قدس انلاین – سعید کوشافر: امروز و درحالیکه روزهای انتخابات نزدیک ونزدیکتر میشود و نمایندگان باید برای مردم حوزه های انتخابیه خود خبرهای خوش ببرند تا بتوانند یکبار دیگر نیز نامشان را از صندوقهای رای گیری بیرون بکشند ؛ نمایندگان مجلس اقدام به انتشار یک نامه تبلیغاتی کردند و از رییس جمهور خواستار برگرداندن سرمایه های مالباختگان پروژه پدیده شاندیز شدند،این درحالی است که خود بخوبی میدانند که اگر دولت میتوانست دراین خصوص کاری کند تابحال کرده بودو منتظر نمی نشست تا نمایندگان برایش نامه بنویسند.

چرا پشت پرده پدیده را به مردم نمیگویید؟/ پهلوان به ۸۰درصد سهام خودو خانواده اش فکر میکند نه مالباختگان/ شاید به هرمالباخته فقط یک ششم پولش برسد

این درحالی است که گزارشگر قدس انلاین در چندین نوبت با کالبد شکافی ماجرای پدیده به مقامهای مسوول دولتی و قضایی گوشزد کرده بود که بزرگترین مانع سر راه دریافت مطالبات مالباختگان از شرکت پدیده شاندیز تنها و تنها مدیرعامل ؛ اعضای هیات مدیره و سهامداران عمده هستند که همگی اعضای یک خانواده میباشندو حاضر نیستند که ریالی از میلیاردها سودشان از این پروژه کاسته شود.

درعین حال این گروه با دور زدن ذهن برخی مقامهای مسوول و نمایندگان مجلس از انها بهره تبلیغاتی خود را میبرند و با امارسازی های دروغین درباره میزان سرمایه این شرکت قصد دارند که مردم را پیگیری حقوقشان بازداشته و با خرید زمان مساله را لوث کنند کما اینکه پلیس امروز چنین برداشتی کرده و جلوگیری ازتجمع مردم خود نوعی لوث شدن وبی اهمیتی به مساله است .

درعین حال انها اینگونه عنوان کرده اند که سرمایه شرکت کفاف پرداخت بدهی های شرکت پدیده و سهام مردم را میکندو دراین راه برخی نمایندگان مجلس را بلندگوی خود کردند درحالیکه همه اینها چیزی کمتر از 20 درصد بدهی راشامل میشدو 80درصد طلب مربوط به خانواده مدیرعامل و رییس هیات مدیره است که حتی حاضر نیستند از یک ریالشان برای پرداخت مطالبات مالباختگان بگذرندو این همان چیزی است که بارها و بارها درگزارشهای قدس انلاین تاکید شدو کسی جدی نگرفت .

در بخش‌هایی از این نامه آمده است که موضوع شرکت گردشگری پدیده شاندیز وارد سال دوم بحران شده و علیرغم مصوبات شورای عالی امنیت ملی، شورای امنیت کشور و ستاد تدابیر ویژه استان به دلایل متعددی از جمله ناهماهنگی بین مسئولان ذیربط، به نتایج مطلوب نرسیده و سهامداران از نمایندگان مجلس استمداد داشتند.

در ادامه این نامه نمایندگان از این مسئولان خواسته‌اند ظرف مدت دو هفته تکلیف شرکت و هیئت مدیره آن مشخص شود و یا اختیار تبلیغ و فروش سهام شرکت، اماکن تجاری اداری و دارایی‌های ساخته شده صادر شود تا سرمایه‌های مردم به آنها بازگردانده شود.

***پلیس دربرابر مالباختگان پدیده

نیروهای پلیس که طی روزهای گذشته در برابر گروه حمله کننده به سفارت عربستان باعث ابروریزی کشورمان شدند اکنون و پس بربرکناری فرمانده یگان ویژه بخود امده و دیگر حتی به مالباختگان پدیده نیز اجازه جمع شدن بیش از دونفر درمقابل مجلس راندادند تا بتوانند فریاد دادخواهی خود را به گوش نمایندگانشان برسانند.

