رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی گفت: فرهنگ رضوی باید در سرتاسر جهان گسترش یابد و در همین راستا دیپلماسی رضوی شکل گرفته و سند توسعه کمی و کیفی زیارت در عرصه بین‌الملل نیز رونمایی شد.

فرهنگ رضوی باید در سرتاسر جهان گسترش یابد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام سیدحامد ملکوتی‌تبار در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با دستور مقام معظم رهبری در سال 1374 تأسیس شد و مأموریت پیگیری تمام امور فرهنگی خارج از کشور و همچنین صدور پیام انقلاب اسلامی را برعهده دارد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در تاریخ بود و 15 بهمن ماه به نام روز انقلاب اسلامی، ایمان، جهاد و شهادت نامگذاری شده و نام و یاد چهار شهید جهاد فرهنگی را که از رایزنان فرهنگی ایران بودند گرامی می‌داریم.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی با اشاره به ترس و وحشت دشمن از شکل‌گیری و موفقیت انقلاب اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران پیام، سبک زندگی و تمدن جدیدی به دنیا معرفی کرد و این انقلاب سبب شد تا نظام سلطه نتواند این پیروزی را ببیند، زیرا منافعش در خطر بود.

ملکوتی‌تبار تصریح کرد: پیام انقلاب ایران با پیام انقلاب‌های فرانسه و دیگر کشورها متفاوت بود، زیرا ما برای احیاء ارزش‌های انسانی انقلاب کردیم، انقلابی که به فرموده امام خمینی(ره) مدافع و پشتیبان تمامی مظلومان و ستمدیدگان جهان است و این حمایت‌ها سبب افزایش دشمنی‌ها ش، زیرا همدلی‌های به وجود آمده برای دشمنان قابل تحمل نبود و به دنبال به چالش کشاندن این انقلاب و نظام بودند که از جمله اقدامات آنها می‌توان به انقلاب نوژه، حادثه طبس و جنگ تحمیلی اشاره کرد.

وی تأکید کرد: هرگز نباید تصور کنیم که دشمنی‌ها تمام شده و انقلاب ما از آغاز اهدافی داشته جزو اصول انقلاب برشمرده می‌شود و برهمین اساس فعالیت‌ها و برنامه‌هایی در این نظام شکل گرفته تا مأموریت‌ها به خوبی اجرایی شود.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی رمز موفقیت در یک رقابت فرهنگی را داشتن اقتدار و معنویت فرهنگی عنوان کرد و افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند با پیروزی انقلاب اسلامی یک حماسه بزرگ فرهنگی در دنیا خلق کردیم و رقابت ما در عرصه فرهنگی است و اقتدار و معنویت فرهنگی باید در عالم عرضه شود، زیرا جهان تشنه اقتدار فرهنگی است و بالاترین اقتدارمان در کلام امام راحل(ره) بود که فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

ملکوتی‌تبار گفت: تاریخ و تمدن هفت هزار ساله، میراث فرهنگی غنی، زبان و ادب فارسی، خدا محوری و تدین به دین مبین اسلام و مذهب تشیع، وجود مرجعیت و نظام الهی و دینی مؤلفه‌هایی است که در این سرزمین وجود دارد و می‌تواند الگویی خوب برای کسانی باشد که به دنبال سعادت و سربلندی هستند.

