حسین پورحسین: وزیر نیرو در شورای اداری استان خراسان رضوي با اعلام اینکه ظرف ۱۰ سال آینده ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های جدید در کشور راه‌اندازی می‌شود، گفت: سالانه باید پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش تولید، انتقال و توزیع برق در کشور انجام شود.

 وضعیت «کشف رود»  نگران کننده است

چیت چیان با بیان اینکه طی 10 سال گذشته متوسط رشد مصرف برق در کشور 5/5 درصد بوده است، افزود: این در حالی است که از سال 90 میزان پنج هزار مگاوات ظرفیت تولید جدید باید بر ظرفیت موجود اضافه می‌شد، اما متأسفانه محقق نشد و ما در این زمینه با عقب ماندگی جدی مواجه هستیم.
وزیر نیرو اعلام داشت: از آذرماه 1389 با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها جهشی در هزینه‌های حامل‌های انرژی و آب داشته‌ایم که قرار بود بتدریج ظرف پنج سال نرخ انرژی به میانگین جهانی نزدیک شود، اما ثابت ماند و شرایط اقتصادی دو سال گذشته اجازه رشد در هزینه‌ها را نداد و محدودیت شدیدی برای برق ایجاد شد و اکنون هر کیلووات ساعت برق با هزینه 880 ریال تولید می‌شود، اما رقمی که از مشترکین دریافت می‌شود 550 ریال است که 330 ریال به ضرر بنگاه‌های تولید برق است.
چیت چیان گفت: تولید برق در کشور 73 هزار و 700 مگاوات است که شبکه واحدی از تولید تا توزیع با 32 میلیون مشترک را به هم متصل کرده است و 15 درصد کل تولید برق به نیروگاه‌های برقی آبی، 1000 مگاوات نیروگاه‌های اتمی، 300 مگاوات به تجدید شونده‌ها و بقیه به نیروگاه‌های حرارتی اعم از گازی، سیکل ترکیبی و بخاری اختصاص دارد.
وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای برجام، محدودیت‌ها برداشته شده و پیش‌بینی کرد که رشد 8 درصد مصرف برق را در آینده داشته باشیم. وزیر نیرو با اعلام اینکه دو هزار مگاوات نیروگاه جدید در استان در دست ساخت است، افزود: خراسان رضوي صادرکننده برق است و با بیش از سه هزار مگاوات ظرفیت تولید پیشرو در صنعت برق کشور به حساب می‌آید.
وی با بیان اینکه بعد از توافق هسته‌ای حجم وسیعی از سرمایه‌گذاران اروپایی و آسیایی برای شرکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران حضور داشته‌اند، افزود: استفاده مطلوب از این شرایط تأمین کننده نیازهای کشور است.
وی درباره وضعیت آب استان هم گفت: با تکمیل سه سد در دست ساخت در خراسان رضوي عملاً ظرفیت امکان‌پذیر برای استحصال آب‌های سطحی به پایان می‌رسد و مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهیم، مدیریت مصرف آب از طریق اصلاح روش و الگوی کشت و سامانه‌های آبیاری است.
وی وضعیت کشف رود را نگــران کننــده دانست و افزود: استفــاده از آب‌های جاری از فاضلاب‌ها برای آبیــاری تولیدات کشاورزی بــا تــلاش مســؤولانه دستگاه‌های مختلف استان ساماندهی شده است و این مسأله نمونــه بسیار خوبی برای مدیریت رودخانه‌ها به شمار می‌آید و تلاش قابل تحسینی هم در مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز صورت گرفته و بازده آبیاری بخش کشاورزی با نصب کنتورهای هوشمند شروع خوبی برای مدیریت در بخش آب است که با پدیده 15 ساله خشکسالی و افزایش دما و کاهش باران باید به آن توجه داشته باشیم.
وزیر نیرو با اعلام اینکه بارش به 216 میلیمتر محدود شده و از 130 میلیارد مترمکعب منابع آبی تجدید شونده فقط 116 میلیارد مترمکعب در دسترس است، گفت: بی‌مبالاتی‌ها در سال‌های گذشته، افزایش برداشت از سفره‌های زیرزمینی به این مسأله دامن زده است و در خراسان رضوي هم شرایط بسیار نگران کننده است، لذا سیاست وزارت نیرو اجرای طرح احیا و تعادل بخشـی سفره‌هـای آب زیرزمینی است که بایــد مدیــریت شود.
برپایه همین گزارش علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوي در این نشست اظهار داشت: در سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بحث ردیف بودجه‌ای برای مشهد 2017 مطرح شد که امید می‌رود در بودجه سال 95 دیده شود.
وی با اشاره به اینکه زمان زیادی تا سال 2017 میلادی که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب می‌شود نداریم، افزود: رئیس جمهوری در سفر اخیر به مشهد دستورات و تأکیداتی برای پیگیری طرح‌های ضروری و مهم در حوزه‌های زیربنایی و روبنایی برای این مسأله مهم صادر کرده است.
استانــدار خراســان رضــوي در این جلســه تفاهمنامه‌ای را با وزیر نیرو به امضا رساند که براساس آن تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاران برای احداث نیروگاه‌های بادی منطقه به انجام خواهد رسید.
وی در این باره اعلام داشت: این تفاهمنامه در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با عنایت به تأکید رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و تسهیل در احداث نیروگاه‌های بادی خواف منعقد شد و
بر این اساس شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوي با همکاری سازمان انرژی‌های نو ایران «سانا» به نمایندگی از طرف وزارت نیرو محدوده کانال باد منطقه خواف را تهیه و برای دستگاه‌های اجرایی ارسال می‌کند.
وی افزود: سازمان‌های جهاد كشاورزي، صنعت، معدن و منابع طبیعی استان با این پروژه همکاری خواهند داشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.