محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ، دولت آمریکا را مسئول اجرای برجام خواند و گفت: هر گونه اقدام خلاف برجام توسط کنگره را باید دولت آمریکا متوقف کند.

ظریف: دولت آمریکا باید اقدام خلاف برجام توسط کنگره را متوقف کند

وزیر امورخارجه روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با مائورو لوییس ویرا همتای برزیلی خود در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برجام در کنگره و سنای آمریکا گفت: در مورد تصمیم سنا ما از ابتدا اعلام کرده بودیم دولت ایالات متحده آمریکا را مسوول اجرای برجام می دانیم و هر گونه اقدام خلاف برجام از نظر ما باید توسط دولت امریکا متوقف شود در غیر این صورت نقض برجام است. 
وی افزود: در حال حاضر منتظر طی شدن مراحل برجام هستیم و برای ادامه کار آمادگی داریم. اگرچه گروهی در منطقه ما به خصوص صهیونیست ها و گروهی جنگ طلب در آمریکا با هرگونه توافق مخالف بودند و منافع خود را در رویکرد دشمنی جست و جو می کنند ولی به نظر می رسد به رغم سرمایه گذاری وسیع نتوانسته اند توفیقی داشته باشند. 
ظریف تاکید کرد : از دید ما این موضوعات هیچ تاثیری بر مسئولیت دولت ایالات متحده امریکا و رییس جمهوری این کشور ندارد و دولتهای بعدی ایالات متحده امریکا نیز موظف هستند در جهت اجرایی شدن برجام عمل کنند . هرگونه نقضی ، نقض برجام است و به هر بهانه ای نمی توان آن را توجیه کنند.
وزیر خارجه برزیل هم گفت: به آقای ظریف تبریک می گویم به خاطر توافقی که با 1+5 در زمینه موضوع پرونده هسته ای به نتیجه رسانده اند. این پیروزی دیپلماسی و نقطه عطف تاریخی محسوب می شود. 
وی افزود: در سال 2010 ایران و ترکیه تعهد خود ایفا کردند ولی متاسفیم که بیانیه تهران این فرصت را از دست داد و به نتیجه نرسید. برزیل از قطعنامه 2231 که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره موضوع پرونده هسته ای ایران استقبال می کند چرا که باعث ارتقای روابط بین ایران و دیگر کشورها خواهد بود. 
ویرا اظهار داشت: معتقدم رفت و آمدهای سیاسی و دیپلماتیک اهمیت خاصی دارد. هر دو کشور خواستار ارتقای سطح روابط هستند . اکنون فضای مناسبی برای افزایش سرمایه گذاری و تجارت در زمینه های مختلف بین دو کشور وجود دارد و در جلسه صبح امروز هم تبادل نظر خوبی صورت گرفت. 
ظریف و ویرا صبح یکشنبه در وزارت امور خارجه با یکدیگر دیدار و درباره راه های بسط روابط گفت و گو کردند.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.