدمه فرش در حال پهن کردن قالی‌های قرمز در صحن‌های حرم هستند.

 همه صحن‌ها مفروش شده تا مردم برای پا کردن و درآوردن کفش‌هایشان به زحمت نیفتند.

 چند صد قالی در صحن‌ها پهن است.

 گرمای طاقت فرسای تابستان و زبان روزه! چه توانی در خادمان هست که آنان را چنین در خدمت‌رسانی، با اراده و مقاوم کرده است؟!

از دربانان گرفته تا خدمه فرش، برادران و خواهران انتظامات، خادمان صندلی چرخدار و ماشین‌های زائربر، فراشان و کفشداران و همه خادمانی که در پشت صحنه مسؤولیت حفظ آرامش و امنیت را بر عهده دارند، فقط و فقط با نیروی عشق، توان کار و خدمت می‌یابند.

 همه شرایط برای پذیرایی بیش از یک میلیون زائر در لیالی قدر آماده می‌شود.

یکی از زائران که همراه با خانواده‌اش به حرم مطهر مشرف شده از اینکه تمامی صحن‌ها مفروش شده، ابراز رضایتمندی می‌کند و می‌گوید: سالهای پیش چون رواق‌ها، لبریز از جمعیت بود و جایی برای نشستن نبود، مجبور بودیم روی سنگ فرشها بنشینیم و چون مراسم طولانی بود، کمی اذیت می‌شدیم اما با مفروش شدن تمامی صحن‌ها، همسرم و بچه‌ها راحت‌ترند.

 پیرزنی که در رواق دارالحجه نشسته است، می‌گوید: توزیع بطری‌های آب معدنی به وسیله خادمان، کار بسیار خوبی است، چون فاصله رواق تا آبخوری صحن‌ها کمی دور است، این را هم در نظر بگیرید که در شبهای قدر، صحن‌ها شلوغ است و آمد و شدها دشوار.

یکی دیگر از خانم‌ها از وجود وضوخانه در داخل حرم مطهر ابراز رضایتمندی می‌کند و می‌گوید: آقایان می‌توانستند در داخل حرم و فضاهای سرباز که شیر آب بود وضو بگیرند و خانم‌ها باید به سرویس‌های بهداشتی بیرون از حرم مطهر می‌رفتند اما الان می‌توانند در وضوخانه‌های داخل حرم، وضو بگیرند.

* عالی‌ترین چشم‌انداز عظمت جهان اسلام

 250هزار متر مربع از فضاهای غیر مسقف حرم مطهر مفروش شد، بسته‌های افطاری در میان نمازگزاران - به روال هر شب - پس از پایان فریضه نماز مغرب و عشاء، در شبهای قدر توزیع شد. یک میلیون بطری آب معدنی نیز به شب زنده‌داران در حرم مطهر رضوی برای رفع تشنگی تقدیم شد.

 

سید خلیل منبتی، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی درباره این اقدامات به خبرنگار ما می‌گوید: مفروش کردن سراسر صحن‌های حرم با انگیزه تکریم زائران و آسایش و رفاه آنان انجام شد. او با بیان اینکه اکنون همه درهای حرم باز است، تأکید دارد: تمامی خدمات داخل حرم با هدف احترام به زائر است.

به گفته منبتی، نظر تولیت معظم و قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در همین راستاست که هم زائران و هم خادمان، با تکریم و احترام روبه‌رو شوند. همه برنامه‌های این معاونت نیز با محوریت اهتمام به این راهبرد، برنامه‌ریزی و اجرایی  شده است.

به باور او در تکریم زائران، نمی توان یک سویه عمل کرد. این امر مشارکت مردم را می‌طلبد و زائران نیز باید با خادمان همکاری داشته باشند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی، وظیفه خادمان را پدید آوردن فضایی آرام و امن برای میهمان علی بن موسی الرضا(علیه السلام) می‌داند و یادآوری می‌کند: تلاش ما این است که شرایط «زیارت مطلوب» را برای زائران فراهم آوریم.

او از انسجام برنامه‌های این حوزه برای میزبانی شایسته‌تر از زائران و مجاوران بارگاه رضوی خبر داده و می‌گوید: حضور منسجم زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در صفوف منظم و فشرده در لیالی بافضیلت قدر، عالی‌ترین چشم‌انداز شکوه و عظمت جهان اسلام در این قطعه از بهشت است.

به گفته این مسؤول، خدمه و خدمتگزاران بارگاه منور رضوی با استقرار دو ساعت پیش از آغاز مراسم در رواق‌ها و صحن‌های حرم مطهر، نقاط تشرف تا خروج زائران را پوشش دادند و خدمت‌رسانی کردند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.