معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: ایران در حال مذاکرات با روسیه در زمینه خرید هواپیمای جنگنده است.

ایران در حال مذاکره با روسیه برای خرید هواپیمای جنگنده است

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری که همزمان با نمایشگاه بین المللی هوافضای «ماکس 2015» روسیه، به این کشور سفر کرده است، در گفت‌و‌گو با روزنامه روسی «کامرسانت» افزود: ایران در حال مذاکره با روسیه در خصوص خرید دست کم دو جنگنده از این کشور است.

وی با بیان این که نمی‌تواند به جزئیات بیشتری در زمینه این قرارداد احتمالی اشاره کند، گفت: گفت‌وگوهای مربوطه در جریان است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور افزود: تهران همچنین در حال بررسی خرید هواپیمای مسافربری سوخو سوپرجت 100 از روسیه است که در سال 2011 روانه بازار شده است.

وی گفت: اگر روسیه شرایط مالی خوبی را پیشنهاد دهد بسیاری از ایرلاین‌های ما مایل به خرید سوپرجت 100 خواهند بود.

به گفته ستاری ایران همچنین علاقه‌مند به استفاده از پرتاب‌کننده‌های روسی برای پرتاب ماهواره به فضا است. بسیار مهم است که این کار در قالب پروژه های مشترک انجام شود. به همین دلیل ما در زمینه ساخت راکت همکاری‌هایی داریم.

ستاری گفت: روسیه در زمینه فناوری‌ فضایی رقیبی ندارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: ایران امیدوار به گشایش خطوط اعتباری در روسیه برای توسعه روابط تجاری نزدیکتر با این کشور است.

ستاری افزود: مسأله اصلی بررسی تعامل سیستم‌های بانکی و گشایش خطوط اعتباری است. این امر می‌تواند به ایجاد پایه و اساس لازم برای توسعه همکاری تجاری- اقتصادی بین دو کشور منجر شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: نبود شفافیت در زمینه خطوط اعتباری مانع اصلی پیش روی پیشرفت همکاری بین ایران و روسیه است.

وی در گفت‌و‌گو با روزنامه کامرسانت روسیه همچنین افزود: ما درباره این موضوع به طور مفصل با دنیس مانتورف، وزیر صنعت و تجارت روسیه صحبت کردیم. گفت‌وگوها بسیار سازنده بود و امیدواریم که در این زمینه به نتایج سازنده‌ای بدست یابیم.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، توافق هسته‌ای که بین ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس و آلمان حاصل شد، ایران را از تحریمهای اقتصادی خلاص می‌کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته اعلام کرد که لغو تحریمها علیه ایران به حذف تمام موانع پیش روی همکاری تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه خواهد انجامید.

میزان صادرات ایران به روسیه در سال 2014 به 355 میلیون دلار رسید و گردش مالی تجاری بین دو کشور یک میلیارد و 700 میلیون دلار بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.