بنا براین  گزارش ، نشست علنی امروز مجلس در حالی آغاز شد که حدود ۵۰۰ الی ۷۰۰ نفر از نیروهای امنیتی و انتظامی برای جلوگیری از تجمع سهام‌داران معترض پدیده شاندیز، دور تا دور خانه ملت قرار گرفتند.

بر این اساس، درحالی که نمایندگان در داخل صحن علنی مجلس مشغول رسیدگی به گزارش کمیسیون شوراها درباره اصلاح موادی از قانون انتخابات بودند، نیروهای انتظامی و امنیتی مانع از تجمع سهام‌داران شرکت پدیده شاندیز شدند.

بنابر شنیده‌ها از ساعات اولیه امروز تعدادی از سهام‌داران پدیده شاندیز با حضور در مقابل درب ورودی مجلس سعی در برپایی تجمع و تحصن جهت اعتراض به تضییع حقوقشان در برابر درب ورودی مجلس داشتند که با دخالت نیروهای امنیتی این تجمع محقق نشد و تجمع‌کنندگان متفرق شدند.

این درحالی است که بنا بر اخبار دیگری  پس از تسخیر رستوران این شرکت در مجتمع اریکه ایرانیان در غرب تهران، اکنون طلبکاران، دفتر مشهد این شرکت را به تصرف درآوردند ، طلبکاران پدیده شاندیز، قصد دارند همه املاک متعلق به این شرکت را تسخیر کنند.

همزمان با یکمین سالگرد توقف فعالیتهای شرکت پدیده شاندیز، سهامداران و طلبکاران این شرکت که تقریبا هر هفته در تهران، مشهد و سایر شهرها تجمعاتی را در اعتراض به نگرفتن پولشان سازماندهی می کنند، این بار به دفتر مرکزی پدیده شاندیز واقع در خیابان خیام مشهد ریختند و آن را به تصرف خود درآوردند و می گویند تا تعیین تکلیف نهایی از این دفتر خارج نمی شوند.

پیش از این نیز در عملی مشابه، جمعی از طلبکاران پدیده شاندیز به رستوران این شرکت در مجتمع اریکه ایرانیان در غرب تهران ریخته بودند و در آن تحصن کردند. دیروز هم گروهی نزدیک به ۱۰۰ نفر از طلبکاران در اعتراض به بلاتکلیفی خود و طلبشان، موفق شدند از در پشتی دفتر مرکزی پدیده شاندیز وارد ساختمان شده و در این دفتر، تجمع کنند.

دراین حال نشست خبری سخنگوی دولت با واکنش وی در خصوص تجمع طلبکاران پدیده شاندیز و موسسه ثامن الحجج همراه بود.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت در نشست خبری خود در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص عملکرد دولت درباره طلبکاران موسساتی مانند پدیده شاندیز و ثامن الحجج گفت: دولت باید واقعا به این موسسات نظارت کند. مردم وقتی می بینند دستگاهی تابلویی بالا برده، فکر می کنند نظارتی است. وقتی می بینند یک شرکت یا موسسه پولی و اعتباری فعال است، اعتماد می کند. به همین جهت باید نظارت کافی صورت گیرد. مردم پشت ویترین را نمی بینند که چه مراقبهایی صورت گرفته.

نوبخت در ادامه سخنانش توضیح داد: جاهایی که احساس شد اگر مراقبت نشود، ممکن است خسارت بزرگتری وارد شود، جهت صیانت از اموال مردم، این تصمیمات گرفته شد. دولت خود را موظف به تامین امنیت سرمایه مردم می داند. در همین موارد نیز هر جایی بیمه یا بانک یا موسسه یا شرکت فاقد مجوز به خطا رفته، دولت تلاش کرده بانکی را پشتیبان بگذارد تا حقوق مردم ضایع نشود.

درعین حال نماینده تام الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال با بیان اینکه طبق مصوبه اخیر مدیریت پروژه پدیده شاندیز باید تغییر کند، گفت: ارزش سهام این پروژه با بورس بازی های ویژه و تبلیغات واهی به صورت حبابی افزایش یافته بود اما در حال حاضر مکانیزم بازار ارزش واقعی ان روشن می کند.

