قدس/ مهناز خجسته نیا: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی که با خبرهای خوشی برای نجات کشف رود و آزاد سازی حریم این رودخانه در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، اطمینان خاطر داد که نجات کشف رود هرگز معطل اعتبار نخواهد ماند.

 ۱۶۰۰ میلیارد ریال برای نجات کشف رود؛ فقط قول وزیر بود

به گزارش خبرنگار ما، جعفری با بیان اینکه تاکنون 750 هکتار از حریم رودخانه رفع تصرف شده است، گفت: در بحث تحصیل حریم رودخانه فقط شرکت آب منطقه ای ورود پیدا کرده و هیچ سازمان و دستگاهی نمی تواند مدعی این موضوع باشد.
وی کمک دولت در نجات کشف رود را در حد قول وزیر نیرو و پیگیری استاندار خراسان رضوی اعلام کرد و افزود: متأسفانه از کمک 1600 میلیارد ریالی دولت هنوز یک ریال هم تخصیص نیافته است.
وی با بیان اینـــکه با این حـــال اجازه نمی دهیم، برنامه نجات کشف رود با مشکل اعتبارات دولتی گره بخورد، گفت: برای احیای رودخانه کشف رود نیازمند اعتبار هستیم.
به گفته وی، شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تاکنون حدود یک میلیارد تومان برای نجات کشف رود هزینه کرده که حدود 300 میلیون تومان از این اعتبار از محل اعتبارات جاری و 700 میلیون تومان نیز در قالب دیون شرکت هزینه شده است.

 رفع تصرف 750 هکتار از حریم رودخانه
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در ادامه با اشاره به رفع تصرف 750 هکتار از حریم رودخانه کشف رود گفت: اسناد مالکیت این اراضی نیز به نام دولت صادر شده است.
جعــفری افزود: شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برای نجات و احیای رودخانه کشف رود سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی کرده است که خوشبختانه بخش های کوتاه مدت و میان مدت آن به سرانجام رسیده است.
وی حفاظت و نگهداری، جلوگیری از برداشت فاضلاب، آزادسازی بستر و حریم، بازگشایی و لایروبی و احداث کمربند سبز در حاشیه رودخانه را جزو این اهداف برشمرد و اظهار داشت: در بخش بلندمدت این برنامه نیز مطالعات جامع احیای رودخانه و مطالعه اجرای تصفیه خانه های مورد نیاز برای تصفیه کشف رود جا گرفته است.
وی با بیان اینکه 71 هکتار از حریم رفع تصرف شده کشف رود در اختیار شهرداری قرار داده شده است، گفت: 65 هکتار از این اراضی به عنوان فضای سبز مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
جعفری، کل مسیر کشف رود از جمله  فرعی و اصلی را که آزادسازی آن در حال اجراست، 100 کیلومتر عنوان کرد و گفت: در پایان این طرح یک هزار و 300 هکتار از اراضی اطراف کشف رود آزادسازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در قالب طرح نجات و آزادسازی مسیر کشف رود 42 کیلومتر مسیر اصلی رودخانه و هشت کیلومتر مسیر فرعی آن تاکنون آزادسازی شده است، افزود: تا پایان سال جاری نیز 28 کیلومتر در قالب 20 کیلومتر از مسیر اصلی و هشت کیلومتر از مسیر فرعی رودخانه نیز تحصیل حریم خواهد شد.

 بازداشت دو متهم و صدور حکم دستگیری بقیه متصرفان
معاون دادستان مشهد نیز در این نشست گفت: اجرای طرح نجات کشف رود یکی از کم هزینه ترین، کم تنش ترین و پرثمرترین طرح های انجام شده در این زمینه طی سال‌های اخیر بوده است.
محمد بخشی محبی افزود: بر اساس قانون، تمام مسیرها و بسترهای رودخانه ها متعلق به دولت است و دستگاه قضایی وظیفه حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی را دارد و تهدید سلامت عمومی خط قرمز دستگاه قضایی است.
به گفته وی، در قالب این طرح 750 هکتار از اراضی ملی در اطراف کشف رود که تاکنون در تصرف دیگران بود، رفع تصرف و به دولت برگشت داده شده است.
معاون دادستان مشهد در پاسخ به شمار پرونده های قضایی کشف رود گفت: در این خصوص دو نفر از متصرفان بازداشت شده اند و یک نفر دیگر نیز محکوم به 6 ماه حبس به دلیل تهدید علیه سلامت عمومی شده است.
به گفته وی، چند نفر دیگر از تصرف کنندگان اراضی کشف رود نیز متواری شده اند که حکم دستگیری آنان صادر شده است.
وی گفت: با اقدام‌های اصولی انجام شده در زمینه ساماندهی کشف رود، از بخش زیادی از پرونده های ورودی دستگاه با اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی در سال‌های آینده کاسته خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.