مصطفی لعل شاطری: نشست علمی «سبک زندگی امام علی بن موسی الرضا (ع)، همدلی و همزبانی» به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ...

سیره امام رضا(ع)؛ برترین الگو در راستای سبک زندگی اسلامی

و با حضور آیت‌ا... محسن اراکی، مولوی شرف‌الدین جامی الاحمدی و جمع کثیری از نخبگان فرهنگی و ائمه جمعه شهرستانهای شیعی و سنی نشین در راستای دستیابی به سبک زندگی اسلامی-ایرانی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار، رئیس همایش و مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ضمن اشاره به لزوم تقریب بین
 اهل تسنن و تشیع اظهار داشت: برگزاری چنین نشستهایی با حضور شخصیتهای علمی و فرهیختگان جوامع اسلامی، با موضوعاتی همچون سبک زندگی اسلامی و همدلی و همزبانی با محوریت سیره امام رضوی می‌تواند منشأ خیرات و برکات فراوانی در میان مسلمانان شیعه و سنی بویژه در حوزه اندیشه و نظر و نیز ابعاد عملی آن  باشد.

وی افزود: همدلی و همزبانی در سیره ائمه اطهار(ع) و اصحاب ایشان در طول تاریخ همواره یک مسأله مورد توجه بوده و بی‌شک مهم‌ترین منبع در این راستا 
قرآن کریم می‌باشد که خود نقشه راهی ثابت و پایدار در تمامی جوامع است. چنانکه قرآن پیوسته مخاطبین خود را در اعصار و عرصه‌های گوناگون، به سبک زندگی مطلوب دعوت می‌نماید و می‌توان با تکیه بر این کلام الهی و نیز سیره پیامبر (ص)، به سبک زندگی اسلامی در عصر حاضر دست یافت.

در ادامه آیت‌ا... محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی محوری ترین و مهم ترین وحدت کلمه مسلمین را وحدت و هم زبانی دانست و گفت: در میان جوامع اسلامی اگر اختلافی در حوزه فقهی وجود دارد، بیشتر در حوزه فقه خُرد است و در زمینه فقه کَلان مشکلی وجود ندارد. در این راستا اگر مذاهب و فِرَق اسلامی با یکدیگر هم فکری نمایند، می‌توانند به وحدت کلمه و نیز سبک زندگیِ مبتنی بر توصیه‌های اسلامی دست یابند. به همین دلیل در ارایه الگوی زندگی اسلامی، اختلافی در میان مذاهب و فرق اسلامی وجود ندارد و می‌توان الگوی واحدی را ارایه داد.

وی با اشاره به آثار مطلوب عملیاتی شدن سبک زندگی اسلامی در جوامع گفت: قدرت گزینش از دیگر آثار 
جامعه ای الهی است، به نحوی که افراد در انتخاب میان دو امر دچار حیرانی نمی شوند، چراکه به بصیرت و بینشی راستین دست یافته اند.

مولوی شرف الدین جامی الاحمدی، امام جمعه تربت‌جام و مدیر مدرسه علمیه احمدیه نیز با اشاره به جایگاه اهل البیت (ع) به عنوان عنصری مؤثر در زمینه همدلی و همزبانی گفت: برترین الگوی وحدت بی‌تردید حضرت محمد (ص) می‌باشند، به نحوی که در ماجرای ایجاد صلح میان قوم اوس و خزرج و سپس ایجاد پیوند اخوت در میان انصار و مهاجرین خود گواه این امر است.

وی با بیان این مطلب که امروزه هیچ کس نمی تواند اهل تسنن را متهم نماید که مخالف اهل بیت(ع) می‌باشند و همین گونه هیچ کس نمی تواند اهل تشیع را متهم سازد که بر خلاف سیره پیامبر (ص) رفتار می‌نماید، گفت: در نزد اهل تسنن، امام جعفر صادق (ع) کانون وحدت بخشی محسوب می‌گردد و همچنین تمامی اهل بیت(ع)، در ابعاد گوناگون فردی و اجتماعی، الگویی شایسته می‌باشند، چنانکه اهل سنت نیز از این بزرگواران الگوبرداری می‌کنند.

وی ضمن انتقاد نسبت به گروهی از مداحان اهل سنت و اهل تشیع درباره بیان مسایلی که دربردارنده هتک حرمت نسبت به باورها و اعتقادات می‌باشد، اظهار داشت: یکی از سفارشهای پیوسته مقام معظم رهبری برپایی فضایی برادرانه در میان اهل سنت و اهل تشیع می‌باشد، از این رو شایسته است تا مسؤولان درباره این گروه از مداحان چه شیعه و چه سنی، تدبیری اساسی در نظر گیرد، تا از ایجاد تنشهای احتمالی جلوگیری و بر میزان وحدت برادرانه افزوده گردد.

مولوی شرف الدین جامی الاحمدی با اشاره به جایگاه ممتاز علی بن موسی الرضا (ع) در زمینه وحدت بخشی گفت: امام رضا (ع) بی‌شک برترین الگو در زمینه اتحاد و همدلی در میان مذاهب و فرق اسلامی می‌باشند؛ از این رو در عصری که تمام دولتهای غربی با بهره‌گیری از تمامی امکانات خود به مقابله با اسلام برخاسته اند، زمان آن فرارسیده است که جوامع اسلامی با تأسی به قرآن و اهل بیت (ع) و بهره‌گیری از وحدت فکری و عملی این بزرگواران، به مقابله با حرکات کفار قیام نمایند که در این راه علاوه بر قرآن، سیره ائمه اطهار (ع) و بویژه امام رضا (ع) می‌تواند یکی از عوامل مهم وحدت بخش محسوب شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.