قدس آنلاین: با حضور استاندار خراسان رضوی و قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از درب و پنجره‌های صحن حضرت فاطمه(س) نجف اشرف رونمایی شد.

درب و پنجره‌های صحن حضرت فاطمه(س) نجف اشرف رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، مراسم رونمایی از درب و پنجره‌های صحن حضرت فاطمه (س) در نجف اشرف ظهر امروز با حضور استاندار خراسان رضوی، قائم مقام تولیت و مسئولان آستان قدس رضوی و اصحاب رسانه برگزار شد.

درب‌ها و پنجره‌های صحن حضرت فاطمه زهرا(س) به همت شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی ساخته شده است.

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، اظهار داشت: ساخت درب و پنجره‌های صحن حرم حضرت زهرا (س) اقدام بزرگ و با ثباتی است که توسط هنرمندان آستان قدس رضوی انجام شده است.

استاندار خراسان رضوی، نگاه آستان قدس به انجام فعالیت‌های این‌چنینی را نگاه مقدس و ارزشمندی عنوان کرد و افزود: دیدگاه آستان قدس در این زمینه دیدگاه دینی است.

رشیدیان ادامه داد: با توجه به شرایط کشور عراق کاری که ستاد عتبات عالیات استان انجام می‌دهد و صحن و رواق جدید می‌سازد اقدام خوب و مؤثری است.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری آستان قدس رضوی اقدامات لازم برای مسجد‌النبی، مسجدالحرام و قبور ائمه بقیع انجام شود تا بتوانیم برای امامان معصوممان در بقیع صحن و بارگاه بسازیم.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: امیدواریم با نگاهی که تولیت آستان قدس رضوی برای انجام کار با اصالت برای حرم‌های مطهر دارند شاهد شکوفایی این نهاد باشیم.

رشیدیان اضافه کرد: همچنین امیدواریم این روندی که به وجود آمده است در بهبود وضعیت زائران چه در ایران، چه در عراق و سایر کشورهایی که آستان قدس در آنجا مسئولیت دارد مؤثر باشد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: آثار هنری که با نام حضرت رضا (ع) در سایر مکان‌ها دیده می‌شود هنر اسلامی را به جهانیان نشان می‌دهد.

مهدی عزیزیان؛ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در حاشیه افتتاح این درب‌ها اظهار داشت: ساخت این درب‌های متبرک افتخاری بزرگ و فراموش نشدنی برای مجموعه کارگران و هنرمندان آستان قدس رضوی است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تجارب گرانبهای هنرمندان آستان قدس رضوی گفت: آماده هستیم در صورت سفارشات بعدی نیز از سوی آستان قدس رضوی امور هنری مربوط به عتبات عالیات را عهده‌دار شویم.

عزیزیان بیان کرد: از ابتدا تمایل داشتیم از تجارب آستان قدس رضوی در این زمینه استفاده شود و خوشبختانه از این طریق فتح باب همکاری صورت گرفت و امیدواریم این همکاری‌ها ادامه یابد.

محمدجواد طبسی مدیرعامل شرکت کارخانجات صنایع چوب آستان قدس رضوی، اظهار داشت: نخستین پروژه طرح توسعه حرم مطهر علوی صحن حرم حضرت زهرا(س) واقع در ضلع غربی حرم یعنی بحر نجف با عرصه 6 هکتار و 220 هزار مترمربع از سال 1390 توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت کارخانجات صنایع چوب آستان قدس رضوی با بیان اینکه مهم‌ترین قسمت صحن از نظر موقعیت جغرافیایی ورودی آن از رواق علی‌بن ابی‌طالب است، تصریح کرد: این قسمت موقیعت خاصی داشته و بر همین اساس استفاده از کالاهای هنری در آن اهمیت دارد.

طبسی عنوان کرد: تعداد درب‌های نفیس در مدخل ورودی صحن حضرت زهرا(س) نصب می‌شود، پایه و اساس این درب‌ها بر اساس طرح درب‌های قدیمی اطراف مضجع شریف حضرت علی(ع) است که مربوط به 300 سال قبل می‌شود.

وی اضافه کرد: 12 درب و 10 دستگاه پنجره در قسمت فوقانی درب‌ها و در ارتفاع 6 متری تا 10 متری نصب می‌شوند و علاوه بر 12 درب، یک دستگاه پنجره فولاد در حد فاصله بین درب‌ها یعنی رو به روی ضریح مطهر نیز تهیه شده است.

مدیرعامل شرکت کارخانجات صنایع چوب آستان قدس رضوی اظهار کرد: درب‌ها از جنس چوب درخت چنار خراسان است که در برابر تغییرات جوی مقاومت بالایی دارد.

طبسی با بیان اینکه در قسمت فوقانی پنجره فولاد کتیبه‌ای چوبی از نوع معرق است، گفت: مرحله اصلی این طرح ساخت 555 درب برای حرم حضرت علی(ع) بوده که در دستور کار مذاکرات ستاد عتبات و شورای تصمیم‌گیری برای واگذاری قرار گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.