وی افزود: اهداف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شامل معرفی اندیشه اسلام ناب، فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی، مدیریت و راهبری روابط فرهنگی در عرصه بین‌الملل، نظارت و فعالیت در عرصه‌های فرهنگی، کمک در جهت تحقق اهداف انقلاب در عرصه بین‌الملل و سیاست‌گذاری، هماهنگی و هدایت برنامه‌های فرهنگی در عرصه بین‌الملل بوده و در حال حاضر بیش از 60 کشور جهان دارای نماینده است و در 80 نقطه جهان نیز رایزنان فرهنگی و خانه‌های فرهنگ فعال هستند.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی زمینه سازی برای انعقاد قرارداد فرهنگی درباره دیگر فعالیت‌ها و اهداف این مجموعه، بیان کرد: میان ایران و کشورهای مبدأ و پیگیری آن، معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و تبیین آن در عرصه فرهنگی، تبادلات علمی و دانشگاهی، تأسیس و تجهیز اتاق‌های ایران شناسی، پشتیبانی از کتابخانه‌های کشورهای میزبان با منابع ایرانی و اسلامی، دایر کردن کلاس‌ها و دوره‌های مهارت‌ آموزی، برگزاری مراسم ملی و مذهبی و بزرگداشت شخصیت‌های علمی و فرهنگی، ارتباط مستمر با میراث فرهنگی، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های قرآنی، فرهنگی و هنری، برگزاری هفته‌های فرهنگی، فعالیت در عرصه نشر الکترونیکی و تبیین مواضع نظام و دستاوردهای انقلاب اسلامی از دیگر اهداف این مجموعه است.

ملکوتی‌تبار تصریح کرد: مهمترین برنامه‌های اجرا شده در این مجموعه از سال 1385 تا 1394 شامل میزبانی از هیئت‌ها و شخصیت‌های علمی و فرهنگی بین‌المللی، برگزاری دوره‌های آموزشی، همکاری در برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی و همایش‌ها، اجرای برنامه‌های هنری و هفته‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، ارسال محصولات فرهنگی، حمایت‌های آموزشی، برنامه‌های دینی و مذهبی، تهیه و ارائه طرح فرهنگی و پژوهشی و اعزام مبلغ به خارج از کشور بوده است.

وی تأکید کرد: متأسفانه در سیستم و مدیریت کشورها شاهد حالت دیکتاتوری  و فاقد اعتبار با بدنه ملت‌ها هستیم و اگر قرار است که خیزش و تحولی صورت پذیرد باید این اقدام از سوی مردم باشد، زیرا از مسئولان کشورها مأیوس شده‌ایم و مقام معظم رهبری با تیزبینی و هوشیاری‌ای که داشتند در دو نامه خودشان خطاب جوانان آمریکا و اروپا آگاه سازی لازم را داشتند.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی با اشاره به اثرگذاری سریع نامه مقام معظم رهبری در میان جوانان آرمیکا و اروپا، گفت: پیام مقام معظم رهبری در فاصله کمتر از چهار روز به 38 زبان ترجمه و از طریق مطبوعات منتشر شد و بازتاب آن هم بسیار خوب بوده است، همچنین در همین راستا تقاضاهای زیادی برای ارسال قرآن و منابع اصیل اسلام ناب داشتیم که این کار توسط مرکز ساماندهی و ترجمه نشر آثار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شد و خراسان رضوی با افغانستان، پاکستان، هندوستان، تاجیکستان، ترکمنستان و کشورهای شبه قاره در ارتباط است.

ملکوتی‌تبار گفت: یکی از چالش‌های جهان رویارویی با اندیشه‌های افراطی و تفریطی است که با ایجاد گروه‌های معارض به شکل مسلحانه، اندیشه و اعتقاد و دیگر اشکال سعی  در تهاجم فرهنگی دارند و تفکر اسلام ناب هم دشمنانی دارد که باید با آنها مقابله کرد.

وی افزود: امیدواریم که جهان اسلام بیشتر به منافع اسلام بیندیشد نه منافع شخصی و اگر این مهم محقق شود بخش زیادی از توطئه‌های دشمنان خنثی می‌شود و دیگر شاهد غفلت مسلمانان نیستیم.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی درباره نحوه اعزام مبلغان، خاطرنشان کرد: در بخش مبلغان به دو شکل اعزام‌ها را داریم که یکی اعزام مبلغان ایرانی برای ایران خارج از کشور بوده و دیگری طلاب غیرایرانی‌ای که در کشور تحصیل می‌کنند و این گروه به کشورهای خودشان و دیگر کشورهای همجوارشان به امر تبلیغ می‌پردازند، همچنین گروهی از مبلغان ایرانی‌ای هم که مسلط به زبان‌های خارجی هستند در بحث تبلیغ در امور بین‌الملل همکاری دارند و از برنامه‌های مناسبتی که اجرا می‌شود می‌توان از عید نوروز، ارتحال امام خمینی(ره)، دهه مبارک فجر عزاداری ماه‌های محرم و صفر، برنامه‌های هفته وحدت و ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان نام برد.