حسین معصوم با تاکید بر اینکه پروژه پدیده شاندیز واقعا در نوع خود پدیده بود، اظهار داشت: این پروژه فارغ از نام خود واقعا پدیده بود چرا که توانست با دور زدن قوانین و مقررات متعدد، پیشرفت فیزیکی داشته باشد و سهام فروشی هم کند.

وی درباره آخرین تصمیمات برای وضعیت پروژه پدیده شاندیز گفت: طبق آخرین تصمیمات قرار بر این است که مقامات محلی استانداری و دستگاه قضایی مسئول پیگیری مصوبه مربوط به پدیده شاندیز باشند. طبق این مصوبه هر چه زودتر باید نسبت به تغییر مدیریت این پروژه اقدام شود. 

معصوم با تاکید بر اینکه ارزش سهام پدیده شاندیز حبابی بیش نبود و از مبانی قانونی برخوردار نبوده است، افزود: به طور قطع ارزش سهام را بازار تعیین می کند و در سیستم اقتصاد آزاد، نظام اقتصادی است که ارزش واقعی این سهام را نشان می دهد.

وی ادامه داد: ارزش سهام پدیده را با سفته بازی و بورس بازی های ویژه و ابراز حساب های نادرست و تبلغات واهی بالا بردند و  واقعیت ارزش تولید و پروژه در نظام سرمایه گذاری روشن می شود و از این پس هم میزان عرضه و تقاضا در بازار ارزش واقعی آن را مشخص خواهد کرد.  

*** ناتوانی هیات مدیره پدیده

اما بالاخره یک مقام مسوول دراستانداری خراسان رضوی به صحت مطالب مطرح شده از سوی قدس انلاین طی ماههای اخیر و درگزارشهای متعدد پی برد و دریافت که با توجه به مالکیت خانواده پهلوان و ریاحی بر 85 درصد سهام شرکت پدیده تمام سرمایه این شرکت کمتر از یک ششم قیمت سهامی است که به صورت بادکنکی توسط مدیرعامل باد شده است و این مالباختگان هستند که باید جور سودجویی این خانواده را بکشند.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی گفت: با روند فعلی و با توجه به ناتوانی مدیران کنونی شرکت سرمایه گذاری پدیده در جهت اعتماد سازی و جذب سرمایه گذار، احتمال حل مشکل این مجموعه بسیاربعید به نظر می رسد.

علی رسولیان چهارشنبه شب افزود : با وجود تخلفات گسترده شرکت پدیده در حوزه فروش سهام ، ساخت و ساز پروژه ها ، عدم اخذ مجوز ها و شاکیان دولتی بسیار ؛ عملا برای حل مشکل این مجموعه ، ستاد تدبیر استان با هدف حفظ حقوق بیش از ١١۴ هزار سهامداران پدیده پیگیری های وسیعی و جلسات کارشناسی گسترده ای را در سطح استانی و ملی انجام داد.

وی با اشاره به راهکارهای ١۶ گانه مصوب شورای امنیت کشور برای حل این مشکل ، افزود : این راهکارها با حداکثر انعطاف قانونی در ١۶ بند تصویب شد.

وی گفت : بر اساس این بندهای ١۶ گانه حدود ٩٠٠ هزار مترمربع از یک میلیون و صد هزار متر مربع ساخت و سازهای پدیده که بیش از ٨٠٠ هزار متر مربع آن غیرمجاز بود طبق فرآیندی که در مصوبه تعریف شده با توافق و پرداخت جرایم و حقوق شهرداری و دستگاه های قانونی امکان دریافت مجوز را یافت.

رئیس دبیرخانه ستاد تدبیر استان گفت : همچنین سازمانهای دولتی برای حل مشکل سهامداران با انجام محاسبات و با رویکرد حداکثر انعطاف، همراهی و همکاری ، چارچوب اجرائی تداوم پروژه پدیده شاندیز واصلاح طرح جامع شهر شاندیز را مشخص کردند.

وی اظهار کرد : بدین منظور ارقام ، عوارض و جرائم مربوطه تعیین و برای پرداخت و یا تقسیط آن موضوع به مدیر عامل و هیات مدیره پدیده به طور رسمی ابلاغ و زمانبندی آن هم اعلام شد.

