گروه جامعه  / محمد رضایی- «سرعت بخشی به فرآیندهای ثبت اسناد، دقت در ثبت و تشویق مردم به دریافت سند رسمی ...

 سرعت و دقت در ثبت اسناد، پرونده‌های قضایی را کاهش می‌دهد

 علاوه بر کاهش مشکلات ثبتی به کاهش اختلافها و پرونده های قضایی در محاکم منجر می شود».

به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در گردهمایی مدیران کل ستادی و استانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد مقدس، با بیان این مطلب، خاطرنشان کرد: در بحث حل مشکلات مراجعان به مراکز ثبت اسناد و املاک تلاشهای خوبی صورت گرفته، ولی تا نقطه مطلوب فاصله داریم و باید برای روزآمدسازی این خدمات تلاش شود.

 

 عملکرد مناسب سازمان ثبت اسناد

معاون اول قوه قضاییه با ارزیابی خدمات و آمارهای موجود در بحث خدمت رسانی به ارباب رجوع در یکسال گذشته گفت: عملکرد این دوره از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به دوره‌های گذشته بهتر شده و با وجود برخی کاستی‌های جاری، عملکرد مناسبی داشته است.

وی در جمع مدیران ستادی و استانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر تاثیرگذاری وقایع ثبتی در زندگی مردم تأکید کرد و گفت: اگر هر ثبتی را که ما انجام می‌دهیم بتواند از مفسده‌ای جلوگیری کند و نقطه قابل رشدی را در زندگی افراد به‌وجود آورد، قابل احترام است. همچنین با استفاده از هم افزایی توان ادارات و دستگاه‌های پاسخگو باید از نابسامانی‌های ایجاد شده در فرآیند صدور وکالتنامه‌های متعدد و سند‌های عادی که مشکلاتی را برای مردم و قوه قضاییه در اثبات مالکیت و اجرای عدالت ایجاد می‌کند جلوگیری نمود.

 

  دقت در مستند کردن وقایع ثبتی

معاون اول قوه قضاییه با تأکید بردقت در کار‌ها و مستند کردن وقایع ثبتی کشور گفت: بر اساس آیات قرآن کریم کاتب سند باید در عمل به اصول قانونی - و شاهد گرفتن در هنگام صدور سند- در وقایع ثبتی عمل کند و این رسالت بر دوش سردفتران اسناد رسمی، مشاوران امور ثبتی و ناظران آنها یعنی مسؤولان سازمان ثبت اسناد است.

وی در ادامه بیان کرد: چون همه مردم به نحوی با سازمان ثبت اسناد و املاک و دفا‌تر وابسته به آن سر و کار دارند، عملکرد مطلوب یا نامطلوب کارمندان این سازمان در جلوگیری از مفاسد جامعه اثر بخش است وکار خوب شما می‌تواند جلوی بسیاری از منازعات و تنشهای بین اعضای خانواده، شهروندان و نیز بین مردم و حکومت را بگیرد و در کاهش پرونده‌های دادگاه‌ها و خروج از بروکراسی زاید مفید واقع شود.

 

  لزوم ساماندهی اسناد ثبتی

محسنی اژه‌ای طولانی بودن فرآیند پاسخگویی به مردم در ادارات را یک آفت خدمت رسانی برشمرد و تصریح کرد: ‌اگر سندی که امروز تدوین می‌شود دقیق و کامل و عدالت محور باشد می‌تواند تا زمانهای بسیار طولانی تأثیرگذار باشد و راز اینکه در بزرگترین سوره قرآن و بلند‌ترین آیه نیز خداوند به دو مسأله عدالت و تقوا اشاره فرموده به همین دلیل است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه باید در فرآیند خدمت رسانی به مردم قرب الهی مد نظر همه مسؤولان و کارکنان ادارات باشد، گفت: خدمتگزاری به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران یک نوع عبادت است.

 

 ۵۸ میلیون خدمت ثبتی به مردم

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به آمارهای سامانه برخط قوه قضاییه در خدمت رسانی به متقاضیان گفت: پارسال ۵۸ میلیون خدمت از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه شده که حدود ۴۸ میلیون فقره این خدمات به شیوه الکترونیکی صورت گرفته و طبق این آمار، سازمان ثبت در رفع مشکلات حوزه اجراییات نیز رشد خوبی داشته است.

احمد تویسرکانی - معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور-  نیز در این همایش با اشاره به لزوم ایجاد نرم افزارهای شناسایی اعضای جامعه هدف گفت: ایجاد و تقویت بانکهای اطلاعاتی از اقدامهای ثمربخش سازمان ثبت اسناد و املاک است و برای خدمت بهینه به مردم باید توسعه بانکهای اطلاعاتی و تکمیل اطلاعات ادامه یابد.

 

  کاداستر برای همه زمینهای کشور

وی اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر) را یکی از اقدامهای مطلوب در زمینه مشخص کردن قطعات زمین توسط سازمان ثبت اسناد و املاک برشمرد و افزود: این طرح می‌تواند برای پایان دادن به اختلافهای ملکی اثربخش باشد و لازم است این قانون با تامین اعتبار لازم برای همه زمینهای کشور اجرایی شود.

تویسرکانی همچنین با اشاره به کلید خوردن «نهضت کاهش بروکراسی در نهادهای قوه قضاییه» خاطرنشان کرد: سازمان ثبت اسناد در سالهای اخیر تحول و حرکت رو به جلو را آغاز کرده که این حرکت برای مردم نیز قابل لمس است و تلاش داریم با هم افزایی توانمندی ادارات استانی و دفاتر پاسخگو در این زمینه به صورت جهادی فعالیت کنیم.

وی تأکید کرد: توجه به نیروی انسانی به عنوان نخستین اولویت سازمان و داشتن دقت و نگاه جدید و شناخت در چیدمان امکانات و نیروی انسانی و نیز به کارگیری افراد متخصص محورهایی هستند که می‌توانند افزایش کارآمدی و بهره وری بهتر را ایجاد کنند.

 

  لزوم ایجاد وحدت رویه در ثبت اختراعات

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه از نبود زیرساخت قانونی و شفافیت در بحث دستگاه‌های اجرایی و وجود چند متولی در فرآیند ثبت اختراعات به عنوان مشکلی جدی یاد کرد و گفت: ابداعات نخبگان جوان در کشور و ثبت اختراعات باید سامان یابد.

 

  رتبه ایران در ثبت شرکتها، برابر با اروپا

مسؤول ارشد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به رتبه بر‌تر ایران در ثبت اطلاعات ملکی گفت: با بهره گیری از فناوری‌های نوین و تلاش همکاران، رتبه ایران هم‌رده با کشورهای اروپایی شده و سردفتران ایتالیا که هفته گذشته به ایران سفر کرده بودند، اعلام کردند پیشرفت ایران در حوزه ثبت سند رسمی فراتر از تصورشان بوده و ثبت شرکتها و دفا‌تر اسناد رسمی ایران روزآمد شده است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.