ملکوتی‌تبار تصریح کرد: مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می‌شود و 53 کشور عضو آیسسکو فعالیت‌های فرهنگی مشترکی دارند که هر سال سه کشور آفریقایی، آسیایی و عربی میزبان این برنامه‌ها هستند و در سال 1395 ایران به عنوان میزبان آسیایی این نشست فرهنگی انتخاب شده است.

وی تأکید کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه‌ها و شیوه‌نامه خود را در بحث مشهد 2017 در اختیار مسئولان ذی‌ربط قرار داده که این لیست در حال بررسی است و استاندار خراسان رضوی هم ریاست ستاد مشهد 2017 را برعهده دارد؛ مشهد 2017 فرهنگ و تمدن ایرانی را به 53 کشور دنیا مخابره می‌کند و در این رابطه دو شورای اجرای و عالی در سطوح ملی و استانی شکل گرفته است.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی با بیان اینکه باید آرمان‌ها و اندیشه‌های ناب ایرانی اسلامی را گسترش دهیم، عنوان کرد: یکی از مناطق اثرگذار کشورهای آسیای مرکزی با جمعیتی بالغ بر 60 میلیون نفر بوده که اکثر آنان را مسلمان تشکیل می‌دهند و باید آرمان‌ها و اندیشه‌های ناب ایرانی اسلامی را گسترش دهیم، هرچند که حضور اسرائیل و گروه‌های تروریستی عرصه را تنگ کرده اما این موضوع نباید بهانه‌ای برای کوتاهی‌های صورت گرفته باشد و باید با قوت در این عرصه تلاش کرد و مهمترین هدف ایران در این راستا برقراری ارتباط مؤثر، مستمر و ثمربخش و بدون چالش، حساسیت و درگیری است.

ملکوتی‌تبار گفت: جهان سلطه در تلاش است که روابط میان ایران و افغانستان را قطع و کمرنگ کند و باید مراقب باشیم که در این عرصه بازنده نباشیم، هرچند که خوشبختانه روابط دو کشور در تمامی عرصه‌ها به ویژه عرصه فرهنگی بسیار خوب است.

وی افزود: از سال 1389 تا 1392، از 27 هزار زائر غیرایرانی میزبانی کردیم و اکنون که طرح مبدأ تا مبدأ شکل گرفته طرح میزبانی از تمامی کشورها در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی بزرگترین برکت ایران را وجود بارگاه منور رضوی دانست و گفت: ظرفیت حرم مطهر رضوی در ایران و مشهد بسیار بالا بوده و هست و امیدواریم که با اجرای برنامه‌های مؤثر و هدفمند به خوبی از این ظرفیت بهره‌مند شویم و فرهنگ رضوی را در سرتاسر جهان گسترش دهیم و اگر مردم این فرهنگ را درک کنند قطعاً از آن طبعیت می‌کننند و در همین راستا دیپلماسی رضوی شکل گرفته و با آستان قدس رضوی هم همکاری خوبی داریم، همچنین در همین رابطه نیز چندی پیش سند توسعه کمی و کیفی زیارت در عرصه بین‌الملل رونمایی شد.

ملکوتی‌تبار بیان کرد: امیدواریم که شاهد تأثیر و تحول برجام در تمامی عرصه‌ها به ویژه عرصه فرهنگی باشیم، هرچند که در زمان اوج تحریم‌ها هم تعامل فرهنگی خوبی داشتیم اما در دوران پسابرجام شرایط مساعدتری فراهم شده و امیدواریم که حداکثر استفاده برای چشم‌انداز تعریف شده دو تا پنج سال آینده داشته باشیم و شاهد نتایج خوبی در این رابطه باشیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.