وی اظهار کرد : با وجود همه گشایش ها و انعطاف و ارفاقی که دستگاه های دولتی فراهم کردند باز مدیران پدیده یا نخواستند یا نتوانستند از این فرصت استفاده کرده و مشکل پدیده و سهامداران آن را حل کنند.

به گفته وی ، آنان به جای حل مشکل با اتخاذ شیوه فشار به مسئولان و در مواردی ترغیب و تشویق عده ای از سهامداران به تجمع و اعتراض ، سعی در اخذ مجوز برای تبلیغ و فروش پروژه که هنوز مالکیت آن را ندارند و ادامه روند بی قانونی و به نوعی دور زدن مصوبات را داشتند.

وی ادامه داد : این وضعیت سردرگمی و عدم امید به آینده این پروژه را برای سهامداران دارد.

وی با اشاره به اینکه مدیران پدیده در زمان بررسیهای قانونی پروژه به طور مستمر تاکید داشتند که سه سرمایه گذار باتوانمندی های مالی بالا برای مشارکت آماده دارند ،گفت : این سرمایه گذاران معرفی و سوابق آنها توسط واحدهای ذیصلاح و بانک مرکزی بررسی و مشخص شد دو نفر آنان سابقه کیفری و کلاهبرداری داشته و نفر سوم هم فاقد هر گونه سرمایه و یا گردش مالی معتبری است.

وی اظهار کرد : مدیران پدیده در نهایت اعلام کردند فاقد نقدینگی برای بازخرید سهام فروخته شده و انجام تعهدات قانونی خود هستند.

رسولیان تصریح کرد : بر این اساس ستاد با وجود نداشتن مسئولیت در خصوص تامین منابع مالی برای این شرکت به منظور حل مشکل سهامداران پیگیر ورود سرمایه گذار برای پرداخت تعهدات شرکت و تکمیل پروژه ها شد.

وی با بیان اینکه نخستین گام تعیین ارزش ویژه شرکت های پدیده برای ورودآن به بورس بود ،افزود : سازمان بورس هم تقاضای حسابرسی و تعیین ارزش واقعی منابع و دارایی ها و تعهدات وبدهکاریهای گروه شرکت را داشت.

وی اظهار کرد : انجام حسابرسی نیز مستلزم تعیین میزان بدهی های شرکتهای پدیده به سازمان های دولتی ، شهرداری و اخذ مجوزات قانونی وغیره بود در این راستا ستاد بر اساس مصوبات شورای امنیت کشور که سازمان حسابرسی دولتی را ملزم به انجام حسابرسی شرکت نموده بود اقدام و با حضور ٢٢ حسابرس کار حسابرسی شرکت آغاز شد.

وی گفت : حسابرسی های سنواتی انجام شده در بررسی ها ، دقیق تشخیص داده نشد و ابهامات زیادی روی آنها وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ٧۵ درصد از حسابرسی شرکت انجام شده ، افزود : گزارش واصله از سازمان حسابرسی بیانگر عدم همکاری لازم و شایسته مدیران پدیده با سازمان حسابرسی است موضوعی که هرگونه راهکار برای حل مشکل پروژه و سهامداران را با مانع مواجه می سازد.

وی ادامه داد : با توجه به این شرایط و عدم توانایی و یا تمایل مدیران شرکتهای پدیده به اجرای مصوبات ابلاغی و جذب سرمایه گذار و بی اعتمادی ایجاد شده در سهامداران نسبت به روند پاسخگویی مدیران پدیده ،چند راهکار دیگر برای حل مسئله پدیده وجود دارد.

وی از جمله این راهکارها را همکاری لازم، فوری و دقیق و صادقانه مدیران پدیده بدون فرافکنی و کارشناسی با کارشناسان سازمان حسابرسی مستقر در شرکت های پدیده و ارائه مدارک کامل و نیز واگذاری اختیارات مدیریتی لازم برای حل مشکل شرکت از سوی مدیر عامل آن با انجام صلح نامه و اعطای وکالت بلاعزل به مرجع قانونی تعیین شده عنوان کرد.

وی تصریح کرد : از سویی با توجه به اتمام مهلت هیات مدیره، سهامداران و مرجعی که وکالت مدیر عامل و یا در واقع سهامداران عمده را دارد ترکیب جدیدی را به عنوان هیأت مدیره انتخاب و با بسته تشویقی دولت که در این گزینه برای سرمایه گذاران و شرکت ها ایجاد می شود یک گروه سرمایه گذاری جدید وارد پدیده شوند.

وی اظهار کرد : با توجه به بی اعتمادی ایجاد شده به برخی اعضای هیأت مدیره از طرف سهامداران و سرمایه گذاران بانکی و غیربانکی، ضرورت اصلاح و تغییر ترکیب هیأت مدیره و همکاری هیأت مدیره فعلی در ارائه اسناد مورد درخواست سازمان حسابرسی اجتناب ناپذیر است.

*** سهام خانواده پهلوان مشکل ساز است

اینکه امروز بگوییم مشکلی بنام پدیده از کجا اغاز شده است به طور قطع درمان درد نیست کما اینکه خیلی از مدیران امروز طی سالهای گذشته باحضور دراین پروژه چنان درمدح مدیرانش به سخنرانی میپرداختند که جای هرگونه شبهه  را از ذهن مردم می زدود.

اما از همان روزهای اغازین مشکل پدیده انها که دیدگاه وسیع تری داشتند اظهار کردند که این پروژه و قیمتهای انچنانی سهامش نشان از کلاهبرداری بزرگی دارد که دیر یا زود رو شده و هزاران شهروند را گرفتار خود خواهد کرد این همان نکته ایست که درلابلای خرجکردهای میلیاردی مدیر این شرکت گم شد و کسی بدان توجه نکرد.

درهمان روزهای اول بروز مشکل برای پدیده نیز کارشناسان بی طرف و بی غرض عنوان کردند که بعید به نظر میرسد با این قیمت پروژه حتی درصورت تکمیل وحتی درصورتی که یک متر از این املاک پیش فروش نشده باشد بتواند 20درصد این میزان را جوابگو باشد و حال انکه بر همگان روشن بود که  مدیران پدیده هرگز حاضر به شفافسازی حسابسازیهای خود نخواهند شد.

شاید برخی ندانند که سهام این شرکت طی چند سال 1200برابر رشد کرد و این رشد بی سابقه درزمانی بود که بازار املاک در رکود فرورفته بود؛ این درحالی بود که مدیران خانوادگی این شرکت درهمان زمان و درحاشیه بازار سهامی را که به قیمت 100تومان خریده بودند به قیمت 12هزارتومان فروختند و میلیاردها میلیارد پول مردم را به جیب زدندو امروز هم به عقیده بنده بزرگترین مشکل سر راه پدیده مابقی سهامی است که دست این خانواده باقی مانده و 85 درصد سهام را تشکیل میدهد . خانواده پهلوان و ریاحی براین باورندکه اگر قرار است پول مردم داده شود بهای سهام انها نیز باید با همان قیمت پرداخت شود واینجاست که تمام پروژه پدیده کفاف کمتر از 20 درصد سهام را میدهد این درحالی است که حتی اگر قیمتها به یک پنجم یا یک ششم هم سقوط کند باز این خانواده پهلوان وریاحی هستند که 20 برابر سود میکنندو مردم هستند که بیچاره میشوند.

 دراین حال رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی گفت: مشکل پدیده و میزان متأسفانه مربوط به امروز و دیروز نیست و در گذشته نه‌چندان‌دور و به‌دلیل نبود اعمال‌نظارت مسئولان ذی‌ربط ازجمله مسئولان سیستم پولی و بانکی به وجود آمده و متأسفانه امروز برخی افراد با اهداف تبلیغات انتخاباتی از وضعیت این شرکت سوء‌استفاده می‌کنند و البته مردم متوجه این تحرکات هستند.

مظفری گفت: مسئولان نیز با رأفت اسلامی و به‌دلیل حمایت از حقوق مردم با مسئولان این شرکت مدارا کرده‌اند و حفظ حقوق سهام‌داران اولویت اول دستگاه قضایی بوده است و از مسئولان این شرکت نیز خواسته شده تا از فرصتی که دراختیار آن‌ها قرار گرفته درجهت حفظ منافع مردم و سهام‌داران اقدامات شایسته را انجام داده و به وظایف و تعهدات خود عمل کنند.

درهمین حال نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت پدیده و تکلیف سهامداران این شرکت اظهار داشت: در همین خصوص چندی پیش با حضور اینجانب و سه نفر دیگر از نمایندگان مجلس چندین جلسه با دادستان مشهد برگزار شد.

جواد کریمی قدوسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: در این جلسه‌ها به طور مفصل در خصوص پدیده صحبت شد و جمع بندی نهایی دستگاه قضا بر این مبنا بود که باید در خصوص وضعیت دارایی های شرکت پدیده حسابرسی رسمی انجام شود تا مالکان واقعی تشخیص داده شوند.

وی اضافه کرد: از دید دستگاه قضایی استان مشکل اساسی که در خصوص پدیده وجود دارد، این است که مالکیت واقعی و درصد سهم آنان مشخص نیست.

وی که خود نیز به این مسأله اعتقاد دارد، تصریح کرد: از یک سو 120 هزار نفر سهام شرکت پدیده را خریداری کردند و از سوی دیگر 26 نفر مدعی اند، مالک 80 درصد سهام این شرکت هستند.

وی با بیان اینکه اگر این معمای پیچیده حل شود، یک شبه مشکل پدیده نیز رفع می‌شود، گفت: تاکنون در خصوص انجام این حسابرسی مقاومت شده است و بعضی افراد دارای نفوذ با سیاسی کردن پرونده اجازه ندادند که این مسأله قطعی و اجرایی شود.

کریمی ادامه داد: با این حال دستگاه قضایی خراسان رضوی به این نتیجه قطعی رسیده که حکم نهایی را صادر کند، مبنی بر اینکه باید هیأت تسویه ای با هدف بررسی موضوع مالکیت شرکت پدیده ایجاد شود و جمعی از سهامداران تا انتخاب مدیریت، اداره شرکت پدیده را به دست گیرند.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از مسایل پیرامون پدیده مانند مجوزو تراکم ها طی گردش کار درشورای امنیت کشور حل شده است، تأکید کرد: اما بخش مالکیت پدیده همچنان بر زمین مانده است. با این حال دستگاه قضایی گفته، کارها آماده است، اما برخی با فشار سیاسی درصدد به تأخیر انداختن این کار هستند.

کریمی با بیان اینکه اجرای این برنامه مورد حمایت نمایندگان است، خاطرنشان کرد: مسأله پدیده بسیار روشن است و باید برای حل آن از بستر سیاسی عقب نشینی کرد و با نگاه منطبق بر قانون تجارت، کار را دنبال کرد و البته در جاهایی که مشکل وجود دارد، دستگاه قضایی نیز می‌تواند با احکام صادره موضوع را تسهیل کند.

وی با بیان اینکه عمل به این مسأله را مردم باید از دستگاه قضا خواستار شوند، گفت: اگر این مسأله محقق شود، سهامداران متضرر نخواهند شد و به منافع خود می‌رسند، با این توضیح که اموال پدیده، پاسخگوی سرمایه گذاران است و کفاف خواهد کرد.

این نماینده مجلس با تصریح اینکه از طریق تعیین هیأتی باید دارایی های پدیده مشخص شود، گفت: این هیأت با تشخیص دستگاه قضایی می‌تواند، متشکل از حسابرسان رسمی و قانونی باشد و در بخش دیگر می‌توان از بین سهامداران این شرکت نیزعده ای را انتخاب کرد.

وی ادامه داد: این 120 نفر می توانند با توجه به 120 هزار سهامدار به عنوان نماینده انتخاب شوند و سپس این هیات در صورتی که مشخص شد، مدیریت فعلی با توجه به درصد واقعی میزان سهام نمی تواند کار را دنبال کند، نسبت به تعیین هیأت مدیره جدید برای اداره شرکت اقدام کنند و سپس هیأت مدیره جدید نسبت به پرداخت بدهی و دیگر امور شرکت تصمیم گیری کنند.

کریمی با تأکید بر اینکه قانون تجارت بسیار شفاف این موارد را مشخص کرده است،گفت:باید طبق این قانون عمل شود که اگر در این خصوص اقدام شود، مشکل پدیده خیلی زود برطرف می‌شود.

این نماینده مجلس اذعان داشت: از همان ابتدا معتقد بودم که باید حتماً درصد مالکیت سهامداران مشخص شود تا معلوم شود چه کسی یا کسانی باید این شرکت را اداره کنند.

درهمین حال یک عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس تاکید کرد: براساس مصوبه شورای امنیت کشور مقرر شد، هیئتی برای اداره شرکت پدیده و حل مشکل سهامداران ایجاد شود که ضمن حمایت از حقوق سهام‌داران شرکت پدیده مطالبات آن‌ها را پرداخت کند.

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز با اشاره به اینکه شرکت پدیده مجموعا حدود ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بدهکار است، اعلام کرد: از این مبلغ ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان مربوط به مطالبات سهام‌داران و خریداران حواله‌های سهام پدیده و ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز مربوط به مطالبات موسسات مالی و اعتباری و دستگاه‌های دولتی است.

وی ادامه داد: شرکت پدیده ۷۰۰ میلیارد تومان به موسسه مالی میزان بدهکار بوده است که علاوه بر آن، این موسسه ۳۰۰ میلیارد تومان سهام نیز از پدیده خریداری کرده بود و اکنون حدود هزار میلیارد تومان طلب موسسه میزان از پدیده به بانک صادرات منتقل شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید براینکه اکنون بزرگترین طلبکار شرکت پدیده بانک صادرات است، تصریح کرد: موسسه مالی و اعتباری عسگریه با حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و موسسه قوامین با مبلغی کمتر از این نیز جزو طلبکاران شرکت پدیده محسوب می‌شوند.

رئیس کمیته حقوقی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد: مجموعا دستگاه‌های دولتی، شهرداری، جهاد کشاورزی و موسسات مالی و اعتباری حدود ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از شرکت پدیده طلبکار هستند.

دهقان اذعان کرد: اکنون کلیه مجوزهای لازم براساس کارهای کارشناسی شده برای شرکت پدیده آماده صدور است و تنها مدیران این شرکت باید در قبال پرداخت اقساطی و تعهد به دولت مجوزات لازم را دریافت کنند که البته تاکنون این اتفاق به دلیل یک سری اعتقادات، دلایل و انتقادات مدیران شرکت پدیده به نحوه محاسبه مبالغ و طلب‌های دولتی روی نداده است.

نماینده طرقبه و چناران همچنین با تاکید براینکه مهمترین مشکل شرکت پدیده عدم وجود نقدینگی است، افزود: در صورتی که رکود اقتصادی کنونی وجود نداشت شرکت پدیده می‌توانست به راحتی بخشی از واحدهای تجاری آماده خود را که حدود ۱۸۰ هزار متر است را با قیمتی مناسب فروخته و بخش مهمی از مطالبات سهام‌داران خود را پرداخت کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه اکنون بهترین راه برای حل مشکلات پدیده ایجاد یک هیئت مدیره قوی است، اظهار کرد: تشکیل هیئت مدیره‌ای قوی شامل اعضای هیئت مدیره سابق، برخی طلبکاران و سهامداران مانند بانک صادرات تشکیل شود تا از این طریق شرکت پدیده رونق پیدا کند.

دهقان تصریح کرد: بانک صادرات اکنون ۳۰۰ میلیارد تومان از سهام پدیده و ۷۰۰ میلیارد تومان هم بابت طلب موسسه مالی میزان از این شرکت طلب دارد و تنها با رونق شرکت پدیده می‌تواند طلب‌های خود را وصول کند زیرا قطعا اموال و سرمایه‌های این شرکت از میزان بدهکاریش بیشتر است.

این نماینده که بیشتر سنگ حوزه انتخابیه اش شاندیز را به سینه میزند نمیگوید که بالاخره سرنوشت سهام پهلوان و ریاحی و خانواده هایشان چه خواهد شد چرا که این رقمی که بیان شد فقط حدود 20 درصد ارزش سهام شرکت است که 80درصد این سهام دست خانواده مدیرعامل است واگر انها هم پول سهامشان را بخواهند عملا باید به هر سهم یک ششم قیمت فعلی را داد مساله ای که کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد درلفافه بیان کرده است .

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    7 0
    از اینکه گزارش یک طرفه اما نسبتا خوبی تهیه کرده اید ممنون. اما آنچه متاسفانه به آن نپرداخته اید آن است که مشکل اصلا پدیده نیست. مشکل آن است که اعتماد در این کشور کاملا از بین رفته است. اگر تا دیروز کشورهای غربی بدلیل مسائل هسته ای می گفتند به ایران اعتماد نمی توان کرد و بایستی راستی آزمایی شود. امروز از دادستان محترم، نمایندگان مجلس (نمونه: آقای توکلی)، روزنامه ها و صدا وسیما، دولت تدبیر و ... به صد اشاره می گویند آی مردم چرا ندانسته به صدا و سیما، به مراکز نظارتی این کشور، به شهرداری هایی که تبلیغ این شرکت را کردند، به استانداری و وزارتخانه هایی که جلوی چشمشان چنین تبلیغاتی می شد و مسئولینی که به به و چهچه این پروژه را با صدای بلند تبلیغ می کردند اعتماد کردید، به هیچ یک از اجزای این کشور نبایستی اعتماد کرد فساد در تمامی لایه های این کشور نفوذ کرده و همه بایستی راستی آزمایی شوند.
  • حسن IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    7 2
    سلام قصر اصلی رسانه ها هستند و نه مغز متفکر و کار افرین حالا که ساخت و زحمتش رو کشید دنبال بال کشیدن پروژه هستند .
  • hadi IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    8 1
    من که یک سهامدار جزئم متوجه میشم که بیشتر حرفاتون دروغه چه ازلحاظ قیمت سهام و چه تهمتهایی که مدیران پدیده زدید و سعی میکنید تشویش اذهان عمومی کنید .فقط میتونم بگم بخاطر استرسی که به مردم وارد میکنید خدا لعنتتان کنه . برای چی و چه منفعتی این کارها رو میکنید ولی بدونید جواب کارهاتون رو باید بدین . دنیا به هیچکس وفا نکرده
  • حمید IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    6 1
    از میزان لعنتی چه خبر بعد گذشت 11 ماه هنوز به پولمان نرسیدیم و 2 ماهه که سر ملتو با مبالغ 10 م و 20 م گرم کردندند و دارند کشش میدند .
  • رستمی IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    7 1
    مشکل فقط دولته و بس
  • Aboulfazl IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    5 1
    سلام. متشكرم، كاملا درست و شفاف بود...... اميد وارم هرچه زودتر باكمك مسئولان، هيات مديره جديد شروع به كار كند تا مردم به پولشون برسن.... خسته نباشيد.
  • نیک IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    7 2
    تمام مشکلات از دروغ گویی و تهمت زدن شما رسانه ها هستش .حیف پهلوان برای این سیستم
  • محمد IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    2 1
    به نظر من تمام این بازی ها فقط بخاطر تصاحب یا ازبین بردن پدیده ست وگرنه تابحال هم تخلفاتش هم متخلفین مشخص شده بود نه اینکه اینهمه اخبار ضدو نقیض منتشر کنن مرور زمان باعث میشه به هدفشون برسن
  • حمید IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    2 0
    باسلام خدمت همه سهامداران عزیزبه خداماچوب هییت مدیره دزدوخوردیم اینا هیچکدوم یه پاپاسی هم نداشتن فقط باسرمایه مابیچاره هامانوردادن اینا راباید محاکمشون کنن تاریال اخر از حلقومشون بکشیم بیرون این دزد
  • مجتبی IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    3 0
    متاسفم که واقعیت و وارونه جلوه میدهیدمردم احمق و بیسواد نیستن همه چی رو میفهمند پس خودتون رو با گزارشهای ساختگی بیش از این خراب نکنید.روزنامه ی خراسان که آبروی خودش را برد لااقل شما آبروی خودتون رو جلوی مردم نگه دارید.
  • براتی شریف آبادی IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    2 0
    دیگه بعد این همه مدت واقعا ما موندیم که کی راست میگه کی دروغ.هیچ کس به فکر مردم نیست همه دارن از این وضع سوء استفاده می کنن
  • براتی شریف آبادی IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    1 0
    دیگه بعد این همه مدت واقعا ما موندیم که کی راست میگه کی دروغ.هیچ کس به فکر مردم نیست همه دارن از این وضع سوء استفاده